به گزارش اکوایران، صنعت محصولات شیمیایی یکی از 52 صنعت فعال بورس تهران است و در بین صنایع اصلی و بزرگ بازار سهام بیشترین ارزش بازاری را در خود جای داده‌ است. شاخص صنعت محصولات شیمیایی بازار سهام در سال 1402 بازدهی متناسبی را در میان شاخص صنایع بورسی با افزایش 8.8 درصدی به ثبت رساند. شاخص این صنعت در سال 1401 بیش از 56 درصد رشد کرده بود. صنعت محصولات شیمیایی در سال 1402 بیش از 5 هزار و 233 میلیارد تومان کاهش مالکیت حقیقی داشت در حالی که در این مدت 23 هزار و 920 میلیارد تومان از مالکیت حقیقی کل بازار کاسته شده است. این صنعت نزدیک به 22 درصد از خروج پول 1402 را به خود اختصاص داده است.

صنعت محصولات شیمیایی در چنگال دستورات

صنعت محصولات شیمیایی بورس تهران سنگین‌ترین صنعت بازار سهام به شمار می‌رود. شاخص صنعت محصولات شیمیایی در سال 1401 عملکرد قابل توجهی داشت و در حالی که شاخص کل بورس تهران بازدهی 41 درصدی داشت؛ 56 درصد رشد تراز داشت. سال 1402 برای شاخص صنعت محصولات شیمیایی با تنش‌های زیادی همراه بود. چالش‌های بزرگ‌ترین صنعت بورس تهران، می‌تواند آسیب‌های گرانی را برای دیگر صنایع بورسی به دنبال داشته باشد.

چشم‌انداز صنعت سیمان در سال 1403/ آسیب سیمانی‌ها از محدودیت‌های برق و گاز!

030118

بازار سهام ما در سال 1402 شاهد همین اتفاق بود. مصوبه افزایش نرخ گاز خوراک صنایع که در اردیبهشت ماه 1402 به تصویب رسید؛ قبل از انتشار عمومی توانست نفس بازار سهام را بگیرد و روند معاملات بازار سهام را برای چندین ماه در مسیری رکودی قرار دهد. این مسئله، در کنار محدودیت‌های حامل‌های انرژی موجب تضعیف توانایی صنعتی شده که باید موتور محرکه اصلی اقتصاد کشور باشد.

چشم‌انداز صنعت فرآورده‌های نفتی در سال 1403/ بازدهی 15 درصدی پالایشی‌ها در اسفندماه!

نسبت ارزش معاملات صنعت محصولات شیمیایی به کل بازار نیز نشان می‌دهد که این صنعت در بسیاری از تغییر روند‌های شاخص کل بازار سهام نقش پیشران یا لنگر را بازی می‌کند. نسبت ارزش معاملات صنعت محصولات شیمیایی به کل بازار نوسانات سنگینی را متحمل است و گاهی طی یک ماه هفت نوسان 30 تا 40 درصدی را تجربه می‌کند. نسبت شاخص این صنعت به شاخص کل نیز بیانگر همین روند است. با این تفاسیر می‌توان سهم بالایی از نوسانات شاخص کل را ناشی از نوسانات شاخص صنعت محصولات شیمیایی دانست.

030118

افرایش نرخ فروش شرکت‌های بورسی