به گزارش اکوایران از سرعت رشد شاخص بهای مصرف‌کننده در آمریکا برای ماه آوریل کاسته شد؛ به این ترتیب وزارت کار این کشور میزان رشد شاخص مصرف‌کننده در بعد سالانه را برای ماه آوریل برابر 4.9 درصد اعلام کرد که این رقم کمترین میزان رشد این شاخص ظرف 2 سال اخیر بود. اما تغییر نرخ کدام هزینه باعث فروکش تورم برای مردم آمریکا شد؟

کدام کالاها ارزان شدند؟

شاخص بهای مصرف‌کننده براساس نوسان قیمتی سبدی از هزینه‌های معمول زندگی اندازه‌گیری می‌شود. بررسی‌های وزارت کار آمریکا نشان داد؛ قیمت مواد غذایی برای دومین ماه متوالی در آوریل 2023 بدون تغییر بود. قیمت‌های فروشگاه‌های مواد غذایی پس از کاهش 0.3 درصدی در ماه مارس، افت 0.2 درصدی دیگر را به ثبت رساندند و برای اولین مرتبه از ژولای 2019 این نرخ برای 2 ماه متوالی کاهشی اعلام شد. داده‌ها نشان داد که بهای میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، ماهی و تخم‌مرغ در مقایسه با ماه مارس ارزان‌تر بود. قیمت شیر نیز 2 درصد کاهش یافت که این رقم بیشترین میزان افت نرخ ماهانه شیر از فوریه 2015 بود.

نرخ گاز طبیعی نیز در ماه آوریل 4.9 درصد افت داشت و به این ترتیب هزینه برق برای مصرف‌کنندگان آمریکایی برای دومین ماه متوالی کاهش داشت. با این وجود بهای بنزین در این ماه رشدی 3 درصدی را به ثبت رساند، اگرچه این رشد قابل ملاحظه بود، اما در ماه مارس بهای بنزین رشدی 4.6 درصدی را به ثبت رسانده بود و به این ترتیب از سرعت رشد نرخ بنزین در ماه آوریل نسبت به ماه قبل خود کاسته شد.

عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس ظرف ماه‌های اخیر نسبت به کاهش بیشتر تولید نفت اقدام کردند تا از سقوط آزاد قیمت بهای این محصول جلوگیری کنند؛ با این وجود این تصمیم، تاثیر افزایشی قابل ملاحظه‌ای بر بهای نفت و سایر نهاده‌های انرژی برجای نگذاشت، چرا که اصرار فدرال رزرو بر افزایش بیشتر نرخ بهره باعث بدگمانی فعالان بازار نسبت به آینده قیمتی شده است. در عین حال تشدید شرایط اعتباری بانک‌ها و موسسات مالی آمریکا و بن بست افزایش سقف استقراض دولت فدرال، هزینه‌های بنزین را کاهش می‌دهد.

مقصر گرانی!

درحالی که از نرخ مواد غذایی، گاز طبیعی و برق برای مصرف‌کنندگان آمریکایی کاسته شد؛ شاخص بهای مصرف‌کننده در بعد ماهانه به دلیل افزایش اجاره‌بها و همچنین افزایش قیمت‌های بنزین و وسایل نقلیه موتوری مستعمل، به شدت افزایش یافته است. تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه آوریل نسبت به ماه مارس رشدی 0.4 درصدی را به ثبت رساند. این در حالی بود که سرعت رشد تورم ماهانه در ماه مارس 0.1 درصد بود. به این ترتیب باید اذعان کرد که همچنان تورم برای آمریکایی‌ها بسیار قوی است.

گزارش تورم آمریکا برای ماه آوریل ترکیبی از بیم و امید را برای فعالان بازار به همراه داشت. اگرچه کاهش تورم سالانه می‌تواند احتمالا فدرال رزرو را برای عدم افزایش بیشتر نرخ بهره در جلسات آینده متقاعد کند، اما این گزارش امید به کاهش نرخ بهره در سال جاری را از میان برد.