به گزارش اکوایران پلتس شاخص سنگ‌اهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز سه‌شنبه 27 دسامبر برابر 114 دلار و 65 سنت ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز جمعه 23 دسامبر رشدی 2.15 دلاری داشت.

کاهش محدودیت کرونایی از سنگ‌آهن حمایت کرد

ظرف روز دوشنبه 26 دسامبر کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد که از تاریخ 8 ژانویه 2023، اقدامات مهار کووید-19 را کاهش می‌دهد و الزامات قرنطینه را برای همه مسافرانی که از خارج وارد مرزهای این کشور می‌شوند را لغو می‌کند، انتشار این خبر به تقویت معاملات سنگ‌آهن منجر شد.

برخی فعالان بازار معتقدند رشد واقعی در تقاضا برای محصولات فولادی در چین از ماه مارس افزایش خواهد یافت؛ در شرایط کنونی اغلب خریدهای سنگ‌آهن با هدف ذخیره‌سازی در انبار پیش از شروع تعطیلات سال نوی چینی انجام می‌شود. در حالی که بر نرخ سنگ‌آهن دریایی وارداتی به بنادر چین افزوده می‌شود، این محصول تحویل خشکی نیز با رشد قیمتی مواجه شده است. پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد در شمال چین را در روز 27 دسامبر برابر 860 یوآن به ازای هر تن برابر 115 دلار و 60 سنت ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز جمعه 23 دسامبر رشدی 13 یوآنی داشت.

بازار به دنبال هضم رشد نرخ زغال

زغال‌سنگ متالورژیک استرالیا پس از یک دوره رشد نرخ در هفته گذشته، ظرف روزهای ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری بدون تغییر نرخ معامله شد، به نحوی که پلتس پریمیوم این محصول فوب استرالیا را برابر 285 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. با توجه به رشد قابل ملاحظه ایجاد شده در بهای زغال ظرف هفته گذشته و در پی ایجاد امیدواری نسبت به بهبود روابط تجاری استرالیا و چین، اغلب متقاضیان این محصول ترجیح دادند تا روشن شدن وضعیت بازار از خرید دست بکشند و به این ترتیب اگرچه قیمت‌ها در روز سه‌شنبه 27 دسامبر بالا ماند، اما سطح معاملاتی در این روز به حداقل رسید.

در این شرایط تجار هندی خواهان تخفیف بیشتر بر روی محصول زغال صادراتی استرالیا  شدند؛ آن‌ها معتقدند خرید زغال با نرخی بیش از محدوده 250 تا 260 دلار فوب استرالیا، به زیان فولادسازان هندی منجر می‌شود و بنابراین ترجیح می‌دهند فعلا از خرید دست کشیده تا این بازار اصلاح شود.

پلتس پریمیوم زغال متالورژیک استرالیا تحویل بنادر چین را نیز در روز سه‌شنبه 27 دسامبر بدون تغییر نرخ نسبت به روز جمعه 23 دسامبر برابر 315 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. اگرچه بر تعداد مبتلایان به کرونا در چین افزوده می‌شود، اما با کاهش محدودیت‌های کووید در این کشور، تأخیرهای لجستیکی قبلی در حال برطرف شدن است، این موضوع باعث افزایش عرضه زغال با کیفیت پایین روسیه به بازار این کشور شده به نحوی که نرخ این محصول تا کانال قیمتی 245 تا 250 دلار سی‌اف‌آر چین افت داشته است. کاهش بهای زغال با کیفیت پایین می‌تواند سیگنالی کاهشی برای زغال استرالیا وارداتی به چین نیز به همراه داشته باشد.