به گزارش اکوایران، تقاضا برای سنگ‌آهن دریایی آسیا در روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه دوازدهم سپتامبر کاهش داشت؛ این افت تقاضا به علت تعطیلات جشنواره نیمه پاییز در چین و نبود مشتریان چینی در بازار رقم خورد. این تعطیلات هر ساله در پانزدهمین روز ماه هشتم چینی برپا می‌شود که امسال تاریخ میلادی آن برابر دهم تا دوازدهم سپتامبر بود.

افزایش تمایل متقاضیان برای سنگ‌آهن عیار پایین

نبود تقاضا برای خرید سنگ‌آهن از سوی تجار و فولادسازان چینی باعث شد تا بهای سنگ‌آهن دریایی صادراتی به آسیا ارزان شود. پلتس نرخ سنگ‌آهن دریایی آسیا عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین را با کاهش 1.6 درصدی نسبت به روز جمعه نهم سپتامبر برای روز ابتدایی هفته برابر 101 دلار و 95 سنت ارزیابی کرد.

یک تاجر بین‌المللی در گفت‌وگو با پلتس از احتمال رشد تقاضا برای خرید سنگ‌آهن با عیار پایی خبر داد. دارندگان محموله سنگ‌آهن با عیار متوسط از میزان ارائه تخفیف بر روی محصولات خود کاسته‌اند و این موضوع باعث می‌شود تا تمایل برای خرید سنگ‌آهن عیار پایین که نرخی ارزان‌تر دارد، افزایش یابد.

 اگرچه قیمت سنگ‌آهن متاثر از تعطیلات پاییزه در چین ظرف روز ابتدایی هفته کاهش داشت اما برخی منابع احتمال رشد قیمت در روزهای آینده به دلیل رشد تقاضای فصلی را می‌دهند. معمولا تقاضا برای سنگ‌آهن در نیمه دوم ماه سپتامبر و ماه اکتبر با پیش‌بینی شروع زمستان از سوی چینی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

نبود مشتریان چینی، به ثبات نرخ زغال‌ انجامید

پلتس در گزارش خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد در روز دوشنبه 12 سپتامبر بهای زغال‌سنگ آسیا فوب استرالیا و سی‌آف‌آر چین را بدون تغییر نسبت به قیمت در روز جمعه اعلام کرد. بازار فولاد جهانی همچنان ضعیف است، این موضوع باعث شده تا زغال‌سنگ فویب استرالیا هفته جاری را با تحرکات کم شروع کرده و تغییر نرخی برای این محصول اتفاق نیوفتد. پلتس هر تن زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا را در این روز 271.5 دلار ارزیابی کرد

یک مصرف‌کننده نهایی زغال به پلتس گفت: بهای این محصول در ماه‌های اخیر صعودی فراتر از حد انتظار داشت، بنابراین افت قیمت در این بازار معقول است. در این شرایط اغلب مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند تا حد امکان خریدهای خود را به تعویق بیندازند تا روند بازار مشخص شود.

در روز دوازدهم سپتامبر خبری از تقاضا برای زغال‌سنگ ک‌شو تحویل بنادر چین نبود و پلتس بهای این محصول را بدون تغییر برابر 295 دلار به ازای هر تن اعلام کرد. تعطیلات چشنواره نیمه پاییز در چین مهم‌ترین دلیل ثبات قیمتی در بازار زغال‌سنگ دریایی آسیا بود.

قراضه در مسیر کاهش نرخ

قراضه وارداتی به ترکیه نیز متاثر از پایین ماندن تقاضا برای محصولات فولادی ترکیه همچنان در مسیر کاهش نرخ قدم برمی‌دارد. به این ترتیب پلتس بهای قراضه وارداتی به این کشور را در روز 12 سپتامبر برابر 351.5 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

در این شرایط اخباری مبنی بر فروش برخی محموله‌های قراضه کمتر از نرخ 350 دلار نیز شنیده می‌شود، اما هنوز ثبت این معاملات از سوی فروشندگان تایید نشده است. یکی از منابع پلتس عنوان کرد که بازگشت قیمت به کمتر از 350 دلار برای محموله‌های ارسالی از سوی بریتانیا محتمل است، اما در فروش محموله‌های صادراتی آمریکا با این نرخ تردید وجود دارد.