به گزارش اکوایران، نسبت پول به نقدینگی یکی از ابزارهایی است که محققان اقتصادی با هدف بررسی میزان نااطمینانی موجود در کشور به آن اهتمام می‌ورزند. مشاهدات حاکی از آن است که نسبت پول به نقدینگی از ابتدای سال 1402 تا بهمن ماه کاهش یافته اما از آبان ماه دچار رشدی جزئی شده است.

به همین ترتیب اگر بپذیریم شاخص نسبت پول به نقدینگی یک تب سنج برای انتظارات تورمی است، بنظر می‌رسد انتظارات تورمی در یازدهمین ماه 1402 نسبت به ابتدای سال مورد بررسی کاهش داشته اما در مقایسه با اواسط پاییز افزایش یافته است. 

سهم پول از نقدینگی؛ معیاری برای سنجش تب اقتصاد 

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، جزئیات کلیات پولی در بهمن 1402 اعلام شده است. مشاهده می‌شود رقم نقدینگی در یازدهمین ماه 1402 حدودا به 7 هزار 780 همت رسیده است. به‌طور کلی به مجموع پول و شبه پول در جریان جامعه، نقدینگی گفته می‌شود. 

شبه پول بخشی از نقدینگی است که برداشت و استفاده از آن با میزانی از محدودیت مواجه است برای مثال سپرده‌های مدت‌دار جزو این بخش از نقدینگی به شمار می‌آیند که جز در محدودیت برداشت، تفاوت خاصی با پول ندارد. 

به‌طور کلی زمانیکه افراد با محدودیت کمتری در برداشت سپرده‌های خود مواجه باشند، توانایی پاسخگویی راحت‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا می‌کنند. به همین ترتیب عموما زمانیکه نااطمینانی‌های افراد از آینده افزایش می‌یابد، مردم ترجیح می‌دهند پول خود را به صورت نقدتری نگهداری کنند تا توانایی تعدیل تصمیمات خود با تغییرات شرایط سیاسی و اقتصادی را داشته باشند. 

در مقابل زمانیکه اطمینان مردم بهبود یابد و تصویر واضح‌تری از آینده در ذهن افراد نقش ببندد، افراد جامعه بخش کمتری از دارایی خود را به صورت نقد نگهداری می‌کنند تا از سودهای سرمایه‌گذاری سپرده خود استفاده کنند. 

1403012603

بهبود انتظارات تورمی نسبت به ابتدای 1402

بر اساس محاسبات نسبت پول به کل نقدینگی در بهمن ماه 1403 به 24.8 درصد به دست می‌آید. این درحالیست که این نسبت در بهمن 1401 حدود 25.3 درصد بوده و در فروردین ماه سال گذشته حتی به 26 درصد نیز رسیده است. 

مشاهده می‌شود از فروردین 1402 تا آبان ماه، سهم پول از شبه پول از 26 درصد کاهش یافته و به 24.1 درصد رسیده است. سپس از آبان تا بهمن به آرامی رو به افزایش نهاده است. 

برخی از کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند نسبت پول به نقدینگی یکی از مهمترین و کارآمدترین شاخص‌ها برای بررسی انتظارات تورمی جامعه طی کوتاه مدت است. اگر این باور صحت داشته باشد، بنظر می‌رسد انتظارات تورمی در بهمن 1402 نسبت به سال گذشته خود بهبود یافته است اما از آبان ماه ممکن است تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی روابط بین‌الملل، رو به افزایش نهاده باشد. 

در هر صورت مشاهده می‌شود که در یازدهمین ماه 1402 رقم کل پول موجود در کشور حدود هزار و 927 همت بوده و حجم شبه پول حدود 5 هزار و 852 همت برآورد می‌شود.