به گزارش اکوایران- قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته روی ۲۷ هزار و ۵۸۰ تومان قرار داشت. قیمت دلار در شروع معاملات امروز ۳۰ تومان افت کرد و روی ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفت. قیمت درهم امارات در شروع معاملات امروز ۲۰ تومان از عصر دیروز پایین‌تر بود و روی ۷ هزار و ۵۱۰ تومان قرار داشت. با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل (۳.۶۷۳) عدد ۲۷ هزار و ۵۸۴ تومان به دست می‌آمد که ۷۴ تومان از قیمت دلار بازار بیشتر بود. قیمت دلار صبح امروز کاهش یافت و در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۲۷ هزار و ۵۳۰ تومان قرار گرفت. در نتیجه دامنه نوسان قیمت دلار صبح امروز محدود بود. مرز حساس بالایی برای قیمت دلار ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان و مرز پایینی ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان عنوان می‌شد. قیمت دلار صبح امروز از این مرزها عبور نکرد. باید دید قیمت دلار با شروع دور جدید مذاکرات و شفاف شدن موضع طرفین در مورد احیای برجام چه واکنشی نشان خواهد داد.

ثبات بازار دلار تا کی ادامه دارد؟

در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز این خبر به چشم می‌خورد که منابعی آگاه اعلام کردند، زمان دقیق شروع دور جدید مذاکرات فردا به صورت رسمی اعلام می‌شود، اما حتی در صورت اعلام شدن زمان شروع دور جدید امکان دارد قیمت دلار واکنش جدی نشان ندهد، یا اینکه افت قیمتی را ثبت کند و طی چند روز برگشت کند. پیش از این نیز این احتمال مطرح شده بود که با شروع دور جدید، احتمالا نوسان گیران دوباره به استفاده از اخبار برجامی و ایجاد نوسان مصنوعی روی می‌آورند و امکان دارد نوسان قیمت دلار تشدید شود. از طرفی تحلیل‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت بایدن به دنبال یک تفاهم غیر رسمی است که در آن مذاکرات ادامه دارد و هیچ یک از طرفین به دنبال وخیم‌تر کردن اوضاع نیستند، در صورتی که نوسان‌گیران با این پروسه هماهنگ شوند، احتمالا قیمت دلار بی‌ثبات می‌شود و استفاده از اهرم اخبار شدت می‌گیرد، عملکرد بانک مرکزی برای کنترل قیمت در آن مقطع اهمیت زیادی خواهد داشت.

سکه

قیمت سکه امامی کاهش یافت

قیمت طلای جهانی روز گذشته تغییراتی مثبت را به ثبت رساند و تا 1793 دلار بالا رفت. روند قیمت طلا در شروع معاملات امروز نیز صعودی بود. قیمت طلا در ساعت ۱۱ و ۲۶ دقیقه صبح به وقت ایران روی ۱۷۹۵ دلار قرار داشت. به هر روی رشد قیمت طلا محدود بود و قیمت دلار به صورت جزئی نسبت به عصر دیروز افت کرده و روی ۲۷ هزار و ۵۴۰ تومان قرار گرفته بود. قیمت سکه امامی تحت تاثیر افت قیمت دلار افت کرد و اندکی بعد از شروع معاملات رقم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را به ثبت رساند. حباب قیمتی سکه حدود ۱.۴ درصد به دست می‌آمد که به طرز غیر متعارفی کوچک بود. اگر قیمت سکه در این سطوح قیمتی برای دلار مرز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست می‌داد، می‌توانست نشانه این باشد که انتظارات کاهشی در بازار سکه بسیار قوی هستند. به هر روی قیمت سکه صبح امروز در مقابل از دست رفتن مرز حساس مقاومت کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۱۱ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار صبح امروز قدری افت کرد. دامنه نوسان قیمت محدود بود. قیمت درهم نیز قدری پایین آمد، اما مرز حساس را از دست نداد. قیمت طلای جهانی در اولین ساعات معاملات قدری رشد کرد، اما قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت دلار، کاهش یافت و نزدیک مرز حساس ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار گرفت.