به گزارش اکوایران- امروز اولین روز نوامبر است و بنا به اظهارات معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، مذاکرات احیای برجام در این ماه از سر گرفته می‌شود.

موضع طرفین مذاکره‌کننده نشان می‌دهد، مذاکرات احیای برجام به زودی از سرگرفته می‌شود و فضا قدری تغییر کرده است. اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا می‌تواند این تغییر فضا را تا حدی به تصویر بکشد. بر این اساس آنتونی بلینکن اظهار کرد، ما  چهار کشور (آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس) در خصوص مسائل مرتبط با برجام، هماهنگی نزدیکی با یکدیگر داریم و البته این موضوعی نسبتا تازه است، زیرا از زمانی که آمریکا از این توافق خارج شد، در سال‌های اخیر بر سر این موضوع با یکدیگر اختلاف داشتیم.

البته با وجود اینکه احتمال شروع زودهنگام مذاکرات بسیار بالاست، نتیجه بخش بودن آن هنوز مبهم است. از اخباری که نشان می‌دهد احتمالا هنوز موانعی برای بازگشت به برجام وجود دارد می‌توان به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران اشاره کرد، بر این اساس خطیب‌زاده توافق برای بازگشت به برجام را مشروط به این می‌داند که آمریکا روزی که به وین می‌آید، سیاست‌های تحریمی را کنار بگذارد.

قیمت دلار معاملات امروز را چگونه شروع کرد

قیمت دلار انتظار شروع دور جدید مذاکرات را می‌کشد و در دامنه‌ای محدود نوسان می‌کند. قیمت دلار که عصر روز گذشته روی 27 هزار و 540 تومان قرار داشت، معاملات امروز را با قیمت 27  هزار و 570 تومان آغاز کرد. قیمت دلار با ثبت نوساناتی محدود در پایان معاملات نیمه اول امروز روی 27 هزار و 580 تومان قرار گرفت. قیمت درهم امارات صبح امروز حوالی 7 هزار و 510 تومان بود، معادل درهمی قیمت دلار 27 هزار و 584 تومان به دست می‌آمد که بسیار نزدیک به قیمت دلار آزاد بود.

دامنه نوسان قیمت دلار محدود است

یک احتمال بالا این است که تا پیش از شروع مذاکرات و بروز مسائل و تضادهای جدید بین طرفین دامنه نوسان قیمت دلار محدود باشد. البته حجم عرضه دلار متشکل نیز در روزهای اخیر نسبتا بالا بود و حتی در صورت مثبت باقی ماندن فضای خبری، کاهش عرضه می‌تواند موجب رشد قیمت دلار شود.

قیمت سکه نزدیک به ارزش ذاتی‌اش قرار دارد

امروز اولین روز کاری هفته برای طلای جهانی بود، قیمت طلا در ساعت 11 و 10 دقیقه صبح به وقت ایران روی 1784 دلار قرار داشت و نسبت به عصر روز جمعه بدون تغییر بود. قیمت سکه با رشد محدود 25 هزار تومانی نسبت به روز گذشته روی 11 میلیون و 840 هزار تومان قرار گرفت. حباب قیمتی سکه با احتساب قیمت 27 هزار و 600 تومان برای دلار 2.1 درصد به دست می‌آمد و قیمت سکه امامی نزدیک به ارزش ذاتی‌اش جابجا می‌شد.

-سکه

برای جمع‌بندی می‌توان گفت احتمال این که مذاکرات به زودی آغاز شود بسیار بالاست، اما نتیجه بخش بودن آن هنوز مبهم است، احتمالا تا پیش از شروع دور جدید مذاکرات، بروز یک تنش جدی یا پیشرفت جدی در رابطه بین طرفین مذاکره، دامنه نوسان قیمت دلار محدود باشد. قیمت سکه امامی نزدیک به ارزش ذاتی‌اش نوسان می‌کند.