در طول ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی با رشدی سریع از ۴۳ میلیارد دلار به ۴۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسید، رشدی ۸۶۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی. شاید در نگاه اول، نفت به عنوان موتور اصلی رشد امارات به ذهن رسد، اما جالب است که بدانید سهم نفت از تولید ناخالص داخلی از ۷۰ درصد در سال ۱۹۷۱ به ۲۹ درصد در سال ۲۰۱۰ کاهش یافته است. این عملکرد برجسته، باعث شد سازمان های بین المللی امارات را در کنار چین ، ترکیه ، هند ، سنگاپور ، روسیه ، مالزی و برزیل در میان برترین بازارهای نوظهور جهان قرار دهند. امارات نفت را به یک مزیت بدل کرد،‌ از درآمد آن برای توسعه اقتصادی بهره برد و سرمایه گذاری رار در بخش های مختلف به خصوص گردشگری گسترش داد

 

نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصادی امارات 

 

۳۰ منطقه آزاد در توسعه اقتصادی امارات  نقش به سزایی داشته است همچنین بخش املاک و مستغلات در ابوظبی و دبی کمک زیادی به تحول کشور کرد. بخش گردشگری نیز طی سالهای گذشته بسیار پیشرفت کرده است. آنچه بیشتر به بخش گردشگری کمک کرده است، موقعیت استراتژیک و جریان داخلی سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این بخش بوده.

جاده های هوایی برای کمک به توسعه اقتصادی امارات 

 در حال حاضر فرودگاه دبی به عنوان چهارمین فرودگاه برتر جهان رتبه بندی شده است. با توجه به گزارش رقابت و مسافرت گردشگری در سال ۲۰۱۱ که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است، امارات متحده عربی در میان ۱۳۹ کشور در رتبه ۳۰ قرار گرفت و به عنوان مترقی ترین کشور در جهانگردی و مسافرت با رتبه اول در شرق میانه قرار گرفت.

بانکداری نوین

بخش خدمات مالی نیز در چند سال گذشته شاهد رشد سریع بوده است. بانکهای تجاری و تخصصی امارات در حمایت از فعالیتهای اقتصادی و تجارت در این کشور نقش مهمی داشتند. بازار اوراق بهادار ابوظبی و بازار مالی دبی به عنوان اصلی ترین بازارهای مالی کشور شناخته می شوند. بازار مالی بین المللی دبی نیز برای تبدیل شدن به منطقه آزاد برای مهمترین مراکز مالی در شمال آفریقا و خاورمیانه ایجاد شد. دولت همچنین مازاد انباشته خود را در موسسات بین المللی مانند مرجع سرمایه گذاری ابوظبی سرمایه گذاری کرد و این کار به افزایش ثروت داخلی کشور کمک زیادی کرد.

کمک دولت و تجارت الکترونیک به اقتصاد امارات

با نگاهی به همه تحولات اخیر و دستاوردهای امارات متحده عربی، درست است که بگوییم امارات متحده عربی در یک دهه گذشته با نوآوری های مداوم و افزایش تجارت بین المللی مانند یک قهرمان عمل کرده است. معرفی دولت و تجارت الکترونیکی به اقتصاد داخلی در زندگی روزمره کمک زیادی کرده است. میزان وابستگی به صادرات نفت کاهش یافته و صادرات غیرنفتی اکنون سهم عمده ای از کل صادرات را تشکیل می دهد. با وجود همه این نقاط عطف و موفقیت ، باور اینکه امارات متحده عربی تا سال های آتی جزو بهترین اقتصادهای جهان باشد ، کار سختی نیست.