رپرتاژ آگهی: با این حال هنوز مکان‌های بکر و دست نخورده‌ای هم هست که افراد کمی با آنها آشنا هستند و در آنها خبری از صف‌های طولانی گردشگران و شلوغی مسافران نیست. مناطقی که شاید حتی یک تصویر هم از آنها در اینترنت منتشر نشده و معدود افرادی می‌دانند که اصلا آنها وجود دارند!

گشت و گذار در بکرترین نقطه مازندران

مناطق بکر و دست نخورده در همه جای ایران پراکنده شده‌اند و منتظرند تا مسافران جستجوگر، قدم در راه اکتشاف آنها بردارند. بعضی از این دیدنی‌های بکر و منحصر به فرد در شهرهای شمالی قرار گرفته‌اند و لابه‌لای جنگل‌های پردرخت این ناحیه پنهان شده‌اند!

به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر از مسافران همیشگی این خطه هستید و در اغلب اوقات سال، با اجاره ویلا شمال به این منطقه سفر می‌کنید، یک روز از زمان خود را به دیدن جاهای بکر این محدوده اختصاص دهید. فرقی نمی‌کند که در شمال برای رزرو ویلا اقدام می‌کنید یا می‌خواهید در خانه‌ای قدیمی و بوم گردی ساکن شوید! مهم این است که بتوانید با سر زدن به ناشناخته‌های این خطه، یک سفر جذاب و منحصر به فرد را تجربه کنید!

ما برای شروع، بازدید از برج رسکت را پیشنهاد می‌کنیم. یکی از شگفتی‌های تاریخی استان مازندران که در شیب تند یک کوه بنا شده است و به دلیل معماری متفاوتش، از جمله بناهای ارزشمند تاریخی ایران به حساب می‌آید. برج تاریخی رسکت حدود ۱۸ متر ارتفاع دارد و به عقیده تاریخ شناسان، پیشینه آن به قرن ۵ و دوره ساسانیان برمی‌گردد.

در بخش پایینی گنبد این برج، کتیبه‌هایی دیده می‌شوند که روی آنها نوشته‌هایی با خطوط کوفی و پهلوی ساسانی درج شده است. بسیاری از خط‌شناسان و مورخان، این نوشته‌ها را دعاها و سوره‌هایی به زبان عربی ترجمه کرده‌اند. اینطور که در کتاب‌های تاریخی آمده است، مردم قدیم از این برج به عنوان محلی برای دفن یکی از پادشاهان قدیم استفاده کرده‌اند.

این عمارت قدیمی و ناشناخته در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده و بازدید از آن در تمام ساعات روز امکان پذیر است.

کردان؛ روستایی به قدمت تاریخ با جاذبه‌های گردشگری فراوان

شاید تعجب کرده باشید که چرا برای معرفی جاهای بکر و ناشناخته ایران به سراغ روستای کردان آمده‌ایم! به شما حق می‌دهیم! به هر حال این روستا از جمله مناطق گردشگری نزدیک پایتخت است و هر طبیعت دوستی در بهار و تابستان می‌خواهد تا با پیدا کردن ویلا اجاره ای کردان، در این منطقه خوش و آب و هوا به استراحت و تفریح مشغول شود. در حقیقت سر زدن مسافران از شهرهای اطراف به این روستا باعث شده است تا پیدا کردن و اجاره ویلا در کردان کار چندان سختی نباشد!

گرچه کردان به خودی خود منطقه بکر و ناشناخته‌ای نیست، اما در این روستا چند اثر تاریخی بسیار قدیمی وجود دارد که کمتر کسی درباره آنها چیزی می‌داند. مثلا یکی از آنها پل بانو صحرا است که در فاصله ۲کیلومتری از روستای کردان واقع شده و از جمله آثار باستانی ناشناخته به حساب می‌آید.

گرچه این پل به دست معماران دوران صفویان ساخته شد، اما تا سال ۱۳۵۳ قابل استفاده بود و مردم آن زمان هم برای عبور از رودخانه کردان از آن استفاده می‌کردند. در حال حاضر بخش اصلی این پل خراب شده است و از آن تنها دو پایه باقی مانده که با معماری آجری به چشم می‌آیند.

در کردان به جز این پل قدیمی، یک اثر باستانی دیگر هم وجود دارد که با نام برج مقبره شناخته می‌شود. بنایی شگفت انگیز با معماری منحصر به فرد که به گفته اهالی منطقه، محل دفن نوادگان امام سجاد بوده است. این برج مدور آجری در ۸۰۰ متری کردان واقع شده و به دلیل نزدیکی‌اش به طبیعت سرسبز این منطقه، حال و هوای خاصی را تداعی می‌کند.

غار آویشو ماسال؛ طولانی‌ترین غار استان گیلان

یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌های طبیعی ایران، غار آویشو است. غاری هیجان انگیز که عمق آن به ۷۴۰ متر می‌رسد و به همین دلیل آن را طولانی‌ترین غار استان گیلان معرفی می‌کنند.

آویشو غاری آهکی و آبی است که در آن هفت چشمه و جریان آب یک رودخانه‌ دیده می‌شود. قندیل‌ها و اشکال آهکی از جمله دیدنی‌های این غار هستند که یا به صورت ستون از سقف آویزان شده‌اند و یا روی دیواره‌ها و کف زمین به چشم می‌آیند. سن این غار به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد و بسیاری از زمین‌شناسان می‌گویند که از عمر آن چیزی حدود ۷۵ میلیون سال می‌گذرد.

البته که هنوز این غار به طور کامل مورد بررسی و اکتشاف قرار نگرفته است. در حقیقت غار نوردان و کوهنوردان تا امروز توانسته‌اند تنها بخشی از اعماق غار آویشو را کشف و پیمایش کنند. بد نیست که بدانید این غار محل زندگی حیوانات و حشرات مختلفی هم هست و ممکن است هنگام پیمایش، چشمتان به گونه‌های حیوانی مانند خفاش، حلزون، پشه و آبدزدک نیز بیفتند!

غار آویشو از جاذبه‌های طبیعی ماسال است که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن قرار دارد. بسیاری از طبیعت دوستان برای سر زدن و پیمایش غار آویشو، نسبت به رزرو اقامتگاه یا اجاره ویلا ماسال اقدام کرده و پس از مستقر شدن، راه این غار را در پیش می‌گیرند. اگر شما هم دوست دارید تا از این جاذبه طبیعی دیدن کنید، کافی است تا با مراجعه به پلتفرم‌های اجاره اقامتگاه و رزرو ویلا ماسال، در این محدوده ساکن شده و بعد خود را به دل ناشناخته‌های طبیعت بزنید.