نوای دلنشین سوت قطار بهار، در حالی به گوش زمین و زمان می‌رسد که خبر از بهاری به غایت جذاب و دلنشین دارد. بهار دلکش همدان، بهار شکوفه و باران و عطر گَسِ درختان زردالو و گیلاس. مردم همدان و گردشگرانی که در نوروز و در بهار؛ همدان را برای تفرج انتخاب می‌کنند، زیبایی منحصر به‌فردی را تجربه خواهند کرد. بهاری که از پس برف زمستان آمده و امکان شکفته‌شدن را در نهایت زیبایی دارد.

گردشگران همدان را برای چند موضوع انتخاب می‌کنند. نخستین جذابیتی که همدان برای گردشگر دارد جذابیت‌های تاریخی و تمدنی است. وقتی دیاکو در نیمۀ اول سدۀ هفتم پیش از میلاد (حدود 2700 سال پیش) در پی تجمیع قبایل مختلف بود حتی فکرش را هم نمی‌کرد روزی زیستگاه او به عنوان یکی از مهمترین بناهای تاریخی ایران مورد توجه قرار گیرد.

البته که نامگذاری شهر به هگمتانه و به زبان یونانی اکباتان هم به نوعی تداعی‌کنندۀ آیندۀ این شهر در نقش‌آفرینی تاریخی آن بود. هگمتانه به معنی «محل اجتماع» یا «شهری برای همه» است و اشاره‌ای است به گردهم آمدن طوایف مادی که سابقاً متفرق بودند. امروز هم همدان شهری برای همه است، شهری برای همۀ دوستداران تاریخ و تمدن ایران زمین.

اما دربارۀ گردشگران و چرایی انتخاب همدان برای سفر حرف می‌زدیم. بله، همدان شهری است که نخستین جرقه‌های مدنی شدن ایران از آنجا زده شده است، بنابراین گردشگران دوست دارند بازمانده‌های تپۀ هگمتانه را ببینند و تا حدودی فضای آن روزگار را از نزدیک حس کنند.

ویلاهای کوهستانی گنجنامه

دومین دلیل انتخاب همدان بازماندگانی از تاریخ است که هر کدام به نوعی اهمیت دارند. از باباطاهر و بوعلی و عارف قزوینی، تا حیقوق‌نبی و استرومردخای و نوشیجان و ... .

سومین دلیل حضور گردشگران در همدان جذابیت‌های طبیعی است، غار علیصدر مهمترین جذابیت طبیعی شهر همدان در کنار دامنه‌ها و قلۀ زیبای الوند است.

چهارمین دلیل انتخاب همدان گذراندن اوقات پر از آرامش و هیجان در دهکۀ تفریحی توریستی گنجنامه است. دهکدۀ گنجنامه در فضایی که سه ویژگی‌ را همزمان در خود دارد ساخته شده که شرایط بسیار خوبی برای گردشگر مهیا می‌کند.

حضور در کنار کتیبه‌های تاریخی دوران هخامنشی، وجود طبیعت بکر الوند و نشستن در دل دامنه‌های این کوه اساطیری و سرانجام ایجاد فضایی مدرن در دل تاریخ و طبیعت سه ویژگی مهم دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه است که آن را به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در استان و غرب کشور مطرح کرده است.

تله کابین گنجنامه برای بسیاری از گردشگران مقصد یک سفر خوب به همدان است، غار آکواریوم و دیدن جذابیت‌هایی از یک فضای بکر که با الهام از غار علیصدر ساخته شده و کمترین دستکاری طبیعت در آن رخ داده یکی دیگر از جذابیت‌های دهکده است.

تله کابین گنجنامه از ایستگاه نخست که دهکدۀ گنجنامه است آغاز می‌شود و مقصد آن دشت میشان به عنوان یک از زیباترین دشت‌های ایران است. بازدید و گردش در این دشت می‌تواند یک روز از سفر را به خود اختصاص دهد.

غار آکواریوم هم این چنین است. جالب اینجاست که اگر در ویلاهای کوهستانی دهکدۀ گنجنامه اقامت داشته باشید، تمام این امکانات در چند قدیمی شما هستند.

سورتمۀ ریلی، بانجی جامپینگ از دیگر جذابیت‌های مهیج در دهکدۀ گنجنامه است که اگر مسافر همدان هستید حتماً تجربه‌ای از این نوع داشته باشید. سفر به همدان در چهارفصل زیباست، همدان برفی البته از هر فصلی زیباتر است اما سفارش شده بهار همدان را از دست ندهید.

 سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage