به گزارش اکوایران، متحدان راست افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در حال افزایش فشار بر رهبر جنگ برای رد آتش‌بس جدید غزه هستند و در صورت عقب‌نشینی از حمله به رفح، ثبات کابینه او را به خطر می‌اندازند.

به نوشته رویترز، نمایندگان حماس روز دوشنبه برای ادامه مذاکرات آتش‌بس به قاهره رفتند، این در حالی است که میانجی‌ها تلاش‌ برای دستیابی به آتش‌بس در آستانه حمله اسرائیل به رفح را افزایش می‌دهند. اما اسرائیل مدعیست چهار گردان باقی‌مانده از گروه فلسطینی حماس در آنجا مستقر هستند و پس از تخلیه غیرنظامیان به آنها حمله خواهد کرد.

با این حال، به گفته یک منبع مطلع از مذاکرات، در صورت توافق آتش‌بس، طرح‌های حمله به نفع «دوره آرامش پایدار» متوقف می‌شود. طی توافق چند ده اسیر اسرائیلی در دست حماس در ازای اسرای فلسطینی آزاد خواهند شد.

روز یکشنبه، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل از نتانیاهو خواست از حمله زمینی به حماس در رفح عقب نشینی نکند، حتی در شرایطی که نخست وزیر با فشار متحدان بین‌المللی برای لغو طرح‌های حمله به دلیل خطر تلفات زیاد غیرنظامیان و یک فاجعه انسانی دست و پنجه نرم می‌کند. اسموتریچ در ویدئویی که برای مطبوعات منتشر کرد خطاب به نتانیاهو گفت آتش‌بس شکستی تحقیرآمیز خواهد بود. او گفت که اگر نتواند حماس را از بین ببرد، «دولتی به ریاست شما حق وجود داشتن نخواهد داشت.»

دفتر نتانیاهو و حزب محافظه کار لیکود پاسخی به اظهارات وزرا منتشر نکرده‌اند. سخنگویان او در روز دوشنبه، که عید فصح یهودیان بود، بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبودند.

اما بنی گانتز، وزیر دفاع سابق به ظاهر میانه‌روتر که در ماه اکتبر به کابینه جنگ اضطراری نتانیاهو پیوست، اعتراض خود را مطرح کرد و گفت که آزادی اسرا بر حمله به رفح اولویت دارد.

گانتز در بیانیه‌ای گفت که رد یک معامله مسئولانه که آزادی اسرا را تضمین می‌کند، هر گونه مشروعیتی را از دولت سلب می‌کند.

اگرچه گانتز پس از پیوستن به کابینه جنگ، محبوبیتش در نظرسنجی‌ها افزایش یافته است، اما قدرت سرنگونی کابینه را ندارد، زیرا نتانیاهو همراه با احزاب اسموتریچ و بن‌گویر،  64 کرسی از 120 کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

اعتراضات بر سر اداره جنگ

بن گویر و اسموتریچ خشم ایالات متحده را به دلیل اظهارات و سیاست‌های ضد فلسطینی در حمایت از شهرک نشینان در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل، حتی قبل از جنگ غزه، برانگیخته‌اند. با مجموع 13 کرسی کنست، هر دو می‌توانند دولت را منحل کنند.

اگر این اتفاق بیفتد، نتانیاهو باید از احزاب میانه‌روتر بیشتری حمایت کند وگرنه با انتخابات روبرو می‌شود. اما انتخابات خطری جدی برای نتانیاهو به همراه خواهد داشت.

نظرسنجی‌های متوالی حاکی از کاهش شدید محبوبیت او پس از حمله حماس در 7 اکتبر، بدترین حمله برای یهودیان از زمان هولوکاست و مرگبارترین روز اسرائیل است. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که ائتلاف فعلی او در انتخابات با شکست بزرگی روبرو است.

در عین حال، طولانی‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل به اتهام فساد محاکمه می‌شود که در آن هر گونه تخلفی را انکار می‌کند و با اعتراض‌های فزاینده‌ای نسبت به اداره جنگ مواجه است.

جنگ هوایی و زمینی اسرائیل بخش اعظم نوار غزه را ویران کرده و 2.3 میلیون جمعیت آن را آواره کرده است اما حماس شکست نخورده است.

حدود 130 اسیر در غزه باقی مانده‌اند. ویدئویی که حماس روز چهارشنبه منتشر کرد و هرش گلدبرگ پولین اسیر آمریکایی-اسرائیلی را نشان داد، اعتراضات را در اطراف محل اقامت نتانیاهو در بیت‌المقدس برانگیخت. معترضان در حالی که شعار می‌دادند «همه آنها را به خانه برگردانید» آتش روشن کردند و دستان خود را آغشته به رنگ قرمز بلند کردند. پلیس با برخی از تظاهرکنندگان درگیر شد و بن‌گویر را که در مراسمی در آن نزدیکی شرکت کرده بود، از میان جمعیتی که شعار می‌دادند «خجالت بکش» اسکورت کردند.

خانواده‌های برخی از اسرا به طور فزاینده‌ای علیه نتانیاهو صریح‌تر شده‌اند و او را متهم می‌کنند که بقای سیاسی خود را بر سرنوشت عزیزانشان مقدم می‌داند. نتانیاهو قویا این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید تمام تلاش خود را برای آزادی اسرا انجام می‌دهد.

ایناف زانگواکر، مادر ماتان زنگواکر 24 ساله، که در 7 اکتبر از خانه کیبوتس خود ربوده شد، خطاب به نتانیاهو در تظاهرات روز شنبه در تل آویو گفت: «شما 133 اسیر را رها کردید تا در تونل‌های حماس بپوسند تا جایگاه خود را حفظ کنید.»