به گزارش اکوایران، فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرده ایران در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در شش سال گذشته در حال صادرات نفت است که باعث شده درآمد صادرات نفت ایران به 35 میلیارد دلار برسد.

به نوشته فایننشال تایمز، ایران در سه‌ماهه نخست سال 2024 میلادی به‌طور متوسط 1/56 میلیون بشکه نفت در هر روز به فروش رساند که تقریبا تمام این فروش راهی چین شده است. طبق داده‌های شرکت ورتکسا، این میزان از صادرات نفت بالاترین سطح صادرات نفت ایران از سه‌ماهه سوم سال 2018 محسوب می‌شود. چین برای یک‌پنجم از واردات نفت خود به ایران متکی است.

فایننشال تایمز اعلام کرده موفقیت ایران در صادرات نفت خام نشان‌دهنده مسیر دشواری است که آمریکا و اتحادیه اروپا در مسیر فشار بیشتر بر تهران پس از پاسخ ایران به اسرائیل، با آن روبه‌رو هستند.

«فرناندو فریرا» -رئیس خدمات ریسک ژئوپولیتیک در گروه انرژی راپیدان در ایالات متحده- به فایننشال تایمز اعلام کرده: «ایران بر هنر دور زدن تحریم‌ها تسلط پیدا کرده است. اگر دولت بایدن خواهان ایجاد یک تأثیر است، باید بر چین متمرکز شود.»

با وجود اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریکا و اتحادیه اروپا احتمالا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کنند، اما تحلیل‌گران معتقدند واشنگتن خواهان اعمال فشار حداکثری تحریم‌ها بر ایران نیست زیرا دولت جو بایدن -رئیس‌جمهور آمریکا- نمی‌خواهد در سال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، یک فشار تورمی ناشی از تحت تأثیر قرار گرفتن عرضه جهانی نفت به وجود آید.

نمودار 1

فشارهای فزاینده از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس باعث شده قیمت نفت در سال جاری میلادی بیش از 15 درصد افزایش پیدا کند و به حدود 90 دلار به ازای هر بشکه برسد. اما به دنبال پاسخ ایران به اسرائیل، قیمت نفت با کاهش همراه شده است زیرا معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند عرضه نفت در منطقه با اختلال همراه نخواهد شد. قیمت نفت خام برنت که یک معیار بین‌المللی است، در روز پنجشنبه (30 فروردین) با افت 3 درصدی به 87/37 دلار به ازای هر بشکه کاهش پیدا کرد.

آرمن عزیزیان -تحلیل‌گر ارشد شرکت ورتکسا- اعلام کرده آمریکا اخیرا هدف قرار دادن نفت‌کش‌هایی که به حمل نفت خام ایران اقدام می‌کنند، آغاز کرده است و در فوریه و آوریل به ترتیب 2 و 13 نفت‌کش را هدف تحریم ‌قرار داده است؛ اما تأثیر این تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران، جزئی بوده است.

نمودار 2

عزیزیان مدعی شده حجم ناوگانی که توسط ایران برای حمل‌ونقل نفت استفاده می‌شود، در سال گذشته با رشد یک‌-پنجمی به 253 کشتی رسیده و تعداد ابَرنفت‌کش‌هایی که قادر به حمل 2 میلیون بشکه نفت هستند، از سال 2021 میلادی دو برابر شده است.

شرکت کپلر نیز اعلام کرده تقریبا تمام نفت ایران که در سال جاری میلادی به فروش رفته، به چین صادر شده است. فایننشال تایمز در گزارش خود اعلام کرده اجرای تحریم‌ها به شکل شدید در این زمینه نه تنها می‌تواند بازار نفت را دچار بی‌ثباتی کند بلکه ممکن است تنش در روابط آمریکا و چین را افزایش دهد.

ماه گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفت که صادرات نفت در سال گذشته «بیش از ۳۵ میلیارد دلار» درآمد برای ایران داشته است.