آسمان تهران پراز دکل مخابراتی است . روی پشت بام ،میان فضای سبز خیابان ها . زمانی تهران را به جنگل دکل‌های مخابراتی تشبیه کرده بودند و برنامه‌ریزی‌هایی هم برای ساماندهی و تجمیع این دکل‌ها انجام شده بود؛ اما به‌تازگی دوباره نصب دکل‌های مخابراتی افزایش یافته است.

‌ماده هجدهم برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران شهرداری تهران را موظف کرده نسبت به ساماندهی و رعایت حریم دکل‌های رادیویی و مخابراتی اقداماتی مانند همکاری در تکمیل و اجرای پروژه شبکه ایستگاه‌های پایدار برای ارتباطات رادیویی، به‌روزرسانی طرح مکان‌یابی به منظور کاهش آلودگی الکترومغناطیسی و بصری را در دستور کار قرار دهند؛ اما مشخص نیست این بخش از برنامه پنج‌ساله سوم مانند سایر فصل‌های آن اجرائی شده است یا خیر؟

«تهران را که از بالا نگاه کنیم شبیه جوجه تیغی می ماند.» این توصیف عبدالرضا گلپایگانی که زمانی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران بود از وضعیتی که دکل های مخابراتی برای تهران ایجاد کرده اند ، است . او در زمان مسئولیت اش در شهرداری گفته بود که  از وضعیت دکل‌های مخابراتی در شهر رضایت ندارد و قرار است برای دکل‌های مخابراتی، طرح جامعی تهیه شود و شرکت‌ها موظف باشند در چارچوب این طرح جامع، دکل‌های مورد نیاز خود را نصب و مقررات و اصول تدوین شده را رعایت کنند. متأسفانه اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داده، باعث به وجود آمدن شرایط ناهنجار و آشفته شده است و اگر از بالا به تهران نگاه کنیم، تهران مانند جوجه تیغی است که کابل‌ها و سیم‌ها از آن بالا آمده‌اند. این وضعیت اسفناک قابل تداوم نیست و باید فکری به حال آن کرد.

 

photo_۲۰۱۹-۰۱-۰۶_۰۰-۴۹-۱۵

اما نگاه مدیران جدید به وضعیت دکل های تهران چیست ؟ علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران،درباره دکل های مخابراتی در تهران  می‌گوید: آنتن‌هایی که در حوزه مخابرات وارد کشور می‌شوند، از دو مرجع اجازه استفاده و نصب می‌گیرند که نخست سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور و دیگری سازمان انرژی اتمی که موضوع اندازه‌گیری میزان تشعشعات با این سازمان است.

او ادامه می‌دهد: وظیفه کارگروه ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌ها در شهر تهران کنترل همین مسئله است. اینکه برخی شهروندان از نصب دکل‌های مخابراتی در محل سکونت‌شان نگران شده، می‌توان گفت این نگرانی اندکی بیش از حد است؛ چون نصب این دکل‌ها بدون درنظرگرفتن رویه‌های تعیین‌شده نیست. ممکن است اعتراض به سیما و منظر شهری باشد و ظاهر منطقه بد شده باشد که حرف درستی است؛ اما اگر نگرانی از جهت آلودگی فرکانسی و میزان تشعشع وجود داشته باشد، باید از مراجع قانونی و ذی‌صلاح کسب تکلیف شود و تا جایی که خبر دارم این مسیر طی شده است.

قائمی درخصوص اینکه آیا نصب بی‌رویه دکل‌ها بر سلامت شهروندانی که در مجاورت این دکل‌ها زندگی می‌کنند، تأثیر دارد یا خیر، هم توضیح می‌دهد: این دکل‌ها از بُعد سلامت خیلی نگران‌کننده نیست؛ چون هم سازمان تنظیم مقررات و هم سازمان انرژی اتمی این کنترل را انجام می‌دهد و سپس به اپراتورها اجازه استفاده از آن نوع خاص از BTS را می‌دهد. اگر این نگرانی از جهت سیما و منظر شهر باشد، این اشکال وارد است و وظیفه شهرداری بوده که شرکتی تأسیس کرده تا دکل‌ها را ساماندهی کند و در دکل‌ها و زیرساخت‌های‌شان، امکانات فنی مانند برق و تجهیزات مشترک و هزینه‌های کلی صرفه‌جویی شود که این اتفاق در تهران چندان رقم نخورده؛ ولی در برخی شهرهای دیگر بهتر عمل شده و شهرداری این شهرها بضاعت بهتری داشتند و توانستند بیشتر از جهت مسئله زیباشناختی و سیما و منظر شهری دکل‌ها را ساماندهی کنند.

مهدی بابایی، نایب‌رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران  هم  به شرایط نصب دکل‌های مخابراتی در مناطق مسکونی اشاره کرده و به سایت خبری شهرداری تهران گفته است: بر اساس دستورالعمل‌های سازمان تنظیم مقررات، سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست، نسبت به صدور مجوز نصب دکل ها اقدام می‌شود. در زمینه دکل‌های روی بام‌ها، باید فاصله ۳۰ متری و دکل‌های زمینی فاصله ۵۰ متری از ساختمان‌های اطراف رعایت شود.

وی با تأکید بر اینکه هدف تنظیم ضوابط و مقررات در این حوزه حفظ سلامت و ایمنی شهروندان است، یادآور می شود: صدور مجوزها با توجه به سلامت شهروندان انجام می‌شود، البته برخی اپراتورها گلایه دارند که قوانین بسیار سختگیرانه است، اما باید گفت که سازمان تنظیم مقررات و سازمان انرژی اتمی به عنوان نهادهای بالا دستی، میزان تشعشعات را اندازه‌گیری می‌کنند و اگر این نهادها قوانین جدیدی صادر کنند ما نیز بر اساس آن اقدام خواهیم کرد.

photo_۲۰۱۹-۰۱-۰۶_۰۰-۴۸-۴۷

بابایی  درخصوص  علت عدم برخورد با تجمیع دکل‌های مخابراتی در برخی ساختمان‌ها می گوید: موضوع سه دکل روی بام یک ساختمان مربوط به قدیم است و در ایام اخیر، الزام بر این است که سه دکل در یک دکل تنظیم شود اما حتی‌الامکان روی یک پشت بام، مجوز بیش از دو دکل را صادر نمی‌کنیم اما اگر قرار بر نصب بیش از یک دکل باشد، این الزام ایجاد می‌شود که تشعشع‌سنجی صورت بگیرد و اگر دکل‌ها اثر ترکیبی نداشته باشد، مجوز صادر خواهد شد که البته غالبا مجوز بیش از دو دکل صادر نمی‌شود.

وی در خصوص دلیل وجود سه دکل در برخی ساختمان‌ها  هم می گوید : در برهه‌ای از زمان ضوابط سخت گیرانه نبوده و به تدریج سخت‌گیری در تدوین قوانین افزایش یافته است. در مواردی، اپراتورها بدون مجوز نسبت به نصب دکل اقدام کردند، تمامی موارد در اختیار کمیسیون ماده ۱۰۰ قرار گرفته و آراء نسبت به قلع و تخریب دکل‌های فاقد مجوز صادر شده که البته تعدادی از این دکل‌ها قابلیت جابجایی دارند و اپراتورهای مربوطه ملزم به انتقال آنها هستند.

بابایی در پایان از صدور رأی قلع نزدیک به ۴۰۰ دکل مخابراتی در تهران خبر  می دهد و می گوید :‌ نسبت به تخریب بخشی از این دکل‌ها اقدام خواهد شد و بخشی دیگر نیز که قابلیت دریافت مجوز و یا جابجایی دارند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.