به گزارش اکوایران، افزایش ارزش دلار آمریکا و افزایش نرخ سود اوراق قرضه و همچنین چشم انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و دیگر بانک های مرکزی طلا را در روندی طولانی مدت نزولی نگه داشته است. همین ترکیب سه گانه امروز نیز فشار نزولی قیمتی بر روی طلا وارد آورد.

در هفته جاری و در روز دوم نوامبر نشست فدرال رزرو برگزار خواهد شد و بازارها احتمال افزایش مجدد 75 صدم درصدی نرخ بهره را می دهند. نکته مهم تر برای بازارها این موضوع است که این نهاد چه زمانی سرعت افزایش نرخ بهره را کمتر خواهد کرد.

طلا به افزایش نرخ بهره هدف حساس است و در این مواقع با کاهش قیمت مواجه می شود. همین افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو سبب شده است تا قیمت طلا از ماه مارس تاکنون بیش از 400 دلار کاهش قیمت داشته باشد. در آن مقطع قیمت طلا به بالای مرز 2 هزار دلاری رسیده بود.

گمانه زنی ها درباره ادامه سیاست های فدرال رزرو در هفته ای که گذشت بسیار زیاد بود. گزارش وال استریت ژورنال درباره تغییر موضع برخی مقامات فدرال رزرو امید را در بازارها زنده کرد. بر اساس این گزارش برخی از مقامات بانک مرکزی آمریکا بر این باور هستند که پس از نشست ماه نوامبر باید سرعت اقدامات انقباضی کاهش پیدا کند. با این وجود پس از انتشار این گزارش گمانه زنی هایی نیز بر خلاف این موضوع شد که حکایت از آن داشت که تغییر مسیر فدرال رزرو شاید به این زودی اتفاق نیفتد.

اغراق نیست اگر گفته شود تمامی بازارهای جهانی در هفته جاری منتظر شفاف شدن این موضوع هستند.