به گزارش اکوایران؛ روز دوشنبه 10 مرداد ماه نماد زاگرس در فرابورس تهران عملکرد تاثیر گذاری داشت و 18 واحد شاخص کل فرابورس را حمایت کرد. عملکرد تاریخی نماد زاگرس نشان می‌دهد که در حال حاضر این نماد در کف قیمتی دو سال اخیر خود قرار دارد. و دلیل رشد امروز این نماد و صف خرید آن نیز همین کف قیمتی و البته رشد قیمت جهانی متانول بیان می شود. به همین بهانه سعی داریم تا با بررسی صورت های مالی 3 ماهه منتشره در سایت کدال به بیان عملکرد مالی پتروشیمی زاگرس بپردازیم.

آشنایی با شرکت پتروشیمی زاگرس

شرکت پتروشیمی زاگرس در سال 1379 تأسیس شد. به منظور توانمند سازی شرکت برای رقابت در بازارهای جهانی و همچنین با توجه به وجود منابع غنی گاز در منطقه پارس جنوبی و موقعیت استراتژیک منطقه، زمینی به مساحت 30 هکتار در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی، تملیک و مجتمع تولیدی این شرکت در بندر عسلویه احداث شد. از سوی دیگر، طراحی مجتمع به گونه‌ ای انجام شده تا حدود 205 تن بخار در ساعت با فشار 40 بار تولید و به فروش رسد. شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و سیصد هزار تن متانول در زمره پنج شرکت بزرگ تولید کننده این محصول در دنیا قرار گرفت. فروش های شرکت عمدتا صادراتی و به مقصد چین است.

از مهم ترین ویژگی های این شرکت می توان به موقعیت جغرافیایی بسیار تأثیرگزار این مجموعه اشاره کرد که هم از لحاظ منابع مصرفی و خوراک به این مجموعه کمک کرده و هم از جهت بنادر دسترسی های صادراتی را برای این مجموعه فراهم می کند. در بحث ریسک ها که در حال حاضر نیز این مجموعه با آن ها درگیر و دار است، می توان به نوسان قیمت جهانی نفت و متانول اشاره کرد. این نوسانات که نقش اساسی را در فروش و هزینه های این مجموعه بازی می کنند در ماه های اخیر تأثیرات زیادی را بر عملکرد مالی این پتروشیمی داشته اند. محدودیت های صادراتی و انتقالات ارزی که از تحریم ها نشأت گرفته نیز یکی از ریسک های دیگر این مجموعه به شمار می آیند.

عملکرد مالی مجموعه پتروشیمی زاگرس

بررسی صورت های مالی میاندوره ای 3 ماهه منتهی به پایان خرداد 1401 نشان می دهد که این مجموعه در این 3 ماهه از سال به نسبت بهار 1400 با رشد درآمد ها و فروش مواجه است. با این وجود سود شرکت در بهار امسال افت 50 درصدی نسبت به سال قبل داشته است. دلیل این کاهش سود را می توان افزایش چشمگیر بهای تمام شده درآمد های عملیاتی دانست که تحلیلگران این امر را مؤثر از نوسانات قیمت نفت می دانند. علاوه بر بحث بهای تمام شده درآمد ها، این مجموعه با رشد هزینه های عملیاتی و مالی روبه‌رو است که اثر آن ها بر سود خالص قابل ملاحظه است. در نهایت روند فروش این مجموعه یک رنج صعودی را در سال های اخیر تجربه کرده و در این 3 ماهه نسبت به بهار 1400 و 1399 با رشد همراه بوده و انتظار بر این است تا با مدیریت مناسب سود خالص این شرکت نیز روندی همانند روند فروش به خود گیرد.

پتروشیمی زاگرس05.10

تاثیر شاخص کل فرابورس از نماد زاگرس

در جریان معاملات روز دوشنبه که شاخص کل بورس تهران با رشد 4 هزار و 108 واحدی همراه بود، شاخص کل فرابورس نیز 35 واحد افزایش یافت. نماد زاگرس در این روز با صف خرید چشمگیری همراه بود و در بین نماد هایی با بیشترین تاثیر بر شاخص کل فرابورس، زاگرس در مرتبه اول با 18 واحد اثر مثبت قرار دارد. این صف خرید ناگهانی برای این نماد باعث تعجب سهامداران آن شده است. نماد زاگرس در کف قیمتی دوسال اخیر قرار دارد و می توان یکی از عوامل این صف خرید را قیمت مناسب سهام زاگرس نسبت به ارزش ذاتی آن دانست. دلیل اصلی رشد امروز را می‌توان افزایش قیمت جهانی متانول دانست که با توجه به پیش بینی های قیمت جهانی متانول در پاییز و زمستان رشد امروز این قیمت جهانی سیگنال قدرتمندی برای بازار بود. پیش بینی ها بر این است که درصورت برگشت شاخص کل به روند صعودی این نماد یکی از نماد های ارزشمند بازار باشد.