روز قبل بازارها طوفانی عمل کردند طوفان تقاضا در بازار سرمایه صف های خرید طولانی ایجاد کرد و سیل فروشندگان بازار درهم را بر آشفت. ارز امارات پشت فرمان بازار نشست و حمایت مستحکم سکه امامی شکسته شد.  

درهم لیدر شد

درهم دیروز از صندلی عقب بلند شده و  فرمان بازار ارز را در دست گرفته بود معامله گران  بازار درهم دیروز فروشندگان اصلی بازار بودند که غلبه جو کاهشی  در بازار ارز به خاطر اقدامات آن ها تایید شد. پیش از این به خاطر حباب بالای درهم بعضی از معامله گران  ادعا می کردند که کاهش قیمت ها در بازار ارز به خاطر اقدامات بازارساز است.

درهم چند دهه است که در پیش بینی  قیمت آتی دلار استفاده می شود زیرا بنادر تجاری  امارات جزء مهمترین مبادی وارداتی ایران هستند و درهم امارات به خاطر تقاضای وارداتی عمده به عنوان  نماد واقعی تقاضای  بازار ارز شناخته می شود، درهم در معاملات دیروز در محدوده ۸ هزار و ۴۲۰ تومان بسته شد ولی در معاملات پشت خطی یک پله دیگر نیز عقب نشست.

دلار تهران که از صبح دیروز کاهش زیادی را تجربه نکرده بود در ساعت پایانی معاملات و در معاملات پشت خطی کاهش بیشتری را تجربه کرد.  به طور کلی دیروز تب فروش در ساعات پایانی و معاملات پشت خطی افزایش یافت و قیمت ها محدوده های حمایتی جدیدی را تست کردند که باعث می‌شود انتظار کاهش قیمت ها در ابتدای معاملات امروز تقویت شود ولی در ادامه در  شرایطی که هیجان در بازار ارز جولان میدهد روند قیمت ها در ادامه بازار نشان میدهد که آیا تب تند بازار خیال نشستن دارد یا خیر؟

شروع طوفانی بازارسهام

بازار سرمایه صبح شنبه را طوفانی شروع کرد، نقشه بازار جای کمی برای سهام منفی داشت و به خاطر حجم کمترمعاملات سهام منفی و غلبه جو افزایشی  سهم های منفی به سختی خود را در نقشه بازار جا داده بودند. خریداران برای سهام ریالی از ساعت ابتدایی معاملات صف خرید بستند و این گروه تا پایان روز، صف خرید بودند. عمده تمرکز بازار سهام بر روی‌ گروه هایی بود که بیشترین منفعت را از برجام می برند. روز قبل خبری در خبرگزاری های بین المللی مانند رویترز و بلومبرگ منتشر شد که ایران بسته پیشنهادی اروپا را به شرط دریافت تضمین های خاص پذیرفته است، مقامات رسمی  ایران نیز هنوز واکنش منفی نسبت به بسته پیشنهادی اروپا ابراز نکردند.  معامله گران بازار سرمایه نیز مانند بازیگران نفتی   بالاخره به اخبار منتشره از مذاکرات واکنش نشان دادند و در سمت خرید حاضر شدند.

مهم ترین نکته مثبت معاملات روز قبل افزایش ارزش معاملات خرد و ورود پول حقیقی به بازار است که بیشتر از میزران رشد شاخص کل مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت.

جهت انتظارات در بازار سکه برگشت

سکه در معاملات دیروز کاهشی شد، در حالیکه روز جمعه  اونس جهانی طلا خود را به بالای هزار و 800 دلار رساند ولی سکه امامی در روز گذشته خلاف جهت اونس حرکت کرد و نزولی شد، سکه امامی دژ مستحکم ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را در هم شکست تا پله چهارم کانال ۱۴ میلیونی نفوذ کرد و در نهایت در پایان معاملات روی مرز نیمه کانال ۱۴ میلیون تومانی متوقف شد.

حباب سکه روز گذشته بعد از مدت ها یک رقمی شد   و به زیر ده درصد نفوذ کرد، تغییر جهت انتظارات بازار از افزایشی به کاهشی باعث خالی شدن حباب سکه شده است.

photo_۲۰۲۲-۰۸-۱۴_۰۹-۰۴-۰۳