شرکت آمریکایی مشاوره بحار برای کمک به ایران در تهیه برنامه با هدف اخذ وام از بانک جهانی به تهران می آید.شرکت مهندسین مشاوره ماوراء بحار (O.C.I) یک گروه مهندس مشاور توانمند و با تجربه بود که از ۱۱ شرکت مهندسی در ژوئن ۱۹۴۷ بنا به درخواست دولت آمریکا برای مطالعه کامل صنایع ژاپن جهت بازسازی پس از خرابی‌های ناشی از جنگ دوم ایجاد شد

 

ماموریت این شرکت در ایران ایجاد یک اتاق فکر اقتصادی  است. اتاق فکری که امروز با نام سازمان برنامه شناخته می شود. مسئول گروه در آن زمان برای ارتباط با مدیران ایرانی نیاز به یک مترجم داشت، رضا نیازمند مترجم او می شود. دوره ای که به گفته خودش یک کلاس درس بود.

اسناد نشان می دهد گروه آمریکایی در گزارش  پس از بررسی وجوه اقتصاد ایران نوشته است: وجود امکان بهبود درآمد کشور و کم اهمیت بودن قروض دولت، دور بودن اقتصاد ایران از اقتصاد آزاد (دولتی بودن قسمت‌های مهم اقتصاد ایران، تمرکز بیش ازحد امور سیاسی و اقتصادی در تهران)، عدم حس مسوولیت نزد طبقه حاکم، فساد اداری، بدوی بودن سیستم کشاورزی و دامپروری، کوچک و کم اهمیت بودن طبقه متوسط و بزرگ بودن طبقه فقیر، پایین بودن سطح بهداشت عمومی، پایین بودن سطح آموزش. همچنین در گزارش مشاور توصیه‌هایی در مورد اصلاحات عمیق در سیستم مالیاتی، انعطاف‌پذیر کردن برنامه جهت تغییرات احتمالی به دلیل طولانی بودن دوران برنامه و سپردن مدیریت برنامه به دست افراد لایق و درستکار.

 

رضا نیازمند در روایت این دوره گریزی نیز به دولت مصدق دارد. او مصدق را یک پدر روحانی می داند که به مرور افول کرد. البته به یک رسم نیز اشاره دارد تا زمان مصدق شخصیتی اگر به حصر می رفت حرمتش حفظ می شد اما پس از مصدق این رسم بر افتاد.