به گزارش اکوایران، در حالی که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات ارشد کرملین و الیگارش‌های روسیه اعمال کرده، رئیس جمهور اوکراین هم‌زمان با سازماندهی نیروهای روس برای حمله به کی‌یف گفته جنگ با روس‌ها به نقطه عطف رسیده است.

نقطه عطف استراتژیک اوکراین؛ بالاخره کشور را آزاد خواهیم کرد!

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در شرایطی که عملیات تجاوز نظامی کرملین در خاک اوکراین وارد هفته سوم خود شده است، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی خطاب به مردم کشورش گفت که اوکراین «در حال حاضر به یک نقطه عطف استراتژیک رسیده است».

download

زلنسکی گفته: «هنوز غیرممکن است که بگوئیم برای آزادسازی سرزمین اوکراین نیاز به چند روز فرصت داریم. اما می توانیم بگوییم که این کار را انجام خواهیم داد و ما در حال حاضر به سمت هدف خود، شورمندانه در حال حرکت هستیم».

در آخرین مجازات‌ها علیه حمله روسیه، ایالات متحده روز جمعه تحریم‌هایی را علیه ویکتور وکسلبرگ میلیاردر روسی، سه عضو خانواده سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و تمایندگان روسیه اعمال کرد.  جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته: «وزارت خزانه‌داری هم‌چنان مقامات روسی را به دلیل برپا ساختن یک جنگ غیرقابل توجیه و عدم ممانعت از پوتین تنبیه می‌کند».

برای وطنم نگرانم

نیروهای روسی روز جمعه به بمباران شهرهای سراسر کشور ادامه دادند. تصاویر ماهواره‌ای را نشان می‌دهد که آن‌ها  در حال پیشروی به سمت کیف، به وسیله توپ‌خانه شلیک می‌کنند.

UKVZ2Z2G6VOQHPT3TOWYVIAS6U

این جنگ بیش از 2 میلیون پناهنده را پدید آورده و هزاران اوکراینی در شهرهای محاصره شده گیر افتاده اند. در حالی که صدها نفر در ایستگاه‌های مترو خارکیف پناه گرفته‌اند، نستیا، دختر جوانی که روی یک تخت موقت در کف واگن قطار دراز کشیده ، گفت که بیش از یک هفته است که در آنجا بوده است و نمی‌تواند زیاد حرکت کند و به ویروس هم مبتلا شده است. او گفت: «من برای خانه‌ام، برای خانه دوستانم، برای کل کشو و البته برای خودم  بسیار نگرانم».

وضعیت بحرانی

فرماندار منطقه خارکیف گفته که یک بیمارستان مخصوص بیماران روانی مورد اصابت قرار گرفته است و شهردار شهر خارکیف گفته که حدود 50 مدرسه در آنجا تخریب شده است.

W2AIVMNH4JIUXPBSMDPQWERLWM

در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب، شورای شهر اعلام کرد که دست کم 1582 غیرنظامی در اثر گلوله باران روسیه و محاصره 12 روزه -که صدها هزار نفر را بدون غذا، آب، گرما و برق گرفتار کرده- کشته شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه گفت بندر دریای سیاه محاصره شده است، در حالی که مقامات اوکراینی روسیه را متهم کردند که عمداً از خروج غیرنظامیان و ورود کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد تلاش جدید برای تخلیه غیرنظامیان در امتداد یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل شکست خورده است. ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، گفته که گلوله باران روسیه مانع از خروج آنها شد. وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین هم گفته: «وضعیت بحرانی است».

در تدارک فاز جدید حملات

به نظر می‌رسد نیروی اصلی روسیه در شمال شهر کی‌یف متوقف شده و تحلیل‌گران غربی می‌گویند طرح اولیه حمله برق‌آسا با شکست مواجه شده است. با این حال وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده به نظر می‌رسد روس‌ها برای دور جدید حملات در روزهای آینده آماده می‌شوند که احتمالاً کیف را نیز شامل می‌شود.

WCNQFC62FJLY3HJHRGKV4JTDHM

بر اساس تحلیل این شرکت، تصاویری که روز جمعه گرفته شده و توسط شرکت ماهواره‌ای آمریکایی مکسار منتشر شده ، نشان می‌دهد که نیروهای روسی به پیش‌روی بیش‌تر به سمت کی‌یف و شلیک توپخانه به سمت مناطق مسکونی ادامه می‌دهند.مکسار گفت که چندین خانه و ساختمان در آتش سوختند و خسارات گسترده ای در سراسر شهر موشون در شمال غربی کی‌یف دیده شد. رویترز به طور مستقل نتوانست این تصاویر را تأیید کند.

اما به‌روزرسانی اطلاعاتی بریتانیا حاکی از آن است که نیروهای زمینی روسیه همچنان به کندی پیش‌روی می‌کندد چرا که با مشکلات لجستیکی و مقاومت اوکراین مواجه هستند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، قهرمان سابق بوکس سنگین وزن، گفت که پایتخت به اندازه کافی لوازم ضروری برای مقاومت چند هفته‌ای را دارد.

اشتباه محاسباتی

پوتین در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، گفت که «پیشرفت‌های مثبت خاصی» در مذاکرات با کی‌یف به وجود آمده، اما به جزئیات بیش‌تری ارائه نکرد.

russia-ukraine-conflict-humanitarian-aid-630x332

اوکراین احتمال ورود بلاروس، متحد مسکو به جنگ را مطرح و روسیه را متهم کرده که حملات هوایی «با پرچم دروغین» اوکراین به بلاروس را به منظور ترتیب دادن بهانه برای این مسئله را تدارک ببیند.

خبرگزاری رسمی بلاروس، بلتا گفته که پوتین و لوکاشنکو توافق کردند که مسکو تجهیزات نظامی به روزی را به همسایه کوچکتر خود بدهد.

متیو بولگ، کارشناس اندیشکده چتم هاوس لندن، گفت که مسکو ممکن است نیروهای کافی برای دستیابی به اهداف خود نداشته باشد. بولگ به رویترز گفته: «شما نمی توانید با نسبت یک به یک نیروها به کشوری حمله کنید. هیچ کس این کار را نکرده است، به این معنی که یا چیزی اشتباه بوده یا فرضیات بسیار اشتباهی داشته‌اند.»