به گزارش اکوایران، در شرایطی که تلاش‌ها برای حل و فصل جنگ در اوکراین از طریق میانجی‌گران بین‌الملل افزوده شده، با این حال عملیات تهاجم در خاک اوکراین با شدت ادامه دارد.

نقض آتش‌بس

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، تعداد پناهجویان فراری از اوکراین در یازدهمین روز جنگ اوکراین به 1.5 میلیون نفر رسیده و اوکراین در حالی که تحت تهاجم گسترده نظامی قرار دارد  برای کمک بیش‌تر غرب (از جمله اعمال تحریم‌ها و ارسال تسلیحات بیش‌تر) فشار می‌آورد.

5

مسکو و کیف در مورد نقض آتش‌بس روز شنبه که به غیرنظامیان اجازه می‌داد از ماریوپل و ولنوواخا (دو شهر جنوبی که توسط نیروهای روسی محاصره شده‌اند) خارج شوند، یکدیگر را مقصر قلمداد می‌کنند. اوکراینی‌هایی که می‌توانستند فرار کنند به کشورهای همسایه لهستان، رومانی، اسلواکی و جاهای دیگر سرازیر شده‌اند.

مذاکره‌کنندگان اوکراینی گفته‌اند دور سوم مذاکرات با روسیه درباره آتش‌بس روز دوشنبه برگزار می‌شود، اگرچه مسکو هنوز این مسئله را به طور  قطعی‌ تائید نکرده است.

غافلگیری روس‌ها

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی از مردم مناطق تحت اشغال نیروهای روسی خواست تا به جنگ خود ادامه دهند. او با قول به بازسازی کشورش گفت: «ما باید بیرون بیائیم و این شیطان را از شهرهایمان بیرون کنیم».

اطلاعات ارتش بریتانیا روز یک‌شنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه مناطق پرجمعیت اوکراین را هدف قرار می‌دهند، اما قدرت مقاومت مردمی پیش‌روی آن‌ها را کند می‌کند. اطلاعات ارتش بریتانیا اعلام کرده مقیاس و قدرت مقاومت اوکراین همچنان روسیه را غافلگیر می کند. روسیه بارها هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی را رد کرده است.

اعلان جنگ به روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در 24 فوریه تهاجم به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» ‌نامیده بود، بار دیگر مدعی شد که خواهان اوکراینی بی‌طرف است که «غیره‌نظامی» و «بی‌طرف» شده باشد و تحریم‌های غرب را «به اعلان جنگ» تشبیه کرد. او هم‌چنین ابراز رضایت کرد که تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است.

اوکراین و کشورهای غربی دلایل پوتین را به عنوان بهانه‌ای بی‌اساس برای تهاجم محکوم کرده و تحریم‌های گسترده‌ای را با هدف منزوی کردن مسکو و فلج کردن اقتصاد آن اعمال کرده‌اند.

درخواست زلنسکی از نمایندگان

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مرز اوکراین و لهستان، گفته که انتظار دارد تحریم‌های بیش‌تر و تسلیحات جدیدی برای اوکراین در روزهای آینده ارسال می‌شود.

2

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم اعلام کرده به دنبال کمک مالی اضطراری ۱۰ میلیارد دلاری برای پاسخ به این بحران است. سخنگوی کاخ سفید گفته واشنگتن در حال رایزنی با لهستان است، و این در حالی است که ورشو در حال بررسی این مسئله است که هواپیماهای جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهد.

زلنسکی در یک تماس ویدیویی با قانونگذاران آمریکایی از متحدان اروپایی برای تامین امنیت پروازها درخواست کمک کرد. رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که او همچنین خواستار ارسال تسلیحات بیش‌تر، تحریم نفت روسیه، ایجاد منطقه پرواز ممنوع و پایان دادن به خدمات ویزا و مسترکارت در روسیه شد.

ویزا و مسترکارت بعدا اعلام کردند خدمات کارت اعتباری در روسیه را به حالت تعلیق در خواهند آورد –این آخرین مورد از سریال عقب‌نشینی چشمگیر شرکت‌ها از روسیه به دلیل عملیات تهاجم است.

ناتو، که اوکراین می‌خواهد به آن بپیوندد، در برابر درخواست‌های زلنسکی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش مقاومت کرده و گفته است که این امر باعث تشدید درگیری‌ها در خارج از اوکراین می‌شود.

پیشنهاد میانجی‌گری

هم‌چنین نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل روز شنبه در کاخ کرملین با پوتین دیدار کرد و سپس با زلنسکی ارتباط برقرار کرد. زلنسکی پس از این تماس در توییتر نوشت: ما به گفت وگو ادامه می دهیم.

4

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قرار است امروز (یک‌شنبه) با پوتین گفتگو کند. ترکیه، یکی از اعضای ناتو، دارای مرز مشترک دریایی با اوکراین و روسیه در دریای سیاه است. ادامه مطلب

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که روسیه بار دیگر به اتحادیه اروپا و ناتو هشدار داده است که ارسال سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته را به کیف متوقف کنند.

ادعای هسته‌ای شدن اوکراین

رسانه های روسی روز یکشنبه به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شدند اوکراین به ساخت سلاح هسته‌ای معروف به «بمب کثیف» مبتنی بر پلوتونیوم نزدیک شده است، اگرچه این منبع به هیچ مدرکی اشاره نکرد.

اندکی قبل از حمله، پوتین در یک سخنرانی پرشکایت گفت که اوکراین از دانش شوروی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای خود استفاده می‌کند و این به منزله آمادگی برای حمله به روسیه است.

دولت اوکراین اعلام کرده است که قصد ندارد دوباره به باشگاه هسته ای بپیوندد و سلاح‌های هسته‌ای خود را در سال 1994 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کنار گذاشته است.

درگیری‌های شدید

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور در حال انجام یک حمله گسترده در اوکراین هستند و چندین شهر و روستا را تصرف کرده اند.

3

نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه اعلام کردند که در حال اجرای تعدادی عملیات دفاعی از جمله در بخش شرقی منطقه دونتسک، در اسلوبوژانسکی و شهر چرنیهیو هستند.

رسانه های اوکراین گزارش دادند که یک سری انفجارها در طول شب در خارکیف، دومین شهر بزرگ کشور شنیده شد. ارتش اوکراین اعلام کرد که تاکنون 88 فروند هواپیما و بالگرد روسی را سرنگون کرده و تعدادی از خلبانان آن را اسیر کرده است. رویترز نتوانسته این ادعا را تایید کند.

صندوق بین المللی پول هشدار داده که این درگیری «تأثیر شدید» بر اقتصاد جهانی خواهد داشت و قیمت انرژی و غلات را افزایش می دهد. این سازمان اعلام کرد که درخواست کیف برای 1.4 میلیارد دلار کمک مالی اضطراری را در اوایل این هفته بررسی می‌کند.

اگر می‌توانید به ما کمک کنید

در ماریوپل که روزها تحت محاصره نیروهای روسی و گلوله باران بود، اوضاع وخیم است. سرگئی اورلوف معاون شهردار به سی‌ان‌ان گفت: «ما نمی‌توانیم تمام اجساد را در خیابان جمع کنیم.» موسسه خیریه پزشکی پزشکان بدون مرز گفت که در حال ارسال تجهیزات اضطراری بیشتر به اوکراین است زیرا بسیاری از بیمارستان ها با کمبود مواجه هستند.

هم‌چنین هنگامی که ساکنان ولنوواخا سعی در فرار داشتند، گلوله باران شدید در پس زمینه شنیده شد. یکی از محلی‌ها به نام لاریسا گفت: «اگر می‌توانید به ما کمک کنید، ما همه می‌خواهیم زندگی کنیم، ما بچه داریم، شوهر داریم، ما مادر و پدر هستیم، ما هم مردم هستیم.کجا می‌توانم بروم؟»

آژانس پناهندگان سازمان ملل تخمین زده است که تعداد پناهجویان ممکن است تا ژوئیه به 4 میلیون نفر افزایش یابد.