به گزارش اکوایران، علی‌رغم هشدار‌های غرب و انکار کرملین، سرانجام با صدور فرمان «عملیات نظامی» علیه کی‌یف توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز پنج شنبه بیست‌وچهارم فوریه (پنج اسفند)، شعله‌های جنگ در اوکراین زبانه کشید.

جنگ پس از ما‌ه‌ها استقرار سنگین نیروهای نظامی روس در نزدیکی مرز اوکراین و هشدارهای مکرر غرب و اوکراین نسبت به این اقدام آغاز شد.

روسیه این اقدام را واکنشی به نادیده گرفتن دغدغه‌های مربوط به امنیت ملی خود و گسترش ناتو به سمت شرق تلقی می‌کند. در مقابل غرب ضمن رد تقاضاهای روسیه، وعده داده تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه برقرار سازد.

اکوایران در این صفحه به پوشش آخرین اخبار و تحولات مربوط به این واقعه می‌پردازد:

تحقق پیش‌بینی کیسینجر

چند چهره شناخته شده دیپلماتیک و دانشگاهی بریتانیایی در نوشتاری برای روزنامه فایننشال‌تایمز، با یادآوری توصیه مهم هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره مناقشه اوکراین و روسیه در سال ۲۰۱۴ می‌نویسند: دولت‌های ناتو به درستی گفته‌اند که مایلند به نگرانی‌های امنیتی روسیه رسیدگی کنند، اما در همان حال می‌گویند که روسیه هیچ نگرانی امنیتی مشروعی ندارد، زیرا ناتو یک اتحاد کاملاً دفاعی است.

نویسندگان مقاله فایننشال‌تایمز نوشته‌اند: دولت‌های ناتو به درستی گفته‌اند که مایلند به نگرانی‌های امنیتی روسیه رسیدگی کنند، اما در همان حال می‌گویند که روسیه هیچ نگرانی امنیتی مشروعی ندارد، زیرا ناتو یک اتحاد کاملاً دفاعی است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، ناتویی که اکنون با روسیه هم مرز است و در آینده می تواند حتی با روسیه بیشتر هم مرز شود، از نظر روسیه به عنوان یک نگرانی امنیتی تلقی می شود.

نویسندگان سپس به یادآوری توصیه مهم هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره مناقشه اوکراین و روسیه می‌پردازند که در سال ۲۰۱۴ در واشنگتن پست نوشت: «در سطح بین‌المللی [اوکراین] باید وضعیتی مشابه با وضعیت فنلاند را دنبال کند. این کشور هیچ شکی در استقلال خود باقی نمی گذارد، در بیشتر زمینه ها با غرب همکاری می کند، اما با دقت از خصومت نهادی با روسیه اجتناب می کند». به گفته کیسینجر «فنلاند شدن» دائمی اوکراین غیر‌واقعی خواهد بود. اما ناتو باید با همکاری نزدیک با اوکراین، پیشنهادهای مفصلی را برای مذاکره بر سر یک معاهده جدید با روسیه که هیچ خصومت نهادی ایجاد نمی کند، ارائه دهد. این شامل موارد زیر است:

خروج قابل راستی آزمایی موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، اقدامات دقیق اعتمادسازی نظامی که تعداد و مرزبندی استقرار را محدود می کند، و توافق بین المللی در مورد مرزهای مورد مناقشه کنونی بین روسیه و اوکراین.

درس های دکترین کیسینجر برای جو بایدن

 

ایران مرغ تخم‌طلای پوتین را می‌رباید؟

در واکنش به حمله اوکراین به اوکراین، کشورهای غربی تحریم‌های بی‌سابقه ای علیه مسکو تدارک دیده‌اند. با این حال بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند این تحریم‌ها توانایی چندانی در تغییر عزم کرملین در عملیاتش در خاک اوکراین نخواهد داشت. به همین بهانه فرید زکریا، مفسر سیاسی مشهور با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با عنوان «واقعاً چگونه پوتین را شکست دهیم» شرایط امکان موفقیت این سیاست را بررسی کرده است...

واکنش شدید زلنسکی به ناتو: با یک لیتر سوخت، یک لیتر خون ما را می‌خرید!

در حالی که جنگ در اوکراین دهمین روز خود را پشت سر می‌گذارد، تصمیم ناتو برای امتناع از اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین با واکنش شدید رئیس‌جمهور این کشور مواجه شده است.

ائتلاف ناتو ضمن رد درخواست اوکراین برای ایجاد مناطق پرواز ممنوع  در این کشور،  اعلام کرد ورود مستقیم می‌تواند وضعیت را بدتر کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «ما نسبت به این وضعیت مسئول هستیم... تا از تشدید این جنگ به فراسوی اوکراین جلوگیری کنیم، زیرا این امر خطرناک‌تر و ویران‌گرتر خواهد بود و باعث رنج انسانی بیش‌تر خواهد شد».

زلنسکی در واکنش این نشست را «ضعیف» و  «سردرگم» توصیف کرد و گفت: «واضح بود که همه نبرد برای آزادی اروپا را هدف شماره یک نمی‌دانند». او ضمن محکومیت این تصمیم در ویدئویی که از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر شد، گفت: «ناتو با وجود این که می‌داند حملات جدید و تلفات انسانی اجتناب‌ناپذیر است، به‌‌عمد با بستن آسمان اوکراین مخالفت کرده است». او ادامه داد: «امروز رهبری این ائتلاف برای بمباران بیش‌تر شهرها و روستاهای اوکراین چراغ سبز نشان داد و با برقراری پرواز ممنوع مخالفت کرد».

او با انتقاد از ناتو گفت: «ناتو هیچ کاری برای اوکراین نکرد جز اینکه ۵۰ تن سوخت دیزل به اوکراین داد... اوکراینی‌ها بدون ترس علیه روس‌هایی که به کشورشان حمله کرده‌اند - و ادامه خواهند داد - جنگیده‌اند، اما بدون حضور ناتو در ۹ روز تاریکی قرار گرفته‌اند... نمی‌دانم می‌توانید از کشورهای ناتو محافظت کنید یا خیر اما شما نمی‌توانید با یک لیتر سوخت، یک لیتر خون ما را بخرید»...

 

اکونومیست| تقابل جهانی با جنگ پوتین

نشریه هفتگی اکونومیست جلد این هفته خود را به تهاجم روسیه به اوکراین اختصاص داده و با طرحی از پرچم آغشته به خون اوکراین و تیتر «وحشت پیش رو»، در سرمقاله‌ای با عنوان «وقتی ولادیمیر پوتین جنگش را تشدید می‌کند، جهان باید با او برخورد کند»، نوشته است: رئیس‌جمهور روسیه با زمزمه تهدیدات هسته‌ای متعهد می‌شود که به هر نحو لازم در اوکراین پیروز خواهد شد.

این مقاله می افزاید: از قهرمانی و مقاومت اوکراین شگفت زده شوید. در روزهای اول جنگ، قدرت زرهی ولادیمیر پوتین در برابر شجاعت ملتی که به آن حمله کرده بود، چروکید. در مواجهه با تهاجم آقای پوتین، مردم اوکراین دریافتند که برای این ایده که باید سرنوشت خود را انتخاب کنند، آماده جان باختن هستند. به یک دیکتاتور بدبین که باید قابل درک نباشد. برای بقیه بشریت این یک الهام است.

ای کاش فقط شجاعت این هفته برای پایان دادن به جنگ کافی بود. افسوس که رئیس جمهور روسیه به این راحتی عقب نشینی نمی کند. از همان ابتدا، آقای پوتین روشن کرده است که این یک جنگ تشدید کننده است - کلمه ای بهداشتی برای یک واقعیت کثیف و بالقوه فاجعه بار. در وحشیانه‌ترین حالت، تشدید تنش به این معنی است که، هر کاری که دنیا انجام دهد، آقای پوتین تهدید می‌کند که خشن‌تر و مخرب‌تر خواهد بود، حتی اگر این به معنای توسل به سلاح هسته‌ای باشد. و بنابراین او اصرار دارد که جهان عقب نشینی کند در حالی که او چاقوی خود را تیز می کند و دست به کشتار خود می زند...

Ukraine War / Putin/ Iran's Nuclear tal;s Vienna

 

جنگ اوکراین ۲۳ سال پیش آغاز شد

توماس فریدمن، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز و برنده ۳ جایزه پولیتزر به تحلیل زمینه‌ها و انگیزه‌های جنگ اوکراین می‌پردازد و استدلال می‌کند که این جنگ پوتین است، اما آمریکا و ناتو ناظران بی گناه نیستند. او نوشته: وقتی درگیری بزرگی مانند اوکراین رخ می دهد، روزنامه نگاران همیشه از خود می پرسند: "کجا باید خودم را مستقر کنم؟" کیف؟ مسکو؟ مونیخ؟ واشنگتن؟

در این مورد پاسخ من هیچ کدام از اینها نیست. تنها جایی که برای درک این جنگ وجود دارد، درون سر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است. پوتین قدرتمندترین و کنترل نشده ترین رهبر روسیه از زمان استالین است و زمان‌بندی وقوع این جنگ محصول جاه‌طلبی‌ها، استراتژی ها و نارضایتی های اوست....