به گزارش اکوایران، اواخر تابستان سال گذشته مشهورترین هتل مصر بار دیگر شاهد جنب‌وجوش بود و از اشخاصی میزبانی می‌کرد که آرزوی تغییر جهان را دارند. در طول بیش از یک قرن از زمان افتتاح این هتل که در کرانه شرقی رود نیل قرار دارد، میزبان شخصیت‌هایی چون وینستون چرچیل، جیمی کارتر و تزار نیکولاس دوم بوده است.

به نوشته بلومبرگ، به گفته افرادی که آنجا حضور داشته‌اند بیش از 12 مقام بلندپایه از امارات متحده عربی به همراه دستگاهی امنیتی برای صرف شام به هتل آمدند. چند ماه بعد، در ژانویه، هدف این دیدار روشن شد: «صندوق ثروت ابوظبی» 40.5 درصد از سهام یک شرکت مصری را به ارزش 882.5 میلیون دلار خریداری کرد که به نوبه خود سهامی را در هفت هتل از دولت بی‌پول مصر خرید که از گوهرهای تاج بخش گردشگری مصر محسوب می‌شوند. به این ترتیب امارات متحده عربی به‌طور غیرمستقیم مالک بخشی از میراث گردشگری مصر شد.

مصر با بیرون آمدن از بدترین بحران اقتصادی خود در طول دهه‌های گذشته، دارایی‎‌‌های ارزشمند خود را می‌فروشد و قدرت‌های روبه رشد منطقه خلیج فارس دسته چک‌های خود را بیرون آورده‌اند. درطول 9 ماه گذشته بازدیدکنندگان رده بالا از عربستان سعودی، قطر و امارات در اطراف رود نیل و سواحل مدیترانه و دریای سرخ دیده شده‌اند. این هیأت‌ها که خزانه‌هایشان از درآمدهای نفت و گاز می‌درخشد درحال برآورد قراردادهای سرمایه‌گذاری بزرگی هستند.

در فوریه نیز «صندوق ثروت ابوظبی» از یک سرمایه‌گذاری 35 میلیارد دلاری در مصر خبر داد که حقوق توسعه منطقه ساحلی «راس الحکما» را شامل می‌شود که سه برابر منهتن وسعت دارد. این بزرگترین معامله در تاریخ مصر است؛ به‌ طوری‌که قاهره در طول چند روز پول را دریافت کرد و توانست اقتصاد را نجات دهد. این معامله به مصر قدرت کافی را داد تا کاهش ارزش پول کشور (افزایش نرخ بهره) را اجرایی کند که به عنوان کلیدی برای بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران و جذب سرمایه بیشتر درنظر گرفته می‌شود. وام هشت میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول و تأمین مالی اتحادیه اروپا به دنبال آن انجام شد.

در کوتاه‌مدت، هدف امارات متحده عربی تقویت اقتصاد کشوری بود که برای شکست خوردن بسیار بزرگ است. با این حال برخی از بازگشت ناآرامی‌ها و اسلام سیاسی قدرتمندی که بیش از یک دهه پیش در جریان جنبش‌های بهار عربی خاورمیانه را متلاطم کرد هراس دارند. پیمان «راس الحکما» اما از مرتبه بزرگی دیگری برخوردار است. امارات سرمایه‌ای معادل هفت درصد از تولید ناخالص داخلی خود را تزریق می‌کند. معاون سابق نخست‌وزیر مصر  معتقد است این تعهد نگرش جدیدی را نشان می‌دهد که به بازده چنین مداخلات اقتصادی می‌نگرد و تلاش می‌کند به یک فرمول برد-برد دست یابد.

حمایت مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس از مصر

کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها چند هفته پس از اینکه حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 سبب شد اقتصاد بدهکار مصر به یک بحران تبدیل شود، حمایت مالی سنگینی را به این کشور انجام دادند. کشورهای ثروتمند در شبه جزیره عربستان برای جلوگیری از فاجعه، انبوهی از سپرده‌های چندمیلیارد دلاری را در بانک مرکزی مصر ایجاد کردند. صندوق ثروت ابوظبی همچنین 2 میلیارد دلار از سهام بزرگ‌ترین شرکت وام‌دهنده، کود و لجستیک مصر را خریداری کرد. صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی نیز 1.3 میلیارد دلار در برخی از شرکت‌های مشابه سرمایه‌گذاری کرد. اجماع جدیدی در خلیج فارس پدیدار شده بود، اما روزهای خیرات به پایان رسیده است. ریاض و ابوظبی به دنبال بازگشت سرمایه‌های خود هستند. این شرایط تمرکز دولت مصر برای واگذاری بخشی از دارایی‌های دولتی را تغییر داد.

عربستان سعودی برای پیشروی در منطقه با امارات متحده عربی رقابت می‌کند، اما از این کار عقب‌نشینی کرده بود. نگرانی‌ها درباره ارزش‌گذاری یونایتد بانک مستقر در قاهره، این کشور را در سال گذشته از مذاکرات خرید خارج کرد. با این حال، پس از توافق راس الحکمه امارات متحده عربی، عربستان سعودی دوباره به طرح خود برای توسعه یک بخش ساحلی ویژه در نزدیکی شرم الشیخ در شبه جزیره سینا در مصر توجه دارد.

صندوق ثروت قطر نیز بارها برای به‌دست آوردن سهام دولت مصر در اپراتور تلفن همراه ودافون مذاکره کرده است که یک دارایی ارزشمند در کشوری که بزرگ‌ترین جمعیت خاورمیانه را در خود جای داده است، محسوب می‌شود.

گردشگری مصر در کانون توجه سرمایه‌گذاران

به اعتقاد یک اقتصاددان ارشد در بانک تجاری ابوظبی، با توجه به میراث فرهنگی غنی مصر، گردشگری در کانون توجه سرمایه‌گذاری است و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می‌توانند سرمایه‌گذاری بزرگی را برای اجرای پروژه‌های مصر انجام دهند.

تجمل قطعا وجه مشخصه سواحل شمالی مصر است؛ سواحل طلایی که از غرب اسکندریه تا مرز لیبی امتداد دارد و با وجود اینکه مدت‌ها مورد استقبال ثروتمندان مصری بوده است، به ندرت از سوی گردشگران غربی مورد بازدید قرار می‌گیرد. ردیف برج‌های مسکونی در کنار دریا در اینجا توجه سرمایه‌گذاران خلیج فارس را به خود جلب کرده است. در حدود 100 مایلی غرب، کار روی پروژه بزرگ راس الحکما در سال 2025 آغاز می‌شود که هدف آن ایجاد جامعه‌ای مشابه الگوناست؛ شهری در ساحل دریای سرخ مصر که به‌خاطر جشنواره‌های فرهنگی و تفریحات شبانه‌اش معروف است. صندوق ثروت امارات در ماه فوریه در اعلامیه‌ای خواستار سرمایه‌گذاری 150 میلیارد دلاری در این منطقه شد.

علاوه بر نیل، که تمام آن مکان‌های متفاوت مصر را به‌هم متصل می‌کند، شبکه‌ای از جاده‌ها و پمپ بنزین‌های شرکت «وطنیا پترولیوم» نیز هست که به ارتش مصر تعلق دارد. در مراحل مختلف، شرکت پترومین عربستان سعودی و شرکت ملی نفت ابوظبی هر دو به این دارایی علاقه نشان دادند که امپراتوری توزیع سوخت آنها را گسترش می‌داد. مقامات پیشنهاد کرده‌اند که سهام در سایر شرکت‌های نظامی نیز ممکن است قابل تصاحب باشد؛ گامی که خواسته‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای کاهش مالکیت دولتی بر مشاغل را برآورده می‌کند. بخش عمده‌ای از این کنترل‌ها مربوط به سیاست‌های جمال عبدالناصر در دهه 1960 است که تحت حکومت اقتدارگرای او مصر پیشتاز جهان عرب شد. اکنون اما کشورهای حاشیه خلیج فارس، حداقل از نظر مالی دست بالا را دارند.

در مصری که به‌ شدت تحت کنترل است، ارزیابی واکنش عمومی واقعی به این فروش‌ها دشوار است. تحلیلگرانی مانند میرت مبروک، کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن، تردید دارند که سرمایه‌گذاری‌های خلیج فارس تأثیر زیادی بر تصمیم‌گیری‌های قاهره، از جمله در مورد مسائل کلیدی مانند جنگ در غزه و سودان داشته باشد.