به گزارش اکوایران، در حالی که جنگ در اوکراین دهمین روز خود را پشت سر می‌گذارد، تصمیم ناتو برای امتناع از اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین با واکنش شدید رئیس‌جمهور این کشور مواجه شده است.

ورود جنگ به روز دهم

بنا بر گزارش رویترز، جنگ در اوکراین برای دهمین روز در روز شنبه در حالی ادامه پیدا کرده که نیروهای روسی در بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم، هم‌چنان شهرها را محاصره و بمباران می‌کنند.

60985707_303

این جنگ بیش از یک میلیون پناهنده ایجاد کرده، آواری از تحریم‌ها را که به طور فزاینده‌ای مسکو را منزوی‌تر می‌کند برای مسکو در پی داشته و بیم آغاز یک درگیری جهانی گسترده‌تر که برای دهه‌ها در غرب تصور نمی‌شد را به همراه داشته است.

ادامه محاصره و گلوله‌باران شهرها

سرویس دولتی ارتباطات ویژه و حفاظت از اطلاعات اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه تلاش‌هایشان را بر محاصره کیف و خارکیف، دومین شهر بزرگ متمرکز کرده‌اند، و قصد دارند یک گذرگاه زمینی به کریمه ایجاد کنند. کیف، در حالی که یک ستون زرهی روسی که برای روزها در خارج از پایتخت اوکراین متوقف شده بود، بار دیگر مورد حمله قرار گرفته و صدای انفجار از مرکز شهر شنیده شده است.

J4NRHLZFIZJYTD2YMSTYTW3XDE

رسانه‌های اوکراینی به نقل از مقامات در سومی، شهری در حدود 300 کیلومتری شرق کیف، اعلام کرد که خطر درگیری در خیابان‌های شهر وجود دارد و از ساکنان خواست در پناهگاه‌ها بمانند.

نیروهای روسی همچنین به محاصره و گلوله باران شهر بندری ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین ادامه می دهند. به گفته وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل آب، گرما یا برق وجود ندارد و غذا در حال اتمام است. او گفت: «ما به سادگی در حال نابودی هستیم».

اقدامات ولادیمیر پوتین تقریباً با محکومیت جهانی روبرو شده است، و بسیاری از کشورها تحریم‌های سنگینی را اعمال کرده‌اند، زیرا غرب سعی دارد با اعمال صرف تحریم‌ها از گسترش درگیری‌ها اجتناب کند.

سرکوب رسانه‌ها در روسیه

هم‌چنین روسیه فیس‌بوک و برخی وب‌سایت‌های دیگر را مسدود و قانونی را تصویب کرد که به مسکو اختیارات بسیار بیش‌تری برای سرکوب روزنامه‌نگاری مستقل می دهد، که باعث می‌شد بی‌بی‌سی، بلومبرگ و سایر رسانه‌های خارجی تهیه گزارش‌های خود را در این کشور متوقف کنند.

000_323W4Y7-640x400

پارلمان روسیه در ادامه جریان جنگ اطلاعاتی، روز جمعه قانونی را تصویب کرد که انتشار اخبار «جعلی» در مورد ارتش، مجازات تا 15 سال زندان را در پی خواهد داشت. ویاچسلاو ولودین، رئیس دوما، گفت: «این قانون مجازات بسیار سختی را به دروغ‌‌گویانی  که باعث بدنامی نیروهای مسلح ما می‌شود، تحمیل می‌کند».

روسیه فیسبوک را به دلیل محدود کردن کانال‌های دولتی روسی و وب‌سایت‌های‌بی‌بی‌سی، دویچه وله و صدای آمریکا مسدود کرده است. سی‌ان‌ان و سی‌بی‌اس نیوز هم گفتند که پخش برنامه‌های خود را در روسیه متوقف می‌کنند و سایر رسانه‌ها هم در حال بررسی توقف فعالیت خبرنگاران مستقر در روسیه هستند.

تحریم‌های بیشتر در راه است؟

قرار است امروز ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به صورت مجازی برای اعضای مجلس سنای ایلات متحده سخنرانی کند. 

a560bdb7-40cd-4001-9935-ed318242f4c5

ایالات متحده در حال بررسی کاهش واردات نفت روسیه و راه هایی برای به حداقل رساندن تأثیر آن بر عرضه و مصرف‌کنندگان جهانی است. قانون‌گذاران آمریکایی به دنبال تصویب قانونی هستند که واردات انرژی روسیه را ممنوع می‌کند. قیمت جهانی نفت در این هفته به دلیل ترس از کمبود عرضه بیش از 20 درصد افزایش یافت که خطری برای رشد اقتصاد جهانی است.

سایمون کاونی وزیر امور خارجه ایرلند گفت که تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا از جمله ممنوعیت کشتی‌های با پرچم روسیه در بنادر اروپایی و مسدود کردن واردات فولاد، الوار، آلومینیوم یا زغال سنگ در راه است.

رد درخواست اعلام منطقه پرواز ممنوع

هم‌چنین در نشست روز جمعه، ائتلاف ناتو درخواست اوکراین برای ایجاد مناطق پرواز ممنوع را رد کردند و گفتند که در حال افزایش حمایت‌های خود از اوکراین هستند، اما ورود مستقیم می‌تواند وضعیت را بدتر کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «ما نسبت به این وضعیت مسئول هستیم... تا از تشدید این جنگ به فراسوی اوکراین جلوگیری کنیم، زیرا این امر خطرناک‌تر و ویران‌گرتر خواهد بود و باعث رنج انسانی بیش‌تر خواهد شد».

nato-meeting-of-foreign-ministers-in-brussels

زلنسکی در واکنش این نشست را «ضعیف» و  «سردرگم» توصیف کرد و گفت: «واضح بود که همه نبرد برای آزادی اروپا را هدف شماره یک نمی‌دانند».

زلنسکی، ضمن محکومیت این تصمیم در ویدئویی که از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر شد، گفت: «ناتو با وجود این که می‌داند حملات جدید و تلفات انسانی اجتناب‌ناپذیر است، به‌‌عمد با بستن آسمان اوکراین مخالفت کرده است». او ادامه داد: «امروز رهبری این ائتلاف برای بمباران بیش‌تر شهرها و روستاهای اوکراین چراغ سبز نشان داد و با برقراری پرواز ممنوع مخالفت کرد».

او با انتقاد از ناتو گفت: «ناتو هیچ کاری برای اوکراین نکرد جز اینکه ۵۰ تن سوخت دیزل به اوکراین داد... اوکراینی‌ها بدون ترس علیه روس‌هایی که به کشورشان حمله کرده‌اند - و ادامه خواهند داد - جنگیده‌اند، اما بدون حضور ناتو در ۹ روز تاریکی قرار گرفته‌اند... نمی‌دانم می‌توانید از کشورهای ناتو محافظت کنید یا خیر اما شما نمی‌توانید با یک لیتر سوخت، یک لیتر خون ما را بخرید».

فاجعه انسانی

با ادامه این وضعیت به نظر می‌رسد یک فاجعه انسانی در حال وقوع است و بیش از یک میلیون نفر در غرب اوکراین و کشورهای همسایه به دنبال پناهندگی هستند.

ZH2FNUYAFZAJRFTV2B74UK5IJ4

هزاران نفر روز جمعه ساعت‌ها در خارج از ایستگاه راه‌آهن در شهر لویو در غرب این کشور منتظر بودند تا سوار قطارهایی شوند که عازم لهستان بودند. خانواده‌ها با اندک وسایل در حال فرار هستند. برخی روی ویلچر بودند، برخی  دیگر با سگ‌ها و گربه‌های خانگی همراهی می‌کردند و از سرنوشت خود مطمئن نبودند.

یانا تبیاکینا به رویترز گفته: «تمام چیزی که با خود بردیم، تنها مربوط به نیازهای اولیه است. همین. همه چیزهایی که پشت سر گذاشتیم و همه زندگی‌مان را در خانه گذاشتیم».

یک درگیری خطرناک

حمله روز جمعه به نیروگاه اتمی زاپریزیا، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی در اروپا، در حدود 230 کیلومتری غرب ماریوپول، درگیری را به لحظه ای خطرناک رساند، اما مقامات بعدا گفتند که این تاسیسات امن است. نماینده مسکو در سازمان ملل گفت که نیروگاه و قلمرو مجاور آن اکنون توسط نیروهای روسی محافظت می شود.

clean_4

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، گفت که جهان به سختی از یک فاجعه هسته ای جلوگیری کرده است. او در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که این حمله منعکس کننده یک «درگیری جدید خطرناک» در تهاجم روسیه بود و خواستار تضمین مسکو در مورد عدم تکرار چنین حمله ای شد.