به گزارش اکوایران، علی‌رغم هشدار‌های غرب و انکار کرملین، سرانجام با صدور فرمان «عملیات نظامی» علیه کی‌یف توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز پنج شنبه بیست‌وچهارم فوریه (پنج اسفند)، شعله‌های جنگ در اوکراین زبانه کشید.

جنگ پس از ما‌ه‌ها استقرار سنگین نیروهای نظامی روس در نزدیکی مرز اوکراین و هشدارهای مکرر غرب و اوکراین نسبت به این اقدام آغاز شد.

روسیه این اقدام را واکنشی به نادیده گرفتن دغدغه‌های مربوط به امنیت ملی خود و گسترش ناتو به سمت شرق تلقی می‌کند. در مقابل غرب ضمن رد تقاضاهای روسیه، وعده داده تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه برقرار سازد.

اکوایران در این صفحه به پوشش آخرین اخبار و تحولات مربوط به این واقعه می‌پردازد:

 

بنا بر گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پس از ایجاد توقف در عملیات خروج غیرنظامیان در روزهای اخیر و افزایش تلفات غیرنظامیان در اثر تهاجم روسیه، ارتش روسیه روز دوشنبه در چندین شهر اوکراین اعلام آتش‌بس موقت کرده و  کرویدورهای بشردوستانه را باز خواهد کرد. بر اساس نقشه‌های منتشر شده توسط خبرگزاری ریا، کریدور از کی‌یف به بلاروس منتهی می‌شود و غیرنظامیان خارکیف فقط یک کریدور منتهی به روسیه خواهند داشت. راهروهای ماریوپول و سومی هم به شهرهای دیگر اوکراین و هم به روسیه منتهی خواهند شد.
در این شرایط، 

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین گفت که نیروهای روسی پس از چند روز کندی در پیشروی به سمت جنوب از سمت بلاروس، مشغول جمع‌آوری منابع برای یورش تمام‌عیار به کیف، شهری 3 میلیون نفری، است...

تغییر جهت دنیا توسط هلال خودکامگی/ پرواز قیمت نفت

000

 

گروکشی پوتین در مذاکرات وین

درحالی که گفته می‌شود مذاکرات احیای برجام به توافق نزدیک است، روسیه به شکل غیرمنتظره‌ای خواستار تضمین‌هایی شده است که بر اساس آن تحریم‌های ایالات متحده علیه این کشور، به همکاری مسکو با تهران آسیب نزند؛ درخواستی که از سوی برخی ناظران «گروگان‌گیری احیای برجام» به عنوان مهره بازی پوتین در جنگ اوکراین توصیف شده است.

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته که کشورش از آمریکا تضمین می‌خواهد که تحریم‌ها علیه مسکو بر توانایی این کشور برای همکاری با ایران پس از بازگرداندن توافق هسته‌ای 2015 تأثیری نخواهد گذاشت. لاوروف گفت: «ما ضمانت نامه کتبی خواسته ایم... که روند کنونی آغاز شده توسط ایالات متحده به هیچ وجه به حق ما برای همکاری آزاد و کامل تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و همکاری نظامی-فنی با دولت ایران لطمه نمی زند».

با  این اوصاف به نظر می‌رسد، در نهایت جنگ در اروپا بر تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق نزدیک برای احیای برجام، بطور جدی‌تر سایه افکنده است...