به گزارش اکوایران، در پی رویکرد تهاجمی‌تر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در قبال اوکراین در روزهای اخیر، دولت آلمان روند صدور مجوز بهره‌برداری از خط لوله نورد استریم ۲ را متوقف کرد.

اقدامی تهاجمی

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه پارلمان روسیه، طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور خواسته بود استقلال استا‌ن‌های جدایی طلب دونباس در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد. امری که راه را برای استقرار فوری نیروهای روسیه با وجود تهدید تحریم‌های غرب از جمله متوقف کردن خط لوله جدید انتقال گاز روسیه به اروپا را باز کرد.

11

ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به این مسئله گفته بود کشورش ممکن است روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کند. در پی نقض مکرر آتش بس در این مناطق طی روزهای گذشته، ایالات متحده و اتحادیه اروپا هم درباره برقراری تحریم‌های جدید  هشدار داده بودند.

علی‌رغم این تهدیدها، شب گذشته ولادیمر پوتین، ضمن به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگان، فرمانی صادر کرد که بر اساس آن نیروهای نظامی روسیه وظیفه «صلح‌بانی» در این مناطق را به بر عهده می‌گیرند. تصویب معاهده‌های دوستی با این دو منطقه توسط پارلمان روسیه، که پس از امضای پوتین به اجرا در می‌آیند، می‌تواند راه را برای مسکو برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در آنجا، اتخاذ موضع دفاعی مشترک و تشدید ادغام اقتصادی هموار کند.

توقف نورداستریم2

در این شرایط، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، صدور مجوز خط لوله انتقال گاز «نورد استریم 2» از روسیه به آلمان را متوقف کرده است. این اقدامی سخت‌گیرانه است که به نظر می‌رسد سخت‌ترین واکنش اروپا در این مرحله علیه مسکو خواهد بود.

12

شولتز  طی کنفرانس خبری با حضور رهبر ایرلند در برلین گفت: «ما باید وضعیت را به ویژه در مورد نورد استریم 2 مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم. این لوله که برای انتقال گاز از روسیه به آلمان از طریق دریای بالتیک ساخته شده است، تکمیل شده است اما فعلا مجوز قانونی آن صادر نمی‌شود«.

رهبران غربی در تلاشند تا بررسی کنند که پوتین در آینده چه خواهد کرد و آیا روسیه پس از رد درخواست‌ها برای بازنگری ترتیبات امنیتی در اروپا، قصد حمله به اوکراین را دارد یا خیر. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا فرمانی اجرایی برای توقف فعالیت‌های تجاری ایالات متحده در مناطق جدا شده امضا کرد و مقامات اتحادیه اروپا برای گفتگو درباره تحریم‌های بیش‌تر در حال رایزنی هستند. توماس بیرن، وزیر امور اروپا در ایرلند گفته: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که هر اتفاقی که بیفتد، روسیه این درد را احساس خواهد کرد... تا مطمئن شویم که روسیه مطلقاً انگیزه ای برای ادامه دادن ندارد«.

با این حال به نظر می رسد که غرب از سخت‌ترین تحریم های خود در حال حاضر صرف‌نظر خواهد کرد. یک مقام ارشد آمریکایی گفت استقرار نیروهای روسیه در مناطق جدا شده مستحق سخت‌ترین تحریم‌هایی نیست که ایالات متحده و متحدانش در صورت تهاجم گسترده آماده کرده‌اند، زیرا روسیه قبلاً در آنجا نیرو داشته است.

دیپلمات ها و مقامات اتحادیه اروپا گفتند که تحریم های اتحادیه اروپا می تواند شامل قرار دادن صدها سیاستمدار و مقامات در لیست سیاه، ممنوعیت تجارت اوراق قرضه دولتی روسیه و ممنوعیت واردات و صادرات برای نهادهای جدایی طلب باشد.

در انتظار تصمیم پوتین

هنوز مشخص نیست که آیا نیروهای روسی به حضور در قلمرو تحت‌ کنترل جدایی‌طلبان اکتفا کرده و یا به دنبال تصرف قلمروی فراتر از آن خواهند بود، اقدامی که احتمالا درگیری را افزایش می‌دهد. خبرگزاری اینترفاکس به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه گفت روسیه به مرزهایی که جدایی طلبان کنترل می کنند پایبند است.

پوتین برای بازگرداندن نفوذ روسیه بر کشورهایی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمدند، تلاش کرده است و اوکراین جایگاه مهمی در جاه طلبی های او دارد. روسیه در سال 2014 کریمه را از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد که تحریم های غرب را به دنبال داشت.

13