به گزارش اکوایران، در بحبوحه بالا گرفتن احتمالات پیرامون حمله قریب‌الوقوع کرملین به خاک اوکراین، سی‌ان‌ان گزارش داده مقامات ایالات متحده به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد کرده که از کی‌یف، پایتخت این کشور نقل مکان کند.

اعلام غیررسمی جنگ

با به رسمیت شناختن استقلال استان‌های جدایی‌طلب شرق اوکراین توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گمانه‌زنی‌ها پیرامون آغاز حمله نظامی به خاک کشور اوکراین شدت گرفته است. شب گذشته پوتین طی یک سخنرانی آتشین ضمن اشاره به این که اوکراین به لحاظ تاریخی بخشی از روسیه بوده، در حضور رئوسای جمهوری‌های خودخوانده خلق دونتسک و لوگانسک، استقلال این استان‌های جدایی طلب را به رسمیت شناخت.

photo_2022-02-22_03-03-57

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که پس از اعلام این مسئله توسط پوتین، شامگاه دوشنبه او به ارتش روسیه دستور داد تا عملیات «صلح‌بانی» در مناطق تحت کنترل جدایی طلبان در شرق اوکراین را برعهده گیرند. در پی دستور استقرار نیروهای روسی در این مناطق، تانک ها و سایر تجهیزات نظامی در شهر دونتسک، تحت کنترل جدایی طلبان، به حرکت در آمده اند. ‌ارتش اوکراین بیانیه پوتین را «اعلام جنگ» توصیف کرده است.

به گزارش رویترز، ارتش اوکراین اعلام کرده که دو سرباز در اثر گلوله باران جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق کشور در 24 ساعت گذشته کشته و 12 نفر زخمی شدند که بیش‌ترین تلفات در سال جاری میلادی در اثر افزایش نقض آتش‌بس است. هم‌چنین ارتش اوکراین در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که 84 مورد گلوله باران توسط جدایی‌طلبان را ثبت کرده که به گفته آن‌ها حدود 40 شهرک در امتداد خط مقدم با توپخانه سنگین آتش گشوده‌اند که نقض توافق‌نامه آتش‌بس است.

اکنون سال 2022 است نه 1919

هم‌چنین، در پی این ماجرا، شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی اضطراری برگزار کرد. سرگئی کیسلیتسیا، سفیر اوکراین در سازمان ملل در این جلسه گفت: «به رسمیت شناختن یک جانبه مناطق دونتسک و لوگانسک به معنی عقب نشینی از توافقنامه‌های مینسک و قالب نورماندی است و اوکراین اقدام روسیه را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود می داند». او در این سخنان تاکید کرد: «مرزهای شناخته شده بین المللی اوکراین بدون توجه به هرگونه اقدام یا بیانیه روسیه تغییر نمی کند و رهبران روسیه مسوولیت عواقب این تصمیم را باید بر عهده بگیرند».

22

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد هم در این نشست گفت: «پوتین تصریح کرده روسیه امروز نسبت به همه سرزمین‌های امپراتوری روسیه ادعای «بر حقی» دارد؛ همان امپراتوری روسیه‌ای که پیش از صد سال پیش، قبل از اتحاد جماهیر شوروی، وجود داشت... بدین ترتیب ادعای پوتین سراسر اوکراین، فنلاند، بلاروس، گرجستان، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، و لیتوانی، لتونی، استونی، بخش‌هایی از لهستان و ترکیه را شامل می‌شود». گرینفیلد گفت پوتین می‌خواهد جهان به گذشته بازگردد، به زمان قبل از موجودیت سازمان ملل، اما «اکنون دیگر در سال ۱۹۱۹ قرار نداریم و در سال ۲۰۲۲ هستیم».

به گفته نماینده آمریکا در سازمان ملل، پوتین در حال محک زدن نظام بین‌المللی و عزم جهان است و می‌خواهد با استفاده از زور نشان دهد که می‌تواند سازمان ملل متحد را به سخره بگیرد. او گفته: «ما باید به اتفاق عمل کنیم و به این بحران واکنش نشان دهیم... رئیس جمهوری روسیه امروز توافق مینسک را پاره کرد و معتقدیم او به این مقدار بسنده نخواهد کرد... در این لحظه هیچ‌کس نمی‌تواند کنار بایستد و ما باید این را روشن کنیم که حمله به اوکراین، حمله‌ای به حاکمیت ملی همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد و منشور سازمان ملل است و با پیامدهای سریع و شدید روبه‌رو می‌شود».

وضعیت به اندازه بحران موشکی 1962 کوبا وخیم است

از سوی دیگر ساجد جاوید، وزیر بهداشت و از وزری ارشد دولت بریتانیا گفته واضح است که پوتین تقابل را به جای گفتگو انتخاب کرده است و بریتانیا با تحریم پاسخ خواهد داد. اوگفته: «می توانید نتیجه بگیرید که تهاجم به اوکراین آغاز شده است«. جاوید افزوده وضعیت به اندازه بحران موشکی کوبا در سال 1962 وخیم است، زمانی که رویارویی بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی جهان را به آستانه جنگ هسته‌ای رساند.

23IZUF6ITZKZ5HLZJRAVSQLBMM

چین هم اعلام کرده که نگران وخامت اوضاع است و از همه طرف‌ها می‌خواهد که خویشتن داری کنند. این در حالی است که ژاپن اعلام کرده آماده است در صورت تهاجم گسترده روسیه به تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو بپیوندد. با این حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته که به رسمیت شناختن این دو منطقه بر آمادگی روسیه برای مذاکره با ایالات متحده تأثیری ندارد.

کیف را ترک کن!

در این شرایط ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته ما به هیچ‌کس چیزی نخواهیم داد. به گزارش سی‌ان‌ان، به دنبال اقدامات اخیر روسیه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بامداد روز سه‌شنبه خطاب به مردم گفت گفت: «ما در سرزمین خود هستیم، از هیچ چیز و هیچکس نمی ترسیم، به هیچ کس بدهکار نیستیم و به هیچ کس چیزی نخواهیم داد. زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود گفت: و ما به این اطمینان داریم.

23

زلنسکی افزود که مرزهای بین‌المللی اوکراین علی‌رغم «اعلامیه‌ها و تهدیدهای روسیه» «به همین شکل باقی خواهند ماند» و اوکراین روی «گام‌های روشن و مؤثر» حامیان بین‌المللی خود حساب می‌کند. او هشدار داد که اقدام اخیر پوتین مذاکرات «مسالمت‌آمیز» کنونی را تضعیف کرده و «ممکن است به معنای خروج یک طرفه فدراسیون روسیه از توافقنامه مینسک و نادیده گرفتن توافقنامه نرماندی باشد».

زلنسکی بار دیگر تاکید کرد که اوکراین خواهان "صلح" است، اگرچه برای "مدت طولانی" برای اقدام تجاوزکارانه روسیه آماده شده بود. وی خطاب به شهروندان اوکراینی گفت که اوکراین با آرامش و با اعتماد به نفس با بحران برخورد خواهد کرد و از تمام ملت به دلیل واکنش خونسردانه آنها به آخرین تحولات تشکر کرد. او به شهروندان اطمینان داد که دلیلی برای «شب بی‌خوابی« وجود ندارد.

هم‌چنین سی‌ان‌ان خبر داده که مقامات آمریکایی با زلنسکی درباره خروج از کیف در صورت لزوم گفتگو کرده‌اند. به گفته منابع آگاه سی‌ان‌ان، مقامات ایالات متحده گفتگوهای خصوصی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین داشته و به او توصیه کرده‌اند کی‌یف را ترک و به لویو - شهری در بیش از 300 مایلی (480 کیلومتری) کیف نقل مکان کند. با این حال کاخ سفید علناً اعلام کرده که محل حضور زلنسکی در نهایت تصمیمی است که او باید بگیرد.