به گزارش اکوایران؛ با توجه به مشکل به وجود آمده در تامین گندم در لبنان میشل عون، رئیس جمهور لبنان در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدارشان در بیروت به وی اطمینان داده است که ایران آماده است در همه زمینه‌ها به ویژه در تامین گندم از لبنان حمایت کند.

لبنان بخش عمده‌ای از گندم خود را تا زمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین، از این کشور تامین می‌کرد؛ که با توجه به جنگ میان این دو کشور در حال حاضر با مشکل تامین گندم روبرو است، بانک جهانی هشدار داده است لبنان یکی از کشورهایی است که در کوتاه مدت با کمبود تامین گندم مواجه خواهد شد. این امر موجب شد تا ایران پاپیش گذاشته و به این کشور اطمینان دهد که گندم مورد نیاز لبنان را تامین خواهد کرد.

اوکراین و روسیه بزرگترین تامین کننده گندم در دنیا محسوب می شوند و جنگ میان این دو کشور موجب شده تا ناقوس هشدار کمبود گندم در دنیا به صدا در آید و تامین گندم در اولویت کشورهای وابسته به گندم وارداتی شود.

بانک جهانی تقریبا دو هفته پیش هشدار داد، تعدادی از کشورهای در حال توسعه به علت وابستگی به واردات گندم از اوکراین که به علت درگیری با روسیه متوقف شده است، در کوتاه مدت با کمبود تامین این غله مواجه خواهند شد. این هشدار به دنبال ممنوعیت صادرات گندم روسیه اعلام شد.

وضعیت گندم در ایران

اما وضعیت گندم در ایران چگونه  است؟ به گفته فعالان این بخش ایران سالانه به 12 میلیون تن گندم نیاز دارد ، اما آمار اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که در 10 ماه منتهی به دی سال گذشته دولت تنها موفق به خرید 4 میلیون و 500 هزار تن گندم از تولیدکنندگان شده است که این میزان نسبت به سال گذشته 44.8 درصد کاهش داشته است. با این شرایط می توان گفت کشور بدون احتساب گندم وارداتی با کسری 7 میلیون و 500 هزار تنی گندم مواجه است.  

حدود چهار ماه پیش خبرگزاری رویترز نیز در خبری ادعا کرد که ایران با کمبود 8 میلیون تنی گندم روبرو است، خبری که نشان از شروع یک چالش جدید در کشور داشت و با توجه به میزان خرید گندم از کشاورزان می توان این ادعا را قابل بررسی دانست. در خبر منتشر شده از سوی رویترز بر این نکته نیز تاکید شده بود که با توجه به اینکه ایران بدترین خشکسالی خود در 50 سال گذشته را تجربه می کند، بنابراین در تامین گندم و غلات در بدترین وضعیت قرار گرفته است.

از سوی دیگر ویدیوهای منتشر شده از برخی نقاط کشور نشان از آن دارد که خبازی ها با کمبود آرد روبرو هستند؛ این به معنی آن است که برای عبور از این بحران متولیان این بخش باید فکری به حال واردات گندم کنند. براساس داده های اعلام شده از سوی رویترز در حال حاضر گندم مورد نیاز خبازی ها 30 درصد کمتر از مصرف مورد نیاز کشور است، کمبودی که موجب شده تا شاهد نشتی آرد از خبازی ها باشیم.

آخرین آمار اعلام شده از وضعیت واردات گندم نیز نشان دهنده آن است که در سال گذشته 6 میلیون و 400 تن گندم از ابتدای سال تا ۲۴ اسفندماه  ۱۴۰۰ از گمرک ترخیص و وارد کشور شده است. با توجه به اینکه نیاز کشور به گندم 12 میلیون تن اعلام شده است با یک حساب سرانگشتی می توان گفت با توجه به خریدی که در داخل کشور صورت گرفته، کشور همچنان با کمبود 2 میلیون تنی گندم روبرو است، از سوی دیگر با توجه به این که کشاورزان سال کشت گذشته را نیز با کاهش باران سپری کردند این نکته نیز محتمل است که در سال جاری نیز ما با کمبود گندم داخلی روبرو خواهیم بود و باید از حال مسوولین برای تامین گندم نیاز داخل آستین بالا بزنند.

 با این شرایط این سوال مطرح می شود که تامین گندم برای لبنان از چه منبعی صورت خواهد گرفت؟ آیا ایران قرار است در این زمینه به عنوان کشور واسط عمل کند و کشورهای صادرکننده گندم را به لبنان متصل کند؟ یا راهکار دیگری در این خصوص در نظر گرفته شده است؟ هنوز در این خصوص اظهارنظری از سوی مسوولان کشورمان صورت نگرفته است.