به گزارش اکوایران وال‌استریت ظرف یک هفته اخیر در مسیر افت ارزش قدم برداشت؛ با این وجود همچنان بازده ماهانه شاخص‌های اصلی بازار سهام آمریکا مثبت ماند. به این ترتیب در بازه زمانی یک ماهه منتهی به روز جمعه نوزدهم اوت شاخص دواجونز رشدی 5.7 درصدی، شاخص نزدک افزایشی 6.4 درصدی و شاخص S&P500 رشدی 6.78 درصدی را به ثبت رساندند.

کاهش ارزش S&P500 جای نگرانی ندارد

شاخصS&P 500  ظرف روز جمعه نوزدهم اوت با کاهش حدود 1.29 درصدی ارزش روبرو شد و تا 4 هزار و 228 واحد عقب نشست. به این ترتیب رشد هفتگی این شاخص پس از 4 هفته متوالی متوقف شد.

 با این وجود بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که نرخ فعلی ثبت شده برای شاخص‌های بورسی آمریکا، کف قیمتی با دوامی است و در عین حال گمانه‌زنی‌هایی در خصوص کف‌سازی و سپس اوج‌گیری این شاخص بورسی مطرح است. تعداد سهام S&P 500 بالاتر از میانگین متحرک 50 روزه اخیرا خود به 90 درصد رسیده است. داده‌های گروه سرمایه‌گذاری Bespoke نشان می‌دهد که این سیگنال پیش از حرکت‌های بزرگ در S&P 500 رخ داده است؛ به نحوی که اینشاخص همواره پس از رسیدن به آستانه 90 درصد، تقریبا رشدی 18.3 درصدی داشته است.

شاخص S&P500 بخش زیادی از کاهش ارزش خود ظرف یک سال اخیر را جبران کرده و در بازه زمانی یک ساله منتهی به روز جمعه نوزدهم اوت تنها کاهشی 4.8 درصدی را به ثبت رسانده است.

تاد سون، استراتژیست فنی در Strategas گفت: احتمال مثبت شدن بازده این شاخص بورسی در هفته‌های پیش‌رو به‌طور جد مطرح است.

بازه‌های صعود طولانی می‌شوند؟

بررسی روند بازار سهام ایالات متحده آمریکا ظرف یک سال اخیر حاکی از آن است که بازه‌های صعودی اغلب کوتاه مدت بوده‌اند. در این شرایطی بسیاری از از فعالان بازار معتقدند هنوز برای اعلام خوش بینی زود است. مقامات فدرال رزرو تمام تلاش خود را انجام داده اند تا تکید کنند که بانک مرکزی مسیر طولانی برای کاهش تورم دارد. تورم ماهانه ایالات متحده آمریکا پس از رکودشکنی 40 سال اخیر خود در ماه ژوئن برای ماه ژوئیه اندکی عقب نشست و این موضوع باعث شد تا فعالان بازارها به کاهش سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو به‌منظور مهار تورم امیدوار شوند؛ با این وجود بسیاری بر این باورند که این خوش‌بینی بیش از حد انتظار بوده و فدرال رزرو برای مهار تورم چاره‌ای جز استمرار سیاست انقباضی ندارد.

روند کاهشی نزدک ادامه‌دار می‌شود

ظرف یک هفته اخیر شاخص نزدک 2.38 درصد از ارزش خود را از دست داد و در نهایت به 13 هزار و 243  واحد رسید. با این وجود همچنان این شاخص در بیشترین میزان ارزش پس از روزهای ابتدایی ماه مه امسال قرار دارد. در این شرایط اغلب برآوردها از استمرار جریان کاهشی در این بازار و افت ارزش این شاخص بورسی در پایان سه ماهه سوم امسال و ظرف یک سال آینده حکایت دارد.