به گزارش اکوایران در حالی که افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا و افزایش شاخص دلار آمریکا باعث شد تا شاخص نزدک و S&P500 در روز پایانی هفته یعنی جمعه هشتم آوریل کاهشی شود؛ شاخص داوجونز با رشد روزانه 0.4 درصدی روبر شد. البته هر سه شاخص هفته جاری را با کاهش ارزش به اتمام رساندند به نحوی که در این هفته، شاخص S&P  با 1.16 درصد کاهش، شاخص داوجونز با افت 0.28 درصد و شاخص نزدک با سقوط 3.86 درصدی روبرو شد.

وضعیت در روز جمعه هشتم ماه مارس تا حدی متفاوت بود. در این روز شاخص داو جونز با افزایش 137.55 واحدی (0.4 درصد رشد) به 34721 رسید. همچنین شاخص S&P500 نیز با 11.93 واحد کاهش (0.27 درصد افت) به 4488 رسید و ارزش شاخص نزدک نیز با 6.3 واحد یا 1.34 درصد افت به 13711 رسید.

سیاست‌های انقباضی، بازار مالی را از سکه انداخت

افزایش بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا و رسیدن نرخ بازدهی این اوراق به 2.73 درصد که بالاترین رقم ظرف 3 سال گذشته بود باعث شد تا اگرچه شاخص‌های بانکی در بازار ایالات متحده آمریکا تقویت شود اما سایر شاخص‌ها با کاهش ارزش روبرو شوند.

آخرین جلسه فدرال رزرو در نیمه ماه مارس برگزار شد؛ عزم فدرال رزرو برای مهار تورم بالا در این کشور در حالی که تبعات حمله روسیه به اوکراین زمینه رشد تورم جهانی را فراهم کرده باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی در ایالات متحده آمریکا منتظر افزایش بیشتر در نرخ بهره در این کشور باشند؛ معامله‌گران انتظار دارند که بانک مرکزی این کشور، نرخ بهره را تا انتهای سال ۲۰۲۲ به ۲۵/ ۲ تا ۷۵/ ۲ درصد برساند. در عین حال بر اساس صحبت‌های منتشر شده از جلسه کمیته بازار فدرال، این نهاد قصد دارد ماهانه ۹۵ میلیارد دلار از اوراقی که توسط فدرال رزرو نگهداری می‌شود را به ‌فروش برساند. از این ۹۵ میلیارد دلار، ۶۰ میلیارد دلار مربوط به فروش اسناد خزانه دولت آمریکا و ۳۵ میلیارد دلار نیز مربوط به فروش اوراق وام مسکن است. این میزان فروش دارایی‌ها می‌تواند به افزایش نرخ بهره اوراق خزانه بلندمدت کمک کند.

صعود بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا باعث شد تا شاخص بانکی S&P500 رشدی 1.18 درصدی در روز جمعه داشته باشد. البته این شاخص در روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین سطح 13 ماه اخیر خود رسیده بود. به این ترتیب این شاخص ظرف یک سال اخیر کاهشی 10.8 درصدی داشته است.

بازدهی اسکناس 10 ساله خزانه داری ایالات متحده به بالاترین سطح سه سال اخیر خود یعنی 2.73 درصدی رسید که به تقویت شاخص بانکی S&P (SPXBK) کمک کرد. البته این شاخص در روز پنج‌شنبه به پایین ترین سطح 13 ماهه اخیر سقوط کرده بود، اما در روز جمعه توانست بخشی از سقوط ارزش خود را جبران کند. این شاخص در سال گذشته 10.8 درصد کاهش یافته است.

این هفته شاخص موسسات مالی از جمله JPMorgan با رشد 1.8 درصدی، America Corp با افزایش 0.7 درصدی، Citigroup با رشد 1.7 درصدی و Goldman Sachs Group با افزایش 2.3 درصدی روبرو شد.

سیگنال فدرال رزرو برای افزایش سیاست‌ها ی انقباضی در ماه‌های اخیر باعث شده تا سرمایه‌گذاران بازار مالی ایالات متحده به سمت تغییر در موقعیت پرتفوی خود بروند. در این شرایط سهام‌های با ارزش اقتصادی حساس نسبت به سهام‌های گروه فناوری که اغلب به نرخ‌های پایین وابسته هستند، بهتر عمل کرده‌اند.

اگرچه سهام بانک و موسسات مالی در هفته اخیر روند افزایش داشت اما برخی تحلیلگران نسبت به آینده این سهم‌ها نیز هشدار می‌دهند. سیاست‌های انقباضی می‌تواند از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا بکاهد؛ این موضوع باعث می‌شود تا تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در بازارها کاهش داشته باشد چرا که مالک بودن بانک‌ها در شرایط رکود چندان جذاب نیست.

در این شرایط انتظار می‌رود بانک‌های بزرگ ایالات متحده از هفته آینده نتیجه عملکرد مالی خود برای فصل ابتدایی سال 2022 را منتشر کنند؛ در این شرایط احتمال داده می‌شود که درآمد اغلب این موسسات کاهش نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد.