به گزارش اکوایران، واهمه فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا از بروز رکود اقتصادی باعث شده تا کامودیتی‌ها در سراشیبی عقب‌گرد قیمتی قدم بردارند. در این میان نرخ مواد غذایی و محصولات کشاورزی نیز از با این جریان کاهش قیمت همراه شده است؛ به نحوی که ظرف یک هفته اخیر گندم افت نرخ 10 درصدی، سویا کاهشی 2 درصدی، روغن پالم عقبگردی 11.9 درصدی، ذرت کاهش 3.5 درصدی و جو کاهشی 7.4 درصدی را به ثبت رساند.  

رکوردشکنی تورمی در ماه ژوئن

شاخص سالانه قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده آمریکا برای ماه ژوئن برابر 9.1 درصد اعلام شد که این رقم بیشترین رشد شاخص CPI این کشور ظرف 40 سال اخیر است. تورم تنها گریبان‌گیر آمریکایی‌ها نشده و بخش قبال توجهی از کشورهای دنیا این روزها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تورم ناحیه یورو برای ماه ژوئن برابر 8.6 درصد، در روسیه 15.9 درصد و برای مکزیک برابر 8 درصد اعلام شد؛ این در حالی بود که رشد سالانه تورم مصرف‌کننده چینی‌ها در ماه ژوئن تنها 2.5 درصد بود.

رکوردشکنی مستمر تورم جهانی با محوریت کشورهای غربی به تشدید سیاست انقباضی از سوی بانک‌های مرکزی این مناطق منجر می‌شود. در حالی بانک‌های مرکزی دنیا با محوریت فدرال رزرو اخذ سیاست انقباضی با افزایش نرخ بهره را راهکار اصلی برای کنترل تورم می‌دانند که این سیاست دنیا را در معرض رکود اقتصادی قرار داده و احتمال بروز رکود تورمی روز به روز بیشتر می‌شود.

واهمه از بروز رکود اقتصادی باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به خروج سرمایه از بازارهای کالایی اقدام کنند و این موضوع از عقبگرد قیمتی در اغلب کالاهای پایه حمایت می‌کند.  

صعود دلار حامی ریزش کامودیتی‌ها

شاخص دلار آمریکا در روز 15 جولای با رشد هفتگی 1.45 درصدی تا 108 واحد افزایش یافت که این رقم بیشترین میزان ارزش این شاخص پس از سال 2002 بود. تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو، در عین سقوط یورو باعث شده تا دلار آمریکا با ارزش‌ شود. صعود ارزش دلار آمریکا باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران از بازارهای کالایی و مالی خارج شده و نگهداری دلار را بر سرمایه‌گذاری ترجیح دهند. به این ترتیب بهبود شاخص دلار آمریکا همواره سیگنالی کاهشی برای سایر بازارها به همراه دارد.

تورم جنگ از بازار گندم رخت بربست

هر بوشل گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو در ساعات ابتدایی روز جمعه 15 جولای با نرخ 8 دلار به ازای هر بوشل معامله شد؛ البته این محصول در روز پنج‌شنبه 14 جولای تجربه فروش با نرخ 7.8 دلار به ازای هر بوشل را نیز داشت اما به هر ترتیب در شرایط کنونی گندم در کمترین نرخ پس از 21 فوریه 2022 و درست پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین رسیده است.

نگرانی در خصوص رکود جهانی با احتمال تشدید سیاست‌های انقباضی از سوی بانک‌های مرکزی دنیا با محوریت فدرال رزرو باعث شده تا چشم‌انداز تقاضا برای غلات نیز کاهش داشته باشد و این موضوع از عقبگرد قیمت این محصول در بازارهای جهانی حمایت می‌کند.

حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل قرار است هفته آینده قراردادی را با هدف از سرگیری صادرات غلات اوکراین امضا کنند، البته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اعلام این خبر کمی محتاط‌تر بود.

الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین نیز در روز پنجشنبه به رویترز گفت: اوکراین در یافتن راهی برای صادرات غلات یک گام به نتیجه نزدیک‌تر شده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: در استانبول بحث‌های اساسی در خصوص ایجاد کریدوری امن برای صادرات غلات انجام شده است.

وی افزود: نمایندگان دو طرف روسیه و اوکراین برای مذاکره به کشورهای خود بازگشته‌اند؛ احتمال تدوین توافقی احتمالی در هفته آینده وجود دارد.

بنادر اوکراین در دریای سیاه اوکراین پس از حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه محاصره شد؛ با توجه به سهم اوکراین در تامین غلات جهانی به‌خصوص گندم و روغن آفتابگردان، بهای این محصولات ظرف ماه‌های اخیر صعودی قابل ملاحظه را در بازارهای جهانی تجربه کرد. البته در حال حاضر بهای گندم در نیمکره شمالی به سطوح پیش از شروع جنگ بازگشسته است.

بهای گندم در فرانسه نیز روز پنج‌شنبه 14 جولای کاهشی 2 درصدی داشت؛ استمرار مذاکرات برای ایجاد کریدوری امن برای حمل غلات اوکراینی به بازارهای جهانی و همچنین به دلیل پیش‌بینی بهبود تولید این محصول عامل این افت قیمتی بود.

برخی گمانه‌زنی‌ها از برگزاری نشستی میان روسیه، اوکراین و ترکیه در روز 20 و 21 جولای خبر می‌دهند، اما این اخبار تا به حال به‌طور رسمی تایید نشده است.

کف‌نشینی 6 ماهه سویا

هر بوشل سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو در ساعات ابتدایی روز جمعه 15 جولای تا نرخ 14.7 دلار عقب نشست که این رقم بدون در نظر گرفتن نرخ 14.3 دلاری در روز پنجم جولای کمترین بهای فروش این محصول پس از 28 ژانویه 2022 بود. به‌این ترتیب بهای سویا به کف کانال قیمتی 6 ماه اخیر خود بازگشت.

احتمال کاهش تقاضا برای این محصول با توجه به بروز رکود در تورم جهانی در حالی که اخباری مبنی بر افزایش تولید این محصول منتشر می‌شود مهم‌ترین دلیل عقبگرد قیمتی سویا بود.