به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 23 بهمن- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 3 هزار و 43 واحد بالا آمد و شاخص هم‌وزن رشد 630 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس افزایش 74 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 209 نماد رشد قیمت و 267 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 41 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 53 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت نورد و قطعات فولادی (فنورد)، شرکت حفاری شمال (حفاری) و شرکت کربن ایران (شکربن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن (بالاس)، شرکت بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) و شرکت صنعتی مینو (غصینو) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت سایپا شیشه (کساپا)، شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام)، و شرکت بین المللی محصولات پارس (شپارس) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت فراوری زغال سنگ پروده طبس (کپرور) ، شرکت ریل سیر کوثر (حسیر) و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضای‌ 116 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 19 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 54 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 18 درصد کاهش یافت و 70 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 45 درصد رشد کرد و در رقم 186 میلیارد تومان ایستاد. 

بورس

سهم‌های پُرتقاضا

روز چهارشنبه نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) با صف‌ خرید 24 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تجلی، نمادهای کاما (شرکت باما) و لپارس (شرکت پارس الکتریک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 سهم‌های صف فروش

در این روز بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

بورس

پیش بینی بورس امروز

در دو روزی پایانی هفته اخیر شاخص کل بورس تهران روند صعودی داشت اما در پایان هفته بیش از 17 هزار واحد پائین‌تر از هفته قبل ایستاد. 

همچنین روند خروج پول حقیقی برای نُهمین روز پی در پی ادامه داشت و ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار به 315 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه رشد 585 درصدی داشته است. در 9 روز اخیر در مجموع 3 هزار و 726 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

 با این حال بازار در دو روز پایانی هفته با مازاد تقاضا بسته شد و روز چهارشنبه ارزش مازاد تقاضای پایانی بازار روند صعودی داشت و به 116 میلیارد تومان افزایش یافت. در پایان معاملات چهارشنبه 54 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید با رشد 45 درصدی به 186 میلیارد تومان افزایش یافت. 

نکته مثبت معاملات چهارشنبه انتقال بازار از سمت منفی به مثبت بود، در حالی که در نیمه اول معاملات روند شاخص نزولی بود، در نیمه دوم بسیاری از صف‌های فروش جمع شدند و سمت تقاضای بازار تقویت شد. خصوصا در نمادهای واسطه‌گری مالی، خودرویی و بانکی شاهد تقاضای خوبی بودیم. در مقابل نمادهای کامودیتی محور بازار با صف فروش و خروج پول حقیقی مواجه بودند. روز چهارشنبه نمادهای فملی، اتکای، فولاد، شبندر، کگل، نوری، سمایه، شپنا، فارس و بپاس بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند.

در واقع در این روزها شاهد همزمانی رشد شاخص و خروج نقدینگی حقیقی هستیم. بنابراین به نظر می‌رسد روند بازار در معاملات امروز به تقاضای حقوقی و وزن دو گروه کامودیتی‌ها و ریالی‌ها و تأثیر آنها بر شاخص بستگی دارد. اگر در بر همان پاشنه بچرخد و گروه‌های ریالی رشد کنند و گروه‌های کامودیتی نزول کنند، روند بازار به زور آزمایی آن‌ها در مقابل هم گره می‌خورد.

بورس