به گزارش اکوایران ، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس پس از 3 روز رشد کرد و در سطح یک میلیون و 229 هزار واحد قرار گرفت. 

01

رشد شاخص‌های بازار سهام

امروز بازار سهام از ابتدا صعودی شد و شاخص در نیم ساعت ابتدایی رشد 15 هزار واحدی داشت. در پایان معاملات شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 229 هزار و 424 واحد رسید که نسبت به روز سه‌‌شنبه 21 هزار و 497 واحد بالا‌تر ایستاده است.

اما شاخص کل هم‌وزن رشد کرد و در پایان معاملات هزار و 691 واحد نسبت به روز گذشته بالا آمد و در رقم 318 هزار و 759 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس 79 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 35 واحد رسید. 

02

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 280 نماد رشد قیمت داشتند که 198 نماد بورسی و 82 نماد فرابورسی بودند. همچنین 183 نماد کاهش قیمت داشتند که 124 نماد بورسی و 59 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 58 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 38 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج نقدینگی حقیقی 

امروز برای بیست و پنجمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 83 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی باز هم به سهام میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 29 میلیارد تومان بود. پس از میدکو، سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «فارس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و «غکورش»، «ذوب» و «تایرا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «شگویا» و «شاوان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «دماوند» و «کوثر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و فولاد و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای  فرابورس، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز اغلب نمادهای گروه‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» رشد قیمت داشتند.  

مازاد تقاضا در بازار سهام

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 78 درصد کاهش یافت و 93 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته هزار و 850 درصد رشد کرد و در رقم 273 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد شتران (شرکت پالایش نفت تهران) با صف‌ خرید 29 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شتران، نمادهای فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 24 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

افت ارزش معاملات خُرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 4 هزار و 954 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 320 میلیارد تومان بود که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 13 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 220 میلیارد تومان رسید که 65 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 111 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فولاد و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 463 میلیون 598 هزار و 451 سهم در صدر قرار گرفته است. تجلی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شتران و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

03