به گزارش اکوایران؛ ناشناخته بودن بازار ایران و آفریقا از یکدیگر یکی از دلایلی است که با وجود فراهم بودن شرایط، توسعه مطلوب و موردنظر را در سال‌های اخیر رقم نزده است. به گفته فعالان این بازار کشورهای آفریقایی مذاکرات متفاوتی را می‌طلبد، زیرا هرکدام از کشورها فرهنگ، زبان و تاریخ مختلفی از یکدیگر دارند که اطلاع از آنها برای رسیدن به موقعیت مطلوب لازم است با این شرایط وجود مراکز تجاری در این قاره می تواند زمینه آشنایی تجار از این بازار را فراهم کند.

به همین منظور و در راستای بهبود مناسبات میان دو کشور، ایران، سازمان توسعه و تجارت 10 مرکز تجاری در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» راه‌اندازی کرده است، که به گفته سید محمد صادق قنادزاده مدیرکل دفتر آفریقای این سازمان این شبکه تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.  

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در همایش بررسی ظرفیت های تجاری اقتصادی شمال آفریقا ضمن با برشمردن ویژگی‌های کم نظیر قاره آفریقا برخی موانع موجود در این بازار پرداخت و از لزوم همگرایی بیشتر در تمامی ارکان نظام برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت های قاره بکر آفریقا را تشریح کرد.

قنادزاده همچنین با برشمردن مجموعه اقدامات گسترده سازمان توسعه تجارت ایران در جهت ایجاد و افزایش شناخت دو طرفه بین ایران و کشورهای قاره آفریقا، به حضور در ۴ رویداد بزرگ نمایشگاهی آفریقا، تبادل بیش از ۱۰۰ هیات تجاری، برگزاری سلسله همایش‌های معرفی ظرفیت‌های تجاری آفریقا، اعزام قریب الوقوع ۳ رایزن به مناطق مختلف آفریقا و نشست های تخصصی متعدد با اتحادیه ها و سندیکاهای صادراتی کشور طی ۹ ماهه گذشته اشاره کرد.

قنادزاده با بیان اینکه  ظرفیت بالای مراکز تجاری زیر نظر سازمان توسعه تجارت ایران در کشورهای هدف به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازار است، گفت: شبکه‌ای بالغ بر ۸ مرکز تجاری در سرتاسر قاره آفریقا فعال شده و به ارائه طیف وسیعی از خدمات به شرکت‌های تولیدی و صادراتی که بنای حضور در بازار آفریقا را دارند، می‌پردازند.

به گفته وی این مراکز در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» مستقر و این شبکه تا پایان سال تکمیل می شود.

همکاری با تجار برای صادرات به شمال آفریقا

مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقا این وزارتخانه نیز با بیان اهمیت راهبردی کشورهای شمال آفریقا از آمادگی تمامی سفرا و نمایندگی‌های ایران برای مشورت، مساعدت و همکاری با تجار و صادرکنندگان ایرانی خبر داد.

وی با تأکید بر اولویت صدور خدمات فنی مهندسی و سرمایه‌گذاری در کشورهای شمال آفریقا افزود: توجه ویژه شرکت ها به قوانین حمایتی و همچنین ضوابط خاص کشورهای شمال آفریقا، پیش از ورود از لازمه های مهم فعالیت در این کشورهاست.

در ادامه این رویداد، رایزن بازرگانی کشور الجزایر به تشریح سیاست‌های حمایت از سرمایه گذاران در این کشور پرداخت و از نسخه جدید قانون سرمایه گذاری الجزایر به عنوان یک فرصت تاریخی برای ورود شرکت های ایرانی یاد کرد.