وزیر نیرو آخرین روز تیر‌ماه امسال از بررسی شیوه‌های بهره‌گیری از مجلس برای کمک به صنعت برق خبر داد. آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد صنعت برق کشور این روزها با چالش‌های عدیده‌ای مواجه است.

چرخه معیوب اقتصاد برق: صنعت برق دچار یک چرخه معیوب اقتصادی شده به‌طوری‌که قیمت‌گذاری نادرست منجر به عدم توازن درآمدها و هزینه شده و این عدم توازن به کسری بودجه دولت و انباشت بدهی منجر شده و در اثر آن روند سرمایه‌گذاری از سال ۱۳۸۷ نزولی شده و به ۵۹/ ۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ رسیده است. این چالش در سه محور قیمت‌گذاری، کسری بودجه و کاهش سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفته است.

نظام حقوقی و قراردادی یک‌جانبه و ناکارآمد: رژیم حقوقی حاکم بر قراردادهای بین وزارت نیرو و بخش خصوصی به ‌صورت یک‌جانبه بوده و تمامی زیان‌های ناشی از تغییرات محیطی (مانند افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها و...) را بر بخش خصوصی تحمیل می‌کند.

مشکلات زنجیره تامین و صادرات: یکی از چالش‌های صنعت برق چالش زنجیره تامین و صادرات است که در سه محور «چالش دسترسی به مواد اولیه از صنایع بالادستی و واردات کالاهای واسطه‌ای»، «توسعه فناوری و خرید ساخت داخل» و «کاهش صادرات تجهیزات و خدمات مهندسی» مورد بررسی قرار گرفته است.

مشکلات پایداری شبکه برق: موضوعات مورد بررسی در بخش مشکلات پایداری شبکه شامل: پایش، نگهداری و تعمیرات تاسیسات، تلفات تولید و شبکه برق و الگوی مصرف برق است.

به اعتقاد پیام باقری، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران صنعت برق ایران برای عبور از چالش‌ها و ایجاد جهش تولید نیازمند ایجاد تغییراتی در سه محور اصلی است: ۱- اصلاح اقتصاد برق ۲- اصلاح رژیم حقوقی و قراردادی صنعت برق ۳- توسعه ساخت داخل و صادرات. در ادامه این راهبردها توصیف شده است.