بلومبرگ در گزارشی به مقصد نفت صادراتی ایران در صورت احیای توافق هسته ای پرداخت.

این خبرگزاری نوشت:"در صورتی که ایران بتواند با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای خود توافق کند، در نظر دارد که خلا نفت روسیه را در بازارهای اروپا پر کند.

بنابر گفته افراد مطلع از استراتژی ایران، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک تولید کننده دولتی نفت، در صورت کاهش تحریم ها علیه صنعت انرژی، تلاش خواهد کرد که مشتریان اروپایی خود را بازگرداند. کشورهایی مانند یونان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه مشتریان سابق نفت ایران بوده‌اند.

تمام کشورهای اتحادیه اروپا تا پایان سال از خرید محموله های دریایی نفت روسیه منع می شوند و این مسئله باعث افزایش نااطمینانی و نگرانی درباره سمت عرضه می شود.

ایران و روسیه هر دو در معرض تحریم های تهاجمی اقتصادی که عمدتا توسط غرب وضع شده است قرار گرفته اند. این اتحادیه بیشتر نفت وارداتی از روسیه را برای تنبیه این کشور به خاطر جنگ افروزی در اوکراین در تاریخ ۵ دسامبر(چهاردهم آذر) قطع میکند. آمریکا هم در چهار تا پنج سال گذشته با تشدید تحریم ها علیه ایران به دنبال کاهش برنامه های هسته‌ای ایران بوده است.  

برای ایران تمرکز بر روی اروپا می تواند باعث شود تا فشارهای رقابتی در بازارهای ارزشمند آسیایی که با حضور روسیه تشدید شده را کم کند.‌

به گفته افرادی که در مباحثه راهبردی انرژی نخواستند  نامشان فاش شود، نفت ایران می تواند جایگزین نفت روسیه در تعدادی از پالایشگاه های اروپایی شود نفت خام سنگین ایران کیفیت مشابه گرید اورال روسیه را دارد و می تواند در کنار نفت متوسط اروپا به عنوان جایگزین در پالایشگاه های اروپا عمل کند.

همه کشورهای مدیترانه ای گفته شده قبلا خریدار نفت ایران بودند و اروپا به طور کلی حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت در زمانی که تحریم ها وجود نداشت از ایران وارد می کرد.  اگر تمام این مقدار فروش با برجام احیا شود، فقط   بخشی از نفت وارداتی اروپا از روسیه را تامین می کند. سیتی گروپ که یک شرکت چند ملیتی مالی است پیش بینی کرده که ۱.۲۵ میلیون نفت وارداتی از روسیه در معرض تحریم های وضع شده است.

نفت ایران

اگر ایران به بازارهای جهانی برگردد یکی از اهدافش فروش بدون تخفیف نفت خواهد بود. به گفته مردم و تاجرانی که در خاورمیانه خرید و فروش نفت می کنند، نفت ایران عمدتا در آسیا فروخته می شود و خریداران برای جبران مشکلات  حمل و نقل و بیمه از ایران تخفیف می گیرند. ایران برای آنکه با هجوم تخفیفات محموله های نفتی روسیه رقابت کند مجبور شده تخفیفاتش را افزایش دهد.

یک مقام رسمی غربی می گوید که روسیه به چند کشور آسیایی نزدیک شده  و برای فروش نفت با تخفیفات گسترده در  قرارداد های بلندمدت مذاکره کرده است. دولت آمریکا هم به دنبال ایجاد  یک توافق است که سقف قیمت فروش نفت توسط روسیه را محدود کند تا دولت روسیه را از منابع مالی فروش نفت  محدود کند.

در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای ایران منجر به کاهش تحریم ها علیه این کشور شد و ایران با سرعت زیاد بیش از انتظار صادرات خودش را افزایش داد. ایران در حال حاضر آماده انجام دوباره این کار است و  اجتناب ها از خرید نفت ایران می تواند به استقبال از خرید تبدیل شود."