به گزارش اکوایران، حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، در ابتدای گزارش خود با بیان اینکه شهرداری، یکی از خادم‌ترین نهادهای خدمت‌رسان است؛ اظهار کرد: این موضوع مطرح شد که باید شهر را جارو کرد و بنده با افتخار اعلام می‌کنم که پاکبان شهرداری تهران هستم.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همراهی اعضای شورا امور را پیش ببریم و ما هر تذکری که از سوی اعضا مطرح می شود به دیده منت می‌گذاریم، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که رضایت شهروندان و اعضای شورا را جلب کنیم. ما با این اعتقاد و روش، عملکرد خود را تنظیم کرده ایم و این عملکرد برنامه‌محور و بر اساس برنامه چهارم توسعه مصوب شورا و برنامه بوجه شهرداری است.

نظری با تأکید بر توجه به مناطق جنوبی در عملکرد امسال، یادآور شد: تمام تلاش ما این بود که تذکرات و پیشنهادات را در دستور کار قرار دهیم. قرار بر این بود ما ۳۱ میدان را به نام ۳۱ استان نامگذاری کنیم که امسال این موضوع دنبال خواهد شد.

در ادامه مهدی چمران، رئیس شورا در انتقادی در خصوص عدم نصب پرچم کشور در کنار سایر پرچم‌ها با اشاره به مصووبه‌ای در دوره سوم مبنی بر نحوه نصب پرچم در شهر متذکر شد: هر پرچمی در هر جایی به ویژه روی پل‌ها که نصب می‌شود، حتی اگر پرچم عزا باشد، باید در کنارش پرچم کشور نیز نصب شود، این یک مصوبه است و باید اجرا شود و تاکنون به بخش‌های مختلف شهرداری اطلاع رسانی شده است تا نسبت به این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشد. ما باید هویت خود را چه در شادی و چه در عزا نشان دهیم، امیدواریم که این موضوع مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود. 

چمران در ادامه در خصوص رنگ کردن مکرر جداول در خیابان‌ها عنوان کرد: در تصویب بودجه، بارها تأکید شد که برای رنگ زدن جداول اعتباری اختصاص نیابد چرا که اقدام ضروری محسوب نمی‌شود. البته هدف از رنگ جداول،افزایش قدرت دید رانندگان در شب است، اما متأسفانه در آستانه سال جدید به منظور تمیزکاری اقدام به رنگ کردن جداول حتی جدول‌های شکسته می‌کنند که اقدام مناسبی نیست. مقرر شد اعتبار اختصاص یافته برای این کار، برای ترمیم آسفالت خیابان‌ها هزینه شود که البته مصوبه نیست.

مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ضمن تشکر از خدمات شهرداری برای فراهم آوردن شرایط برای ورود به سال جدید در قالب انتقاد به نکاتی اشاره کرده و گفت: آذین بندی جهت ورود به سال جدید و ماه مبارک رمضان آنطور که باید و شاید انجام نشد و نسبت به سال‌های گذشته با تأخیر انجام شد که باید به این موضوع توجه جدی شود. 

بابایی برگزاری افطاری در ماه مبارک رمضان در بلوار کشاورز را یک اقدام فرهنگی بسیار خوب خوانده و بیان کرد: بخش اعظم فضاهای تبلیغاتی شهر تهران صرفاً به همین یک اقدام فرهنگی اختصاص یافت یعنی حجم تبلیغات با اقدام انجام شده همخوانی نداشت و متأسفانه از ظرفیت فضاهای تبلیغاتی برای سایر اقدامات فرهنگی و ظرفیت گردشگری شهر تهران استفاده نشد که باید این مورد نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد. 

وی در ادامه با طرح این سئوال که چرا این اقدام توسط سازمان زیباسازی انجام شده است؛ متذکر شد: شاید یکی از دلایلی که سازمان زیباسازی در انجام وظایف خود تأخیر داشت این بود که مشغول به انجام اقدامات دیگر بود. وظیفه این سازمان زیباسازی حوزه کالبدی و معماری شهر تهران است و این در حالی است که اجرای کار فرهنگی به این سازمان محول شد. در واقع این وظیفه معاونت فرهنگی و اجتماعی بود. 

بابایی در خصوص مسائل مربوط به فضای سبز گفت: در حوزه نگهداشت فضای سبز وضعیت آنطور که باید قابل قبول نیست، توسعه با سرعت خوبی پیش می‌رود اما اقدامات در خصوص نگهداشت فضای سبز به ویژه در خصوص چمن کاری در عرصه‌های تفرجی از سرعت لازم برخوردار نیست و این بخش مورد غفلت واقع شده است. لذا درخواست می‌شود به این مسئله نیز رسیدگی شود. 

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا هم در خصوص سگ‌های بدون صاحبی که در شهر تردد می‌کنند، متذکر شد: سگ‌های بی‌صاحب یکی از مشکلاتی است که شهروندان در دیدارهای مردمی مطرح کرده‌اند که شهرداری در این مورد ضعیف عمل کرده است.  مردم می‌گویند که نمی‌توانند به فروشگاه‌ها و یا مساجد در ساعات ابتدایی صبح مراجعه کنند؛ چراکه بعضاً با تردد دسته جمعی سگ‌ها مواجه می‌شوند.

اقراریان در ادامه با تأکید بر اینکه منظور از برخورد نادیده گرفتن حقوق حیوانات نیست؛ بیان کرد: تردد دسته جمعی سگ‌ها در برخی مناطق و محلات به یک معضل تبدیل شده است. در برخی نقاط کشور این حیوانات به شهروندان آسیب زدند و هرچند در تهران چنین چیزی مشاهده نشده اما به هرشکل اکوسیستم را به هم ریخته و باید یک کار عملیاتی برای آن انجام شود.

در ادامه این جلسه حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر نیز با بیان اینکه اگر گزارش در مورد نوروز است امروز ۲۸ فروردین ماه است، اظهار کرد: چند بار دوستان در انتظار بودند که گزارش را ارائه دهند؛ اما فرصت نشد. در اسفند ماه برای موضوع بودجه فرصتی نبود که گزارش اقدامات ارائه شود. اینکه امروز بگوییم کجای شهر تزئین شد یا خیر؟ نیاز به برگزاری جلسه ای کارشناسی دارد.

وی با بیان اینکه معاون خدمات شهری مبادی آداب بوده و همواره تذکرات را پاسخگو بوده است و جای تقدیر دارد، گفت: دو تن از مدیران کل با تشخیص جابجا شدند و از آقای شهرابی و بنی حسن تقدیر می کنیم و امیدواریم شهرداری قدر نیروهای خود را بداند و از این افراد در سنگر دیگری به کار گرفته شوند.

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در واکنش به گزارش  معاون خدمات شهری شهرداری تهران و  با اشاره به رنگ زدن جداول خیابان‌ها گفت: در اکثر کشورهای دنیا به جز برخی کشورهای عربی همسایه،

 از رنگ خود بتن برای جداول استفاده و این رنگ به عنوان رنگی سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود اما متاسفانه در کشور ما سالیانه صدها میلیارد تومان برای رنگ آمیزی جداول کنار خیابان‌ها و معابر هزینه  می‌شود. 

وی ادامه داد: تقاضای بنده از شهرداری و معاونت خدمات شهری این است که رنگ زدن جداول را از دستور خارج کنند و اگر قرار است رنگ آمیزی هم صورت گیرد، باید از رنگ‌های ترافیکی که دارای معنا، پیام و استاندارد هستند استفاده شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رفیوژهای وسط خیابان‌ها بیان کرد: با وجود تذکرهای قبلی متاسفانه شاهد این هستیم که هر روز رفیوژهای جدیدی که بسیار هزینه بر هستند  وسط خیابان‌ها سبز می‌شوند  علاوه بر آن در در خیابان کریم خان می‌بینیم که در نرده های کناری گلدان‌هایی نصب می‌شوند نه تنها زیبایی خاصی به شهر نمی‌دهند بلکه بسیار هم  ناایمن  هستند و برای آب دادن به این گلدان‌ها، حوادث متعددی اتفاق می افتد.

تشکری هاشمی افزود: تقاضای بنده این است از کارهایی که چندان زیبایی برای شهر ندارند اما هزینه بسیاری به بار می‌آورند؛ جلوگیری کنیم.

نظری در ادامه در واکنش به پیشنهادات، سوالات و تذکرات اعضای شورا نیز گفت: ما حتما ابلاغ خواهیم کرد که ابتدا و انتهای پرچم ها در سطح شهر به پرچم ایران منقش شود.تأکید ما بر این بود که در سطح شهر توازن برقرار شود و ممکن است برخی مناطق برخی برنامه ها را اجرا نکرده باشند؛ اما ابلاغ ما مبتنی بر توازن در اجرای برنامه‌ها بود.

وی با تأکید بر اینکه دوستان بر برگزاری مراسم افطاری ساده اهتمام داشتند و سعی کردند چند روز تبلیغات گسترده ای صورت بگیرد، ادامه داد: شاید این تبلیغات گسترده بود و همیت چند معاونت بر این موضوع قرار گرفت. اگر قرار است معاونت فرهنگی و اجتماعی مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر را انجام دهد معاونت خدمات شهری باید وارد شود.

نظری با بیان اینکه ما روز ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه لحظه ای آرامش نداشتیم چراکه نگرانی هایی از بابت نگهداشت شهر وجود داشت، افزود: خوشبختانه شهروندان  تهرانی مثل همیشه ضمن گرامیداشت روز طبیعت، حرمت روز شهادت حضرت علی (ع) را نیز کاملاً حفظ کردند. ما چمن کاری جدید به دلیل حفظ منابع آبی نداریم؛ اما تلاش ما این است که چمن کاری فعلی حفظ شود. آبیاری هوشمند زیرسطحی برای چمن هاست و اگر بتوانیم در فضاهایی که چمن کاری صورت گرفته، از این مدل آبیاری استفاده کنیم، منابع آبی نیز حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه رنگ معابر به عنوان مصوبه خدمات شهری ابلاغ شده بود گفت: غالب طرح رنگ فیروزه ای بود و تلاش بر این بود که اصالت رنگ حفظ شود. ما سعی کردیم جداول از نو رنگ نشوند و در مواردی که رنگ ها پاک شده بود اصلاح صورت گرفت. اگر اقدامات نادرستی شکل گرفته بود باید در نظارت ها اصلاح شود.

نظری ادامه داد: برنامه های استقبال از بهار و رنگ کاری جداول زود هنگام ابلاغ شد اما در نقاشی و رنگ کاری، بحث بارش برف و باران مطرح می شود و به همین دلیل در آستانه نوروز صورت گرفت. امسال فشردگی برنامه های شهرداری بسیار زیاد بود و مجال آن کافی نبود البته ممکن است کاهلی نیز وجود داشته باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ما در رویکرد خود به ورودی های شهر توجه داشتیم و شاید توفیق کاملی در آن حاصل نشد، گفت: نقشه جامع برای ایام مختلف سال در جلسه ای که در بوستان علی محمد مختاری برگزار شد، مورد تأکید قرار گرفت.

وی افزود: دو مجموعه برای نگهداری سگ های بلاصاحب وجود دارد و بر اساس مکانیزم وزارت کشور عمل می شود و اگر قرار بر این باشد که مکانیزم جدیدی تعریف شود، از بررسی آن استقبال می کنیم. در بزرگراه شهید محلاتی چندین بار گله سگ ها را گرفته ایم و بدون اینکه این سگ‌ها رها شده باشند پس از چند روز شاهد تردد گله ای دیگر هستیم و این برای ما جای سؤال است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تأکید کرد: جمع آوری سگ ها به صورت مرتب انجام می شود و چند بار به سازمان پسماند و اداره کل خدمات شهری در این خصوص اعلام کرده ایم و خودمان نیز از آن رنج می بریم. ما این آمادگی را داریم که در بازدید از این دو مرکز عملکرد را تشریح کنیم.

حسین نظری  همچنین در حاشیه جلسه امروز شورای شهر  در جمع خبرنگاران گفت: قطعا اولویت اول شهر آراستگی و نظافت آن است. امروز گزارش مفصلی از اقدامات معاونت خدمات شهری در حوزه استقبال از بهار و همچنین رویدادهای ملی و مذهبی از بعد از دهه فجر وجود داشته به همراه عملکرد در حوزه بارش برف و باران در صحن شورا ارائه شد.

وی افزود: در این مدت در حوزه نظافت شهر تلاش زیادی صورت گرفته؛ اما شاید نتیجه با تلاش‌های انجام شده برابر نبوده؛ لذا آسیب‌شناسی صورت گرفت و اشکالات احصا شد. طرح جامع پسماند پیگیری و نهایتا ابلاغ شد، فهرست بهای پیمانکاران مورد بازنگری قرار گرفت و در نهایت پس از تصویب به مناطق ابلاغ شد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه قراردادها باید تغییر رویکردی داده می‌شد که براساس آن از ۱۵۰ قرارداد در مناطق به ۱۴ قرارداد منطقه‌ای بر اساس طرح جامع رسیدیم. به این ترتیب در مرحله عبور از مشکلات قرار گرفته‌ایم و همانطور که از گزارش‌های سامانه ۱۳۷ مبنی بر کاهش نارضایتی‌ها برمی‌آید وضعیت رو به بهبود است. شاخص‌های نظارتی در قراردادهای جدید مورد توجه ویژه قرار گرفته که عملکرد دقیق‌تر را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در مرحله عبور به سمت مسیر مناسب در حوزه نظافت شهر است، افزود: اعضای شورای شهر نیز در صحن اعلام کرده‌اند که مخازن زباله در حال حاضر به صورت مرتب تخلیه و نظافت می‌شود؛ البته ممکن است در حال حاضر همه جای شهر این موضوع به صورت یکسان نشده باشد اما آموزش پیمانکاران را تقویت خواهیم کرد تا بتوانیم به حد قابل قبول برسانیم.

نظری تاکید کرد: نگهداشت شهر چند مولفه دارد و موضوعات مختلفی از جمله تمیزی، روفت و رو و المان‌های شهر را شامل می‌شود. مثلا در حوزه المان‌های شهر با فرسوده شدن آنها نیاز به تعویض وجود دارد که در چندین سال گذشته با توجه به عدم صرف هزینه در این حوزه شاهد یک عقب‌ماندگی هستیم که باید جبران شود؛ البته در حوزه فضای سبز نمره قابل قبولی داریم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درخصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب و همچنین موضوع حضور سگ‌ها در بوستان‌های تهران با تأکید بر اینکه ورود حیوانات به بوستان‌های شهر تهران ممنوع است، افزود: چندین بار این موضوع را اعلام کرده‌ایم که آوردن حیوانات اهلی در بوستان‌های تهران و فضای سبز عمومی به دلیل حضور خانواده‌ها، کودکان و احتمال آلوده شدن این فضاها ممنوع است.

وی افزود: اکثر بوستان‌های ما تابلوهایی مربوط به این ممنوعیت را دارد و اگر ضعفی وجود دارد باید تقویت شود. در بسیاری از کشورهای دنیا این موضوع وجود دارد؛ لذا شهروندان خودشان باید در این حوزه همکاری و همراهی داشته باشند. در جایی که نگهبان وجود دارد قطعا این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد. در مورد سگ‌های بلاصاحب نیز براساس بخشنامه وزارت کشور عمل می‌کنیم.

نظری تاکید کرد: در مورد موش نیز طبق دستورالعملی که تهیه شده در قراردادی که با پیمانکاران داریم مبارزه با حیوانات موذی مورد توجه قرار گرفته و پیمانکاران باید نسبت به این موضوع عمل کنند. نظارت بر آنها برای جلوگیری از کوتاهی‌ها اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: گروهی برای مبارزه با موش‌ها از طریق استفاده از نوعی خوراک گیاهی به جای سم اقدام کرده‌اند که این موضوع در یک دوره جواب داد؛ اما با توجه به اینکه موش حیوان ویژه‌ای است و عکس‌العمل‌های مختلفی دارد در دوره بعدی این اقدام جواب نداد و موش‌ها خود را نسبت به این خوراک گیاهی مصون کردند.