به گزارش اکوایران،  یک قاضی فدرال سه شنبه شب پیشنهاد دونالد جی. ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای حفظ اسناد محرمانه درباره اقدامات و مکالماتش که منجر به حمله ۶ ژانویه توسط حامیان او به ساختمان کنگره جهت برهم زدن نشست تأیید نتایج انتخابات ۲۰۲۰ شد را رد کرد.

با این حال بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز،  یک وکیل ترامپ نشان داده است که قصد دارد به این حکم اعتراض کند که این امر  مسائل جدیدی را در مورد اختیارات اجرایی رئیس جمهور سابق مطرح می کند.

در یک حکم 39 صفحه ای، قاضی تانیا اس. چوتکان از دادگاه منطقه ای ایالات متحده در منطقه کلمبیا اعلام کرد که اختیارات نظارتی قانون اساسی کنگره برای به دست آوردن اطلاعات، بر اختیارات محرمانگی شخص آقای ترامپ غالب است - به ویژه به این دلیل که رئیس جمهور بایدن، با موافقت کرد. که قانونگذارانی که در مورد شورش 6 ژانویه تحقیق می کنند باید پرونده ها را ببینند.

قاضی چوتکان نوشت، آقای ترامپ «احترام به قضاوت رئیس جمهور فعلی را نمی پذیرد.  موضع او مبنی بر اینکه ممکن است اراده صریح قوه مجریه را نادیده بگیرد، ظاهراً بر این تصور استوار است که قدرت اجرایی او "تا ابد وجود دارد". اما رؤسای جمهور پادشاه نیستند و شاکی رئیس جمهور نیست».

z5oOs46R44Yt

او افزود که آقای ترامپ این حق را حفظ کرد که ادعا کند سوابق او ممتاز است، اما آقای بایدن موظف به رعایت این ادعا نبود. او گفت که رئیس جمهور فعلی موقعیت بهتری برای حفاظت از منافع قوه مجریه دارد و آقای ترامپ «دیگر تحت کنترل سیاسی در برابر سوء استفاده احتمالی از آن قدرت قرار نمی گیرد».

این حکم لزوماً به این معنا نیست که آرشیو ملی به زودی مطالب را به کمیته بررسی مجلس نمایندگان در 6 ژانویه تحویل خواهد داد. این پرونده مسائل جدیدی را در مورد دامنه و محدودیت های اختیارات اجرایی رئیس جمهور سابق مطرح می کند و این احتمال وجود دارد که در نهایت توسط دادگاه عالی حل و فصل شود.

کمیته 6 ژانویه از اداره بایگانی و اسناد ملی خواسته است که سوابق دقیق مربوط به هر حرکت و ملاقات آقای ترامپ را در روز حمله، زمانی که آقای ترامپ راهپیمایی "دزدی را متوقف کنید" را رهبری کرد و حامیانش پس از آن در تلاش برای جلوگیری از تأیید پیروزی آقای بایدن در کالج‌های انتخاباتی توسط کنگره، کپیتول هیل را تسخیر کردند.

Feds obtain another conspiracy indictment in Jan. 6 riot - POLITICO

آقای ترامپ - که در زمان ریاست جمهوری، استراتژی سنگ اندازی در تمام احضاریه های نظارتی کنگره را دنبال می کرد و این تلاش ها را قبل از انتخابات 2020 به پایان می رساند - به زیردستان سابق خود دستور داده است که از احضاریه های کمیته 6 ژانویه سرپیچی کنند و شکایتی را به دنبال طرح دعوی قضایی ارائه کرده است. بایگانی ملی را از بازگرداندن پرونده های کاخ سفید او مسدود کنید.

هفته گذشته، قاضی چوتکان، منصوب اوباما در سال 2014، نسبت به استدلال های حقوقی آقای ترامپ ابراز تردید کرده بود. ، علی‌رغم تصمیم آقای بایدن مبنی بر عدم اعمال امتیاز اجرایی بر آنها& وکیل آقای ترامپ تاکید کرد که با توجه به شرایط موجود باقی‌مانده اختیارات اجرایی او به این معنی است که دادگاه‌ها باید از احضار پرونده‌ها به کنگره جلوگیری کنند

وکیل آقای ترامپ استدلال کرده بود که منافع عمومی به آقای ترامپ مجوز مخفی نگه داشتن اسناد جهت حفظ اختیارات قوه مجریه تامین می شود. اما قاضی چوتکان نوشت که با توجه به حمایت آقای بایدن از علنی کردن آنها و نیاز کنگره به تحقیق در مورد حمله بدون تأخیر بی مورد، استدلال های او پذیرفته نشد.

وی خاطرنشان کرد: کنگره و دولت بایدن «مدعی هستند که کشف و کنار آمدن با علل حمله 6 ژانویه موضوعی از اهمیت عمومی بی نظیر است زیرا چنین اطلاعاتی به نهادهای اصلی دموکراتیک ما و اعتماد عمومی به آنها مربوط می شود. دادگاه موافق است.»

اوایل این هفته، جسی آر. بینال، وکیل آقای ترامپ، با درخواست از قاضی چوتکان برای صدور حکم اضطراری در بایگانی ملی و منع آن از تحویل سوابق در حالی که او این موضوع را به دادگاه ایالات متحده تجدید نظر می کرد، نشان داد که قصد دارد ادامه دهد. درخواست تجدید نظر برای منطقه کلمبیا.

آقای بایدن به رئیس آرشیو ملی دستور داده است که اولین بخش از مطالبی را که کمیته 6 ژانویه در 12 نوامبر احضار کرده بود، تحویل دهد، مگر اینکه حکم دادگاه تا آن زمان از انجام این کار منع شود.

آقای بینال با اشاره به اینکه 11 نوامبر تعطیلات فدرال است، گفت که می‌خواهد مطمئن شود که تا آن زمان دستوری برای حفظ وضعیت موجود وجود دارد، و نوشت: «این پرونده باید پس از بررسی کامل اما سریع و بر اساس روند بازنگری قضایی آمریکا، چه در دادگاه اصلی و چه در دادگاه تجدیدنظر، تصمیم گیری شود، نه با رقابت با زمان.» و افزود: «این یک بازی نیست».

قاضی چوتکان اوایل روز سه شنبه این درخواست را رد کرد و گفت که این درخواست زودهنگام است زیرا او هنوز هیچ حکمی صادر نکرده است. اما او قول داد که «به سرعت در این مورد حکم کند» و گفت که در آن مرحله پیشنهادی برای ماندن طرف بازنده را بررسی خواهد کرد.

VdgICnziSHBn