پرویز داودی

در خصوص مرحوم داوودی البته نکته جالبی وجود دارد. برخی از شاگردانش اعتقاد دارند آن‌چه از او در کلاس‌های درس دانشگاه بهشتی آموخته‌اند با آن‌چه که او در دوره معاونت اولی‌اش در دولت اول محمود احمدی‌نژاد پی‌گیری کرد، فاصله زیادی بود.

در دانشگاه

پرویز خسروشاهی، اقتصاددان و سیاستگذار ‌اقتصادی، بعد از انتشار خبر فوت داوودی در حساب خود در ایکس نوشت: «دکتر پرویز داوودی که استادی مسلط در حوزه اقتصاد خرد بود به رحمت خدا رفت. روحش‌ شاد! دو ترم دانشجوی ایشان در میانه‌های ۱۳۷۰ با کلاس‌هایی که تا پاسی از شب ادامه می‌یافت بودم. البته من و بسیاری دیگر از دانشجویانش که می‌شناسم از شنیدن دیدگاه‌ او از مقطع پیوستن به دولت نهم متعحب بودیم».

این توییت با واکنش‌هایی روبه‌رو شد که خسروشاهی را به صرافت انداخت تا موضوع را کامل‌تر شرح دهد. او در این توضیحات نوشت که در سال تحصیلی ۱۳۷۴-۱۳۷۵ دانشجوی مرحوم داوودی بود و آن زمان هیچ مطلبی در خصوص دفاع از «تثبیت نرخ ارز و نظایر آن» از استاد خود نشنید. حتی خسروشاهی اضافه کرد که آن زمان «به نظر نمی‌رسید که [پرویز داوود] با دیدگاه‌های مرحوم نوربخش یا مبانی علم اقتصاد متعارف زاویه داشته باشند».

این اقتصاددان، در ادامه به نمونه‌ای در خصوص نگاه پرویز داوودی اشاره کرد: «بعنوان مثال چیزی که من خودم از ایشان درباره بحران ارزی ۱۳۷۴ شنیدم این بود که می‌گفتند وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها بدون ملاحظه و پیش‌بینی درست، به ایجاد تعهدات ارز‌‌ی مبادرت کردند ‌و بحران ارزی ۱۳۷۴ را موجب شدند».

آن طور که در این توضیحات آمده است این طور نبود که آن زمان همه اساتید اقتصاد با مبانی علم اقتصاد متعارف هم‌سو باشند. برای نمونه در همان دانشگاه شنیده می‌شد که افرادی چون «آقای شرافت (رئیس وقت دانشگده اقتصاد) و آقای محمدخان (وزیر وقت اقتصاد) و تعدادی دیگر، مخالف سیاست‌های مرحوم نوربخش هستند».

در عرصه عمومی

پرویز داوودی را بیشتر به سمت‌هایی که در دولت محمود احمدی نژاد داشت می‌شناسند. او در دولت نهم معاون اول و در دولت دهم رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری بود. مواضعش در این سال‌ها با خط متعارف و جریان اصلی علم اقتصاد فاصله زیادی داشت. این فاصله از آن جهت جالب توجه است که او در مهد اقتصاد متعارف درس خوانده بود.

داوودی در سال ۱۳۵۹ مدرک دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه ایالتی آیووا دریافت کرد. ان‌طور که بالاتر هم آمد، برخی از شاگردانش نیز بر این باور هستند که حتی آن‌چه که او در دانشگاه به آن‌ها تدریس کرد با آن‌چه که در عرصه عمومی گفت و پیش‌برد تفاوت داشت. همین دست صحبت‌ها و پیگیری‌های بیرون دانشگاهی بود که باعث شد از او به عنوان تئوریسین قرض‌الحسنه شدن بانک‌ها یاد شود – طرحی که به‌عنوان انقلاب بانکی احمدی‌نژاد توصیف شد.

برای نمونه در در آذر ماه سال ۱۳۸۶ در افتتاحیه بانک قرض الحسنه، مرحوم داوودی گفته بود: «باتوجه به نیاز به تحول در نظام بانکی کشور فعالیت‌های خوب و گسترده‌ای آغاز شده که اولین قدم آن افتتاح بانک قرض الحسنه است و در قرآن کریم نیز به فعالیت‌های مالی بدون ربا و گرایش به فعالیتهای قرض الحسنه اشاره شده است».

او هم‌چنین در شهریور سال ۱۳۹۵، FATF را از کاپیتولاسیون بدتر دانسته بود، موضعی که خلاف جهت نظر اقتصاددان‌های متعارف بود: «موضوعی که در FATF مطرح و بسیار هم خطرناک است، بررسی گردش مالی نهاد و مؤسسات مهم و حساس کشور است که در صورت پذیرفتن آن باید تمامی اطلاعت مالی و گردش کاری آن‌ها را به این نهاد بین‌المللی که از سوی آمریکا مدیریت و اعمال‌نفوذ می‌شود ارائه داد که در واقع اقدامی بسیار خطرناک برای امنیت کشور است... FATF یک بهانه برای اعمال جاسوسی است که ازاین‌رو از کاپیتولاسیون بسیار بدتر است».

نزدیکی به افکار مصباح‌یزدی؟

می‌گویند او با تفکرات مصباح یزدی نزدیکی داشت. پرویز داوودی در دولت دوم احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با «مرکز خبر واطلاع‌رسانی مؤسسه امام خمینی(ره)» گفته بود: «الگوهای غربی تنها ابعاد مادی انسان مورد توجه قرار گرفته و ابعاد معنوی انسان توجه نشده، بالتبع نمی‌تواند الگوی مناسبی برای توسعه و کمال انسانی باشد». او در همین مصاحبه گفته بود: «مؤسسه امام خمینی (ره) با ریاست مدبرانه و متفکرانه آیت الله مصباح و با داشتن نیروهای اصیل و متفکر می‌توانند در جهت طراحی‌های فکری و محتوایی تأثیر بالایی را ایفا کند»

او خرداد سال گذشته نیز در همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی با اشاره به «جنگ پیچیده و نرم دشمنان و مستکبران در حوزه علم و تفکر»، گفته بود: «کتب درسی و نظام آموزشی کشور متأثر از همان فرهنگی است که بجای متفکر پروری، تکنوکرات پروری دارد».

پرویز داوودی در سال ۱۳۹۲ نیز بعد از دوری چند وقته از مسائل سیاسی روز، در یک همایش سیاسی که به منظور معرفی دکتر کامران باقری لنکرانی از سوی جبهه پایداری و با حضور علامه مصباح، برگزار شده بود، شرکت کرد و با صراحت اعلام کرده که لنکرانی را گزینه اصلح می‌داند.