به گزارش اکوایران، تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که روسیه پس از حملات اوکراین به کریمه، بندر اصلی ناوگان دریایی خود در شرق دریای سیاه را ارتقا داده است.

به نوشته نیوزویک، وزارت دفاع بریتانیا در روز پنجشنبه اعلام کرد که به احتمال زیاد، روسیه در پایگاه خود در نووروسیسک روی توسعه زیرساخت‌های کلیدی مانند لجستیک، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی از سامانه‌های تسلیحاتی سرمایه‌گذاری کرده است.

حملات مداوم اوکراین که عمدتاً با استفاده از شهپادهای نوآورانه و موشک‌های دوربرد انجام می‌شود، یکی از موفق‌ترین جنبه‌های جنگ کی‌یف علیه روسیه بوده است. اوکراین در انهدام تعدادی از کشتی‌های روسی و هدف قرار دادن دارایی‌های مسکو در اطراف شبه‌جزیره کریمه که به آن ضمیمه شده، موفق عمل کرده است.

یک دهه است که روسیه این شبه‌جزیره را به عنوان پایگاه اصلی ناوگان دریایی دریای سیاه و سکویی برای حمله به اوکراین کنترل می‌کند. کی‌یف متعهد شده تا کریمه را پس بگیرد.

مقامات اوکراینی تخمین زده‌اند که روسیه از فوریه ۲۰۲۲ حدود یک‌سوم ناوگان دریای سیاه خود را از دست داده است.

کرملین برخی از دارایی‌های خود در دریای سیاه را از شبه‌جزیره کریمه به سمت شرق به پایگاه نووروسیسک در منطقه کراسنودار روسیه و دورتر از ساحل اوکراین منتقل کرده است.

همچنین گفته می‌شود روسیه در حال ایجاد یک پایگاه دیگر در دریای سیاه در آبخاز است؛ منطقه‌ای جدایی‌طلب که در سطح بین‌الملل به عنوان بخشی از گرجستان شناخته می‌شود. این اقدام باعث دورترشدن هرچه بیشتر منابع روسیه در دریای سیاه از دسترس اوکراین می‌شود.

به گفته دولت بریتانیا، یک فروند ناوچه کلاس گریگوروویچ در اوایل آوریل سیستم تسلیحاتی خود را در نووروسیسک دوباره بارگیری کرد؛ این در حالی است که معمولاً این کار در بندر سواستوپل کریمه انجام می‌گرفت. بریتانیا تصاویری را به اشتراک گذاشتند که به نظر می‌رسد این ناوچه را در بندر شرقی دریای سیاه نشان می‌دهد.

از ابتدای سال، اوکراین با استفاده از موشک و پهپادهای دریایی تعدادی از کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه را هدف قرار داده است. کی‌یف از ابتدای سال ۲۰۲۴ چندین فروند از کشتی‌های حامل لندیگ، یک کشتی شناسایی، یک ناوچه سبک و یک کشتی گشتی روسیه را مورد حمله قرار داده است.

در ماه آوریل، ژنرال کریستوفر کاولی، رئیس فرماندهی اروپا در آمریکا به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که اگرچه نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه «به طور قابل توجهی متحمل خسارت شده»، اما نیروی دریایی کلی آن همچنان قوی بوده و «فعالیت دریایی روسیه در سراسر جهان در سطح قابل توجهی قرار دارد».

اطلاعات بریتانیا پیشتر ارزیابی کرده بود که روسیه برای دفع حملات پهپادها و موشک‌های اوکراینی به تأسیسات دریایی خود از طعمه و شناورهای کاذب استفاده می‌کند.

در ماه مارس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که برای مقابله با حملات شهپادهای دشمن، حفاظت از ناوگان خود را با مسلسل‌های کالیبر بالا تقویت خواهد کرد. این وزارتخانه اعلام کرد که این نیروی آتش به همراه برنامه‌های آموزشی جدید «در طول شبانه‌روز برای دفع حملات تروریستی دشمن»، به «افزایش قابلیت بقای کشتی‌ها و شناورها» کمک می‌کند.