به گزارش اکوایران، پس از اینکه اطلاعات نظامی اوکراین اعلام کرد که یک ناو جنگی دیگر روسیه را طی حمله شهپادی در سواحل کریمه غرق کرد، کیف مدعی شد که اکنون یک‌سوم ناوگان دریای سیاه روسیه را از کار انداخته است.

به نوشته سی‌ان‌ان، آژانس اطلاعات ارتش اوکراین در تلگرام اعلام کرد که شهپادهای وی۵ «ماگورا» به ناو فرود روسی «سزار کونیکوف» حمله و آن را غرق کردند.

پس از حمله روز چهارشنبه، نیروهای مسلح اوکراین به سی‌ان‌ان گفتند: «اوکراین یک‌سوم ناوگان دریای سیاه روسیه را در جریان حمله‌ای گسترده از کار انداخته است».

این خبر با ادعای هفته گذشته اوکراینی‌ها مبنی بر اینکه آن‌ها حدود ۳۳ درصد (۲۴ کشتی و یک زیردریایی) از شناورهای جنگی روسیه را از کار انداخته‌اند، مطابقت دارد. طبق ادعای کیف، ناو فرود سزار کونیکوف بیست و پنجمین کشتی غرق‌شده روسیه است.

در این بیانیه آمده که حمله روز چهارشنبه توسط واحد نیروهای ویژه «گروه ۱۳» آژانس با همکاری نیروهای امنیتی و دفاعی اوکراین انجام شد.

جنگ اوکراین

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در نشستی خبری گفت: ««این به روند عملیات نظامی ویژه مربوط می‌شود؛ بنابراین توضیح‌دادنش در اختیار وزارت دفاع است. پیشنهاد می‌کنم به اظهارات همکاران نظامی ما مراجعه کنید. من نمی‌توانم چیزی در این مورد بگویم».

عملیات نظامی ویژه اصطلاحی است که مسکو برای جنگ اوکراین به کار می‌برد.

حمله روز چهارشنبه جدیدترین سری حملات اوکراین علیه نیروی دریایی روسیه است. کیف تلاش می‌کند ضربات استراتژیک و نمادینی را به نیروهای روسی که کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه کردند، وارد سازد.

با نزدیک‌شدن به دومین سالگرد حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین، خطوط مقدم طی ماه‌ها عمدتاً دست‌نخورده باقی ماند. اما از سال گذشته، اوکراین به سمت دریای سیاه حرکت کرده و می‌گوید که حملاتش به کریمه و کشتی‌های روس به منظور منزوی‌ساختن شبه‌جزیره و دشوارتر‌کردن کار روسیه برای ادامه عملیات نظامی خود در سرزمین اصلی اوکراین است.

اوایل ماه جاری، اوکراین اعلام کرد که ناو ایوانووتس، یک کشتی موشکی هدایت‌شونده روسی را نیز در دریای سیاه غرق کرده است. بزرگ‌ترین ضربه این کشور به مسکو نیز حمله به ناو مسکوا در آوریل ۲۰۲۲ بود که روسیه را مجبور کرد تا نحوه عملیات خود در نزدیکی مناطق تحت کنترل اوکراین را تغییر دهد.

پس از حمله به ایوانووتس، سی‌ان‌ان با واحد شهپادهای مخفی اوکراین که مسئول این حمله بود، مصاحبه کرد. یکی از هدایت‌کنندگان شهپاد به سی‌ان‌ان گفت که در این حمله از ۱۰ شهپاد «ماگورا» استفاده شد که ۶ فروند از آن‌ها به کشتی جنگی روسیه برخورد کرده و در نهایت، آن را غرق کردند.

کیف به طور فزاینده‌ای از وسایل نقلیه بدون سرنشین هوایی و دریایی (پهپاد و شهپاد) برای برابرکردن زمین بازی علیه روسیه استفاده می‌کند. ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارشد سابق اوکراین در مقاله‌ای که اوایل این ماه نوشته شد، بر اهمیت پهپادها تأکید کرد.

زالوژنی نوشت: «سامانه‌های بدون سرنشین، مانند پهپادها به همراه انواع تسلیحات پیشرفته دیگر بهترین راه برای جلوگیری از کشیده‌شدن اوکراین به جنگی موضعی است؛ جایی که ما از مزیتی برخوردار نیستیم».