به گزارش اکوایران، چهار مقام فلسطینی، آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفتند، محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین درخواست‌های دولت بایدن برای عدم پیشبرد رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل، درباره پذیرش فلسطین به‌عنوان عضو کامل سازمان ملل را رد کرد.

تنش، ناامیدی و بی‌اعتمادی بین دولت عباس و دولت بایدن در سه سال گذشته افزایش یافته است. رئیس‌جمهور فلسطین معتقد است که دولت بایدن برای ایجاد راه‌حل دو کشوری در مناقشه اسرائیل و فلسطین اقدامی نمی‌کند.

انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای رأی دهد که به فلسطین به جای ناظر فعلی، عضویت کامل در سازمان ملل را می‌دهد.

به دست آوردن عضویت کامل، که به منزله به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی از سوی سازمان ملل است، ابتدا نیاز به 9 رأی برای ارائه قطعنامه به شورای امنیت 15 عضوی سازمان ملل دارد. شورا که شامل ایالات متحده است، باید درخواست را تأیید کند و پس از آن باید حداقل دو سوم آرای مجمع عمومی را دریافت کند.

تبعات وتوی قطعنامه برای امریکا

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که دولت بایدن در تلاش است تا مانع از کسب 9 رأی توسط فلسطینی‌ها شود تا آمریکا مجبور به وتوی این قطعنامه نباشد.

وتوی آمریکا به چنین قطعنامه‌ای، به‌ویژه در بحبوحه جنگ غزه، انتقاد شدیدی را برای بایدن در سطح بین‌المللی و درون حزب خود، از جمله در میان برخی از حامیانش، به همراه خواهد داشت.

یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن در ماه‌های اخیر در حال بررسی گزینه‌هایی برای به رسمیت شناختن احتمالی فلسطین بوده است، اما نه به عنوان یک پیشنهاد یکجانبه در سازمان ملل.

این مقام گفت که دولت بایدن به سناریوهای به رسمیت شناختن به عنوان بخشی از یک توافق منطقه‌ای گسترده‌تر که شامل یک طرح پس از جنگ و عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی است، نگاه می‌کند.

بایدن

دو هفته پیش، سفیر فلسطین در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار تجدید درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد شد.

پس از درخواست فلسطینی‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد کمیته‌ای را برای بحث و بررسی و اعلام نظر تشکیل داد.

مقامات آمریکایی، اسرائیلی و فلسطینی می‌گویند که در دو هفته گذشته، دولت بایدن به عباس و مشاورانش فشار آورده است تا از درخواست خود صرف نظر کنند.

مقامات فلسطینی و آمریکایی می‌گویند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این موضوع را مستقیماً در یک تماس تلفنی با عباس مطرح کرده است و سایر مقامات آمریکایی نیز در دو هفته گذشته تقریباً هر روز آن را با همتایان فلسطینی خود در میان گذاشته‌اند.

به گفته یک مقام آمریکایی، دولت بایدن برای فلسطینی‌ها روشن کرده است که قوانین فعلی ایالات متحده دولت را مجبور می‌کند چنین قطعنامه‌ای را وتو کند یا بودجه سازمان ملل را کاهش دهد. به گفته این مقامات، محمود عباس فشار آمریکا را رد کرده است.

یک مقام ارشد فلسطینی گفت که دولت بایدن از او پرسیده است که اگر عباس برای دیدار با بایدن در کاخ سفید دعوت شود، پیشنهاد را تعلیق خواهد کرد یا خیر.

این مقام فلسطینی گفت که عباس این مبادله را رد کرد و گفت که او یک سال پیش با چنین پیشنهادی از طرف آمریکا موافقت کرد، اما هرگز دعوتی دریافت نکرد.

مقامات ایالات متحده اعتراف کردند که در متقاعد کردن فلسطینی‌ها برای تعلیق درخواست خود در سازمان ملل شکست خوردند.

این مقام فلسطینی گفت: «ما می‌خواستیم ایالات متحده یک جایگزین اساسی برای به رسمیت شناختن سازمان ملل ارائه دهد. آنها این کار را نکردند. ما معتقدیم برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل بسیار دیر شده است. ما بیش از 12 سال از زمان درخواست اولیه خود منتظر بوده‌ایم.»

در همین حال یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که فلسطینی‌ها در حال حاضر هشت عضو شورای امنیت را دارند که انتظار می‌رود از آنها حمایت کنند؛ روسیه، چین، الجزایر، مالت، اسلوونی، سیرالئون، موزامبیک و گویان.

انتظار می‌رود که بریتانیا رأی ممتنع دهد. به گفته این مقام، ایالات متحده و اسرائیل در حال لابی با فرانسه، سوئیس، ژاپن، کره جنوبی و اکوادور برای دادن رای مخالف یا ممتنع هستند تا فلسطینی‌ها به 9 رای مورد نیاز خود نرسند.

مقامات آمریکایی، اسرائیلی و فلسطینی گفتند که در صورت شکست این تلاش‌ها، انتظار می‌رود دولت بایدن این قطعنامه را وتو کند.