به گزارش اکوایران، تشکیلات خودگردان فلسطین که با فشارهای بین‌المللی برای اصلاحات مواجه است، تشکیل کابینه جدید را اعلام کرد.

محمود عباس، که نزدیک به دو دهه رهبری تشکیلات خودگردان را برعهده داشت، روز پنجشنبه در فرمانی تشکیل دولت جدید را اعلام کرد. عباس اوایل این ماه محمد مصطفی، مشاور قدیمی خود را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد. او جایگزین محمد شتیه شد که در ماه فوریه همراه با دولتش -به دلیل نیاز به تغییر در بحبوحه حمله وحشیانه اسرائیل به غزه و تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری اشغالی- استعفا داد.

به نوشته الجزیره، مصطفی یک اقتصاددان مستقل از نظر سیاسی است که در ایالات متحده تحصیل کرده و متعهد شده است که یک دولت تکنوکرات تشکیل دهد و یک صندوق مستقل برای کمک به بازسازی غزه ایجاد کند. مصطفی وزیر امور خارجه نیز خواهد بود.

زیاد حب الریح، وزیر کشور، یکی از اعضای جنبش سکولار فتح عباس است و در دولت قبلی نیز همین سمت را داشت. وزارت کشور بر نیروهای امنیتی نظارت دارد. وزیر آینده بیت‌المقدس، اشرف الاعور، است که برای نامزدی به عنوان نامزد فتح در انتخابات سال 2021 ثبت نام کرد، انتخاباتی که برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد.

5 وزیر اهل غزه هستند

حداقل پنج وزیر از 23 وزیر جدید اهل غزه هستند، اما هنوز مشخص نیست که آیا آنها هنوز در این منطقه محاصره شده حضور دارند یا خیر.

تشکیلات خودگردان بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی را اداره می‌کند و تحت سلطه حزب فتح عباس است. فتح مدت‌هاست که روابط تیره‌ای با حماس داشته است، گروهی که غزه را اداره می‌کند، و این دو جناح قبل از اخراج فتح از غزه در سال 2007، جنگ کوتاهی داشتند.

تشکیلات خودگردان از حمایت مردمی و مشروعیت کمی در میان فلسطینی‌ها برخوردار است، تا حدی به این دلیل که 18 سال است که انتخاباتی برگزار نکرده است. سیاست آن در همکاری با اسرائیل در زمینه مسائل امنیتی بسیار منفور است و باعث شده است که بسیاری از فلسطینی‌ها به آن به عنوان پیمانکار فرعی اشغالگران نگاه کنند.

این تشکیلات همچنین قادر به جلوگیری از گسترش اشغالگری اسرائیل از جمله توقف پروژه توسعه غیرقانونی شهرک سازی اسرائیل، دستور تخریب خانه‌ها و دستگیری‌های گسترده نبوده است.

این تشکیلات همچنین برای رسیدگی به نگرانی‌های عمده در مورد وضعیت بیت المقدس – که نیمه شرقی آن همچنان توسط اسرائیل اشغال شده است – و همچنین پناهندگان فلسطینی و حق بازگشت آن‌ها ناتوان بوده است.

نظرسنجی‌ها در سال های اخیر به طور مداوم نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌ها خواهان استعفای عباس 88 ساله هستند.

ایالات متحده خواستار احیای تشکیلات خودگردان برای اداره غزه پس از پایان جنگ اسرائیل در این منطقه شده است.

به گفته مقامات فلسطینی، بیش از 32،000 فلسطینی در حمله اسرائیل به غزه از 7 اکتبر تاکنون کشته شده‌اند. بیش از 80 درصد از جمعیت 2.3 میلیونی آن آواره شده‌اند و به شدت به کمک نیاز دارند و بخش‌های وسیعی از این منطقه در حال حاضر زیر آوار است.

حماس تشکیل دولت جدید را مردود دانست

اسرائیل طرح ایالات متحده را رد کرده و گفته است که کنترل امنیتی خود را بر غزه حفظ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری وفا، مصطفی در بیانیه کابینه خطاب به عباس گفت که اولین اولویت ملی، آتش بس فوری در غزه و خروج کامل اسرائیل از غزه و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه در مقادیر زیاد و رسیدن آن به همه مناطق است.

مصطفی افزود: به منظور ایجاد امکان آغاز روند بازیابی و آماده‌سازی برای بازسازی، تجاوزات و فعالیت‌های شهرک‌سازی و تروریسم شهرک‌نشینان در کرانه باختری رود اردن را متوقف کنید.

حماس تشکیل دولت جدید را مردود و غیرقانونی دانسته و در عوض از همه جناح‌های فلسطینی از جمله فتح خواسته است تا پیش از انتخابات سراسری یک دولت تقسیم قدرت تشکیل دهند.

فتح و حماس در گذشته چندین بار برای تشکیل دولت وحدت تلاش کرده‌اند، اما تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده است.