به گزارش اکوایران، محمد مصطفی، یکی از چهره‌های تجاری برجسته فلسطین و از معدود متحدین محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) است. او کسی است که انتظار می‌رود به زودی نخست‌وزیر این تشکیلات شود. مصطفی در دوران حکومت حماس بر نوار غزه، مسئولیت بازسازی این منطقه را بر عهده داشت.

به نوشته رویترز، این اقتصاددان فارغ‌التحصیل آمریکا، پیش از این مدیرعامل شرکت مخابراتی فلسطین (پالتل) و به تازگی مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین بوده است. این صندوق با دارایی نزدیک به یک میلیارد دلار، پروژه‌هایی را در سراسر سرزمین‌های فلسطینی تأمین مالی می‌کند.

حدود یک دهه پیش، از او خواسته شد تا پس از جنگ بین اسرائیل و حماس، در بازسازی نوار غزه نقش رهبری داشته باشد.

ممکن است رهبران فلسطین امیدوار باشند که پس از نزدیک به پنج ماه، او بتواند به عنوان یک شخصیت وحدت‌بخش، نقشی کلیدی ایفا کند.

تشکیلات خودگردان که توسط جامعه بین‌المللی به عنوان حاکم فلسطین به رسمیت شناخته می‌شود، در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل، اختیارات محدودی دارد. این تشکیلات در سال ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را به حماس از دست داد. هدف آن‌ها پس از جنگ غزه، بازگرداندن حاکمیت واحد بر سرزمین‌های فلسطینی است.

محمد اشتیة، نخست‌وزیر پیشین و از اعضای جنبش فتح، این هفته برای بازکردن راه تشکیل کابینه وحدت ملی، استعفا داد. انتظار می‌رود طی این هفته، فتح و حماس برای بحث درباره آینده در مسکو دیدار کنند. با وجود نزدیکی مصطفی به عباس، او عضو فتح نیست که این امر او را از نظر سیاسی کمتر تفرقه‌افکن می‌کند.

هنوز مشخص نیست که عباس چه زمانی او را نامزد خواهد کرد و تشکیل دولت چقدر طول خواهد کشید.

در صورت انتصاب، مصطفی با وظیفه عظیم مدیریت و دیپلماسی روبرو خواهد شد. اکنون بخش‌هایی از غزه ویران شده و اکثر ۲.۳ میلیون نفر ساکن آن آواره هستند و به کمک نیاز دارند. کرانه باختری نیز شاهد بدترین خشونت‌ها طی چند دهه اخیر است.

علاوه بر نظارت بر کمک‌های چند میلیارد دلاری بین‌المللی، مصطفی به حمایت سیاسی از سوی حماس و هوادارانش و همچنین همکاری اسرائیل نیاز خواهد داشت.

واشنگتن که می‌خواهد تشکیلات خودگردان فلسطین نقش رهبری در حکمرانی پس از جنگ غزه را ایفا کند، خواستار اصلاحات عمیق در نحوه اداره آن شده است.

محمد ابو جباره، اقتصاددان فلسطینی می‌گوید: «همه در بحران هستند. فتح در کرانه باختری در بحران است و حماس نیز در غزه با بحران روبروست». او خاطرنشان کرد که مصطفی می‌تواند «راه خروجی» برای هر دو باشد.

عباس در سال ۲۰۱۵ مصطفی را به عنوان رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی منصوب کرد. او از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ به عنوان معاون نخست‌وزیر در امور اقتصادی خدمت کرد و در آن زمان، ریاست کمیته‌ای را بر عهده داشت که وظیفه‌اش بازسازی غزه پس از جنگ هفت‌هفته‌ای بود که در آن بیش از ۲۱۰۰ فلسطینی شهید شدند.

اشغال‌گری، ریشه مشکلات

مصطفی در سخنرانی ۱۷ ژانویه در داووس گفت که اکنون، «فاجعه و پیامدهای انسانی» جنگ بسیار بیشتر از یک دهه پیش است. او حمله ۷ اکتبر حماس را نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ‌تر دانست؛ اینکه مردم فلسطین ۷۵ سال بدون وقفه در رنج به سر می‌برند.

مصطفی خاطرنشان کرد: «تا به امروز، ما هنوز معتقدیم که تشکیل دولت مستقل فلسطینی راه پیشرفت است؛ بنابراین، امیدواریم که این بار بتوانیم به آن دست پیدا کنیم تا همه مردم منطقه بتوانند در امنیت و صلح زندگی کنند».

او همچنین عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به رهبری عباس است که در آغاز روند صلح در سال ۱۹۹۳ اسرائیل را به امید تأسیس دولت فلسطینی در سرزمین‌هایی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرد، به رسمیت شناخت.

پیش‌تر مقامات دولت بایدن گفته‌اند که از عباس خواسته‌اند تا برای کمک به اداره غزه پساجنگ، افراد جدیدی از جمله تکنوکرات‌ها و متخصصان اقتصادی را به تشکیلات خودگردان اصلاح‌شده را به کار بگیرد. اما مقامات تشکیلات گفته‌اند که نمی‌خواهند تحت فشار برای تأیید یا رد افراد خاص دیده شوند.

راه پیش رو

مصطفی گفته که تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند «در ساخت نهادهای بهتر و ارائه حکمرانی بهتر، به گونه‌ای که بتوان غزه و کرانه باختری را دوباره متحد کرد»، عملکرد بهتری داشته باشد.

مصطفی دارای مدرک دکترای مدیریت بازرگانی و اقتصاد از دانشگاه جورج واشنگتن بوده و سابقه کار در بانک جهانی در واشنگتن را دارد. او در سخنرانی ۱۷ ژانویه خود گفت که تنها برای بازسازی خانه‌ها به ۱۵ میلیارد دلار نیاز است.

او افزود که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، بر تلاش‌های بشردوستانه تمرکز خواهد داشت و ابراز امیدواری کرد که مرزهای غزه باز شده و یک کنفرانس بازسازی برگزار شود.

مصطفی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد نقش آتی حماس گفت: «بهترین راه پیش رو فراگیربودن تا حد امکان بوده» و افزود که مایل است فلسطینیان حول محور دستور کار سازمان آزادی‌بخش فلسطین متحد شوند.