به گزارش اکوایران،‌ 50 شرکتی که به عنوان برندگان همه‌گیری کووید-19 شناخته می‌شوند، از پایان سال 2020 تاکنون حدود 1/5 تریلیون (۱۵۰۰ میلیارد) دلار از ارزش بازار خود را از دست داده‌اند.

به نوشته فایننشال تایمز، این اتفاق در حالی رخ داده که ارزش سهام این شرکت‌ها در دوره ابتدایی قرنطینه‌های مربوط به همه‌گیری به‌ شکل چشمگیری افزایش یافته بود،‌ اما اکنون سرمایه‌گذاران توجه خود را نسبت به سهام این شرکت‌ها از دست داده‌اند.

طبق داده‌های اس‌اندپی گلوبال، شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی که در سال 2020 با رشد قابل توجه ارزش خود روبه‌رو شدند، بر فهرست 50 شرکت برتر با ارزش بازار بیش از 10 میلیارد دلار سلطه دارند.

محاسبات فایننشال تایمز با استفاده از داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد این شرکت‌ها که به عنوان برندگان دوران همه‌گیری کووید-19 شناخته می‌شوند، از پایان سال 2020 به این سو، در مجموع بیش از یک‌-سوم از ارزش بازار خود معادل 1/5 تریلیون دلار را از دست داده‌اند.

بزرگ‌ترین بازنده پس از همه‌گیری

شرکت ارتباطات تصویری «زوم» که سهام‌هایش در سال 2020 به واسطه روی آوردن کسب‌وکارها به کار در خانه، تا 765 درصد رشد داشت، یکی از بزرگ‌ترین بازندگان در زمینه افت ارزش محسوب می‌شود. ارزش سهام زوم حدود 80 درصد کاهش یافته که معادل کاهش بیش از 77 میلیارد دلاری در ارزش بازار این شرکت پس از پایان سال 2020 است.

نمودار 1

بسیاری از شرکت‌ها که در دوران همه‌گیری عملکرد چشمگیری داشتند، اکنون با افت ارزش روبه‌رو شده‌اند

شرکت «رینگ‌سنترال» نیز که یک سرویس ارتباطات ابری محسوب می‌شود، در سال 2020 که دورکاری به یک پدیده جامع تبدیل شده بود، رشد قابل توجهی داشت اما از آن زمان حدود 90 درصد از ارزش خود را از دست داده است. رینگ‌سننرال به رقابت با غول‌های فناوری مانند شرکت‌های آلفابت و مایکروسافت می‌پردازد.

شرکت پِلوتون نیز که در تولید دوچرخه‌های ثابت فعالیت دارد، یک بازنده بزرگ دیگر بوده است و پس از پایان سال 2020، سهام‌هایش با افت ارزش بیش از 97 درصدی روبه‌رو شده‌اند که معادل کاهش حدود 43 میلیارد دلاری در ارزش بازار این شرکت است.

پلوتون به‌تازگی اعلام کرده مدیر اجرایی این شرکت از سِمت خود استعفا خواهد داد و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، 15 درصد از نیروی کار اخراج می‌شوند.

این زیان‌های بزرگ پس از آن رخ داد که خدمات محبوب دوران کرونا مانند کنفرانس‌های ویدئویی و خرید آنلاین، پایداری کمتر از حد انتظاری از خود نشان دادند زیرا کارکنان بیشتری به ادارات بازگشتند و علاوه بر این، نرخ بهره بالا و هزینه‌های بالای زندگی به تقاضا برای تجارت الکترونیک ضربه وارد کرده است.

یک اقتصاددان ارشد به فایننشال تایمز اعلام کرده: «برخی شرکت‌ها احتمالا فکر می‌کردند که شوک ناشی از همه‌گیری، دائمی باشد و اکنون در حال تجربه یک اتفاق دردناک هستند.»

تسلا، بزرگ‌ترین برنده 2020

از لحاظ درصد، تسلا بزرگ‌ترین برنده سال 2020 بود. ارزش بازار این سازنده خودروهای الکتریکی با رشد 787 درصدی، تا پایان دسامبر همان سال به 669 میلیارد دلار رسید، اما از آن زمان تاکنون به 589 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

نمودار 2

روند تغییر ارزش بازار شرکت پلوتون

شرکت اینترنتی «سی» (Sea) - مستقر در سنگاپور - در رتبه دوم قرار می‌گیرد، چراکه سه هسته اصلی کسب‌وکار آن یعنی بازی‌های ویدئویی، تجارت الکترونیک و پرداخت‌های دیجیتالی که در زمان همه‌گیری با رشد قابل توجهی همراه شده بود، موجب شد ارزش بازار آن از 19 میلیارد دلار به 102 میلیارد دلار برسد. اما از آن زمان تاکنون و در بحبوحه نگرانی‌ها از کاهش رشد، این شرکت بیش از 60 درصد از ارزش خود در سال 2020 را از دست داده است.

شرکت‌های مربوط به تجارت الکترونیک مانند شاپیفای، جی‌دی‌ دات‌کام و چیووی نیز با زیان بزرگی روبه‌رو شده‌اند.

untitled

عملکرد سهام شرکت‌های پلوتون و زوم

افت شدید شرکت فایزر

امیدها به واکسن و تقاضا برای درمان‌های پزشکی در سال 2020 باعث شد شرکت‌های داروسازی مانند مدرنا و فایزر به همراه شرکت‌های چینیِ کمتر شناخته‌شده مانند «ووشی بایولاجیکس» و «فناوری اطلاعات سلامت علی بابا» با رشد ارزش بازار همراه شوند.

با این حال، بخش زیادی از رشد سازندگان واکسن در دوران همه‌گیری، اکنون از دست رفته است زیر سرمایه‌گذاران نسبت به تقاضای غیرقابل پیش‌بینی برای واکسن‌ها، نگران شده‌اند. فایزر اکنون به‌طور کامل رشد ارزش سهام خود در سال‌های 2020 و 2021 را از دست داده است و این اتفاق در حالی رخ داده که این شرکت به‌طور مشترک یک واکسن کرونا را با شرکت آلمانی بایو‌اِن‌تِک توسعه داد.

از میان 50 شرکتی که در سال 2020 با رشد همراه شدند، تنها 7 شرکت توانسته‌اند از زیان جلوگیری کنند و ارزش بازار خود را افزایش دهند: شرکت‌ خودروساز چینی «بی‌وای‌دی»، شرکت امنیت اطلاعات «کراود استرایک»، شرکت‌های نرم‌افزاری به نام «ترِید دِسک»، «دِیتاداگ» و «تی‌-موبایل»،‌ شرکت فناوری چینی «کاتل» و شرکت تجارت الکترونیک آرژانتین به نام «مِرکادولیبره».

با این حال، شرکت‌های دیگری که در دوران همه‌‌گیری کووید-19 با رشد ارزش همراه شدند از جمله غول‌های فناوری انویدیا و آمازون، اکنون وضعیت بهتری نیز دارند. انویدیا و آمازون در میان شرکت‌هایی با بهترین عملکرد در سال 2020 به ترتیب در رتبه‌های 54 و 100 قرار گرفته بودند.

انویدیا به لطف رونق سهام مرتبط با هوش مصنوعی، از پایان سال 2020 بیش از 1/9 تریلیون دلار به ارزش بازار اضافه خود کرده است.

untitled

بزرگ‌ترین برندگان سال 2020 از نظر ارزش بازار