به گزارش اکوایران، رهبران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه پس از حمله تلافی‌جویانه تهران به اسرائیل، تصمیم گرفتند که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید کنند. این نشست در بروکسل، اولین نشست 27 رهبر اتحادیه اروپا از زمان حمله روز شنبه است.

اسرائیل اعلام کرده است که تلافی خواهد کرد، اما نگفته که چگونه. رهبران اتحادیه اروپا حمله ایران را محکوم کردند، بر تعهد خود نسبت به امنیت اسرائیل تاکید کردند و از همه طرف‌ها خواستند از تنش‌های بیشتر از جمله در لبنان جلوگیری کنند.

به گزارش رویترز، چارلز میشل، رئیس اجلاس سران، با بیان اینکه تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران شرکت‌های تولید پهپاد و موشک را هدف قرار می‌دهد، گفت: «احساس می‌کنیم که انجام هر کاری برای منزوی کردن ایران بسیار مهم است.»

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز گفت که مهم است که اسرائیل «با حمله گسترده پاسخ ندهد.» ایتالیا قبل از مذاکرات گروه 7 به طور جداگانه به نفع تحریم‌ها علیه تامین‌کنندگان تسلیحات مرتبط با حمله به اسرائیل و همچنین کسانی که در پشت حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ بودند، صحبت کرد.

جمهوری اسلامی ایران حمله خود را در پاسخ به حمله اول آوریل به سفارت خود در دمشق انجام داد. تل آویو پس از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، حمله نظامی گسترده‌ای را به غزه آغاز کرد.

اسرائیل و اوکراین

وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه به کار بر روی تحریم‌ها ادامه دهند. ایالات متحده و متحدان غربی آن امیدوارند اقدامات جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به محدود کردن هرگونه اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل کمک کند.

با توجه به این که خاورمیانه بیشتر توجه اتحادیه اروپا را به خود جلب کرده است، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، درخواست کمک بیشتر مقابله با روسیه را دارد.

زلنسکی در این اجلاس گفت: «اینجا در اوکراین، در قسمت ما از اروپا، متأسفانه ما آن سطح دفاعی را که همه چند روز پیش در خاورمیانه دیدیم، نداریم.»

به گفته یک مقام اتحادیه اروپا، او با تکرار درخواست‌های خود برای تحویل سریع‌تر سلاح‌ها و مهمات که قبلا به اوکراین وعده داده بود، گفت: «این نیاز کلیدی فعلی ما، نیاز به دفاع هوایی را منعکس می‌کند.»