به گزارش اکوایران، چهار مقام آمریکایی به ان‌بی‌سی نیوز گفتند، مقامات آمریکایی انتظار دارند پاسخ احتمالی اسرائیل به اقدام  ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حملاتی علیه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای متحدش در خارج از کشور باشد.

ارزیابی ایالات متحده بر اساس گفتگوهای مقامات آمریکایی و اسرائیلی است که قبل از شلیک بیش از 300 پهپاد و موشک از سوی ایران در شنبه شب انجام شده است.مقامات آمریکایی گفتند در حالی که اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله احتمالی جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته بود، مقامات اسرائیلی مقامات آمریکایی را در مورد گزینه‌های احتمالی واکنش، آگاه کردند.

مقامات آمریکایی تاکید کردند که درباره تصمیم نهایی اسرائیل در مورد نحوه واکنش این رژیم مطلع نشده‌اند و گزینه‌ها ممکن است از زمان عملیات ابتدای هفته تغییر کرده باشند. آنها همچنین گفتند که مشخص نیست پاسخ اسرائیل چه زمانی رخ خواهد داد، اما ممکن است به زودی رخ دهد.

رئیس جمهور جو بایدن و دیگر رهبران دولت‌ها پس از اینکه اسرائیل قول داد به حمله روز شنبه جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهد، خواستار خویشتنداری شدند.

به گفته مقامات، سناریوها در مورد اقدام تلافی جویانه احتمالی در واکنش به حمله کنسولی، از یک حمله ساده توسط ایران تا یک حمله گسترده که منجر به تلفات نفرات و تخریب تاسیسات اسرائیل می‌شد، متغیر بود.

پاسخ‌های احتمالی اسرائیل از عدم اقدام نظامی تا حمله در داخل ایران متغیر بود.

به گفته مقامات آمریکایی، از آنجایی که عملیات ایران منجر به کشتار یا تخریب گسترده در اسرائیل نشد، اسرائیل احتمالا با یکی از گزینه‌های کمتر تهاجمی خود - حملات خارج از ایران - پاسخ دهد.

سه مقام آمریکایی گفتند که یکی از گزینه‌ها می‌تواند شامل حمله در داخل سوریه باشد. آن‌ها انتظار ندارند که پاسخ اسرائیل مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد، بلکه در عوض به محموله‌ها یا تأسیسات ذخیره‌سازی قطعات، سلاح‌ها یا قطعات پیشرفته موشکی متحدان ایران، حمله خواهد کرد.

این مقامات افزودند که ایالات متحده قصد ندارد در واکنش نظامی شرکت کند. آنها انتظار دارند اسرائیل از قبل اطلاعاتی در مورد این اقدامات با واشنگتن به اشتراک بگذارد، به ویژه اگر احتمال داشته باشد پیامدهای منفی برای آمریکایی‌ها در منطقه داشته باشد.

یک مقام اسرائیلی روز دوشنبه پس از جلسه کابینه جنگ اسرائیل گفت که پاسخ اسرائیل ممکن است «قریب الوقوع» باشد، و خاطرنشان کرد که تصمیم گیرندگان بر این باورند که مهم است هر واکنشی در زمان نزدیک به حمله باشد. این مقام اسرائیلی گفت در این دیدار چندین گزینه دیپلماتیک و نظامی مورد بررسی قرار گرفت.

ایالات متحده و سایر متحدانش در طول این حملات به کمک اسرائیل آمدند و به آن کمک کردند تا شماری از پهپادها و موشک‌های شلیک شده را رهگیری کند. اما یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در تماسی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که ایالات متحده در عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه در نشست شورای امنیت گفت: «من از همه طرف‌ها می‌خواهم حداکثر خویشتنداری را برای اجتناب از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ در چند جبهه در خاورمیانه شود، اعمال کنند».

جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه‌اش گفته است که این حملات «در راستای استفاده از حق ذاتی برای دفاع از خود» انجام شده است. در این بیانیه آمده است که ایران «از اتخاذ تدابیر دفاعی لازم بیشتر» برای حفاظت از منافع مشروع خود در برابر هرگونه اقدام تهاجم نظامی یا استفاده غیرقانونی از زور تردید نخواهد کرد.