به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه به گروهی از رهبران یهودیان آمریکا گفت که تشدید تنش بیشتر با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست.

به نوشته اکسیوس، دولت بایدن و چندین کشور غربی متحد با اسرائیل از کابینه بنیامین نتانیاهو می‌خواهند که در اقدامی تلافی‌جویانه علیه ایران که می‌تواند منجر به جنگ منطقه‌ای شود، عجله نکند.

یک مقام ارشد آمریکایی به اکسیوس گفت که ارزیابی ایالات متحده این است که ایران به هر حمله مهم و آشکار اسرائیل به خاک خود با دور جدیدی از عملیات‌های موشکی و پهپادی پاسخ خواهد داد.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت: «فکر می‌کنیم اگر ایران دوباره صدها موشک و پهپاد پرتاب کند، تکرار موفقیت بزرگی که در روز شنبه با رهگیری پرتابه‌ها داشتیم بسیار سخت خواهد بود و اسرائیلی‌ها نیز این را می‌دانند».

فردی که در این نشست شرکت کرده بود، گفت که بلینکن نگفته که اسرائیل باید از پاسخ به ایران خودداری کند و تأکید داشت که این تصمیم بر عهده اسرائیل است.

او افزود گفت: «اما پیام بلینکن این بود که تا حد امکان هوشمندانه، استراتژیک و محدود عمل کنید».

بلینکن به رهبران یهودی گفت: «قدرت و خِرَد دو روی یک سکه هستند».

به گفته دو فردی که در جلسه حضور داشتند، او تأکید کرد که «ما هرگز به اسرائیل نمی‌گوییم که چه کاری انجام بدهد» و دولت بایدن فقط قصد توصیه‌کردن دارد.

بلینکن به حضار گفت که کمک اردن و عربستان سعودی برای دفع پرتابه‌های ایران بسیار مهم بوده و فرصت‌هایی را برای آینده فراهم می‌سازد. او همچنین ادعا کرد که احتمالاً علت حماس مخالفت حماس با آخرین توافق تبادل اسرا این بوده که این گروه تصور می‌کرد حمله ایران می‌تواند به یک درگیری منطقه‌ای منجر شود.

او افزود: «اگر حماس ببیند جنگ منطقه‌ای به راه نیافتاده، بار دیگر تحت فشار قرار خواهد گرفت تا با توافق تبادل اسرا موافقت کند».

دو منبع مطلع گفتند که روز دوشنبه، بلینکن با بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل گفتگو داشت و پیام مشابهی را در رابطه با حمله احتمالی اسرائیل منتقل کرد.

روز سه‌شنبه، گانتز گفت که در ۲۴ ساعت گذشته با مقامات ارشد ایالات متحده در مورد نیاز جامعه بین‌المللی به اقدام علیه ایران از جمله اعمال تحریم‌های بیشتر به منظور توقف تحرکات این کشور صحبت کرده است.

گانتز خاطرنشان کرد: «اسرائیل با متحدان خود در سراسر جهان همکاری خواهد کرد تا این امر عملی شود. روند عادی‌سازی منطقه‌ای در خدمت این هدف خواهد بود. اسرائیل با خِرَد استراتژیک عمل خواهد کرد و در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد».

تماس بلینکن و گانتز که به طور علنی فاش نشده، یکی از سلسله‌تماس‌های روزهای اخیر بین مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی درباره حمله احتمالی اسرائیل بوده است.

روز دوشنبه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو کرد. این چهارمین تماس آن‌ها از زمان اقدام نظامی روز شنبه ایران بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس‌جمهور ایران در تماسی تلفنی روز سه‌شنبه به رئیس‌جمهور روسیه گفت که ایران به دنبال تشدید بیشتر تنش نیست.

رئیسی تأکید کرد: «ما به هر اقدامی علیه منافع ایران با جدیت، گستردگی و شدت بیشتری پاسخ خواهیم داد».

کرملین اعلام کرد که پوتین نیز به خویشتن‌داری عاقلانه همه طرف‌ها و پرهیز از دور جدیدی از رویارویی مملو از عواقب فاجعه‌بار برای کل منطقه ابراز امیدواری کرد.