به گزارش اکوایران، اسرائیل در طول دهه‌ها جنگ در سایه خود با ایران، ده‌ها عملیات پنهانی را انجام داده است؛ از حملات سایبری علیه سایت‌های هسته‌ای گرفته تا انفجارهای مرموز در پایگاه‌های نظامی، و یک دانشمند برجسته هسته‌ای در خارج از تهران با استفاده از مسلسل از راه دور ترور شد.

اما به نوشته فایننشال تایمز، اسرائیل پیش از این هرگز مجبور نبوده به رویدادی مانند رگبار ایران در شنبه شب پاسخ دهد که طی آن بیش از 300 پهپاد و موشک مسلح به سوی آن شلیک شد.

اسرائیل هنوز در حال سنجش نحوه، دامنه و زمان انتقام خود است. اما مقامات اسرائیلی مدعیند با وجود درخواست‌های غرب برای خویشتن‌داری و تأثیری که می‌تواند بر درگیری در غزه داشته و احتمال اینکه هر گونه اقدام تلافی جویانه می‌تواند خاورمیانه را به سمت جنگ همه جانبه سوق دهد، پاسخ کاملاً قطعی است.

حمله به اهداف «فراساحلی» ایران

اسرائیل پیش از این دارایی‌های نظامی متحدان ایران را در سوریه، لبنان، عراق و فراتر از آن هدف قرار داده است. به گفته تحلیلگران، به زعم اسرائیل، انتخاب مجدد حملات هوایی علیه پرسنل و متحدان ایران در خارج از کشور، نوعی انتقام‌گیری کم خطر خواهد بود.

به گفته تحلیلگران نظامی، اهداف بالقوه منطقه‌ای دیگر می‌تواند شامل یک کشتی احتمالاً ایرانی باشد که هنوز در لبه دریای سرخ قرار دارد، همراه با پرسنل ایرانی که در کنار نیروهای حوثی مستقر در یمن هستند. این کار خطر را افزایش می‌دهد که نیروهای متحد منطقه‌ای برای افزایش حملات خود علیه منافع اسرائیل و غرب فعال شوند.

ftcmsb19a2097-e4b9-47ca-9f53-1ee

حملات سایبری و ترور - گزینه پنهان

زیمت گفت که «تقریباً غیرممکن» است که سناریویی را متصور شود که در آن اسرائیل از انتقام‌جویی مستقیم علیه اهداف در داخل ایران خودداری کند. سوال اصلی این است که چگونه. ایران اسرائیل را مسئول بسیاری از عملیات‌های برجسته با هدف قرار دادن تأسیسات و دانشمندان هسته‌ای، پایگاه‌ها و پرسنل نظامی و حملات سایبری می‌داند. شاین گفت که پاسخی در این سطح متصور خواهد بود  

ناوگان جنگنده‌های اف-1 و اف-35 نیروی هوایی اسرائیل، موج پهپادهای تهاجمی مانند هرمس یا هرون و زرادخانه موشک‌های بالستیک دوربرد جریکو و سایر موشک‌های پرتابی از زیردریایی نیز گزینه‌های دیگر شاید باشند. با این حال، در حالی که گزینه‌ آخر پیچیدگی‌های لجستیکی و خطر برای خدمه در یک حمله هوایی بزرگ ندارد، خطر افشای بیش از حد اطلاعات در مورد زرادخانه استراتژیک اسرائیل را به همراه دارد.

ایران هشدار داده که به هر گونه حمله مستقیم اسرائیل، چه از طریق جت جنگنده، موشک یا پهپاد - بدون توجه به مقیاس آن- واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

رفعتی استدلال کرد که در نهایت، ابزار پاسخ اسرائیل، در صورت تحقق، اهمیت کم‌تری نسبت به اهداف انتخاب شده دارد، که می‌تواند از «سمبلیک تا ویرانگر» باشد.

ایران به متحدان و کشورهای غربی تاکید کرده است که پاسخ خود را محدود کرده است: تأسیسات نظامی نسبتاً منزوی مانند پایگاه هوایی نواتیم در جنوب اسرائیل که آن را به حمله به کنسولگری دمشق مرتبط دانسته‌اند. رفعتی گفت که احتمالاً نزدیک‌ترین «واکنش یک به یک» برای اسرائیل، یک پایگاه نظامی یا تأسیسات موشکی و پهپادی خواهد بود. «گزینه ویرانگرتر» احتمالاً شامل هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای یا انرژی یا دیگر زیرساخت‌های حیاتی است.

با این حال، با توجه به اینکه هر دو طرف برای بازگرداندن بازدارندگی منطقه‌ای خود تلاش می‌کنند، آنچه اسرائیل به‌عنوان یک پاسخ متناسب یا متعارف درک می‌کند ممکن است از سوی تهران چنین تلقی نشود. این باعث می شود خطر اشتباه محاسباتی -و تشدید بیش‌تر - بسیار بالا باشد. رفعتی گفت: «قوانین نانوشته قدیمی بازی [میان اسرائیل و ایران] دیگر اعمال نمی‌شود. هیچ دستورالعملی برای این وضعیت وجود ندارد.»