به گزارش اکوایران، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت تیم‌های بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران کار را در این هفته در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران برای مدت کوتاهی متوقف کردند.

رافائل ماریانو گروسی به خبرنگاران در سازمان ملل در نیویورک گفت: «آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که بازرسان ما در ایران دیروز از سوی دولت جمهوری اسلامی مطلع شدند که همه تاسیسات هسته‌ای که ما هر روز در حال بازرسی از آنها هستیم به دلیل ملاحظات امنیتی بسته خواهند ماند.»

او گفت که تاسیسات قرار بود روز دوشنبه برای بازرسی بازگشایی شوند، اما او تصمیم گرفت یک روز دیگر صبر کند تا مطمئن شود که اوضاع «کاملا آرام» است.

او افزود: «این تأثیری بر فعالیت بازرسی ما نداشته است، اما ما همیشه خواستار حداکثر خویشتنداری هستیم.»

با توجه به اینکه اسرائیل در حال بررسی واکنش به عملیات شبانه ایران علیه این رژیم است و ادعاهایش پیرامون برنامه هسته‌ای ایران به طور گسترده‌ای شناخته شده است، برخی از تحلیلگران این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ممکن است سایت‌های هسته‌ای در ایران را هدف قرار دهد یا خیر.

گروسی به خبرنگاران گفت در حالی که ایران دارای ذخایر اورانیوم غنی شده در «سطوح بسیار بسیار بالا» است، این به این معنی نیست که آنها به طور خودکار دارای سلاح هسته‌ای هستند.

گروسی گفت: «تا آنجا که به آژانس مربوط می‌شود، ما هیچ اطلاعات یا نشانه‌ای مبنی بر وجود برنامه تسلیحات هسته‌ای در ایران نداریم». با این حال او مدعی شد: «در عین حال ما به طرف ایرانی گفته‌ایم که این سطح از ذخایر مواد اتمی که به لحاظ فنی نزدیک به ساخت سلاح هسته‌ای است، در سطح جهانی پرسش برانگیز است.»

گروسی گفت امیدوار است به زودی به تهران سفر کند تا شرایط را به مسیر اصلی بازگرداند.