به گزارش اکوایران، در حالی که تنها چند روز به آغاز ماه رمضان و مهلت برقراری آتش‌بس مانده، مذاکرات میان حماس و میانجی‌ها در روز سه‌شنبه بدون هیچ پیشرفتی متوقف شد.

به نوشته رویترز، باسم نعیم، یکی از مقامات ارشد حماس به این خبرگزاری گفت که این گروه پیشنهاد خود برای توافق آتش‌بس را طی دو روز مذاکرات به میانجی‌گران ارائه کرده و اکنون منتظر پاسخ اسرائیلی‌هاست که در این دو مذاکرات شرکت نکرده‌اند.

نعیم گفت: «نتانیاهو نمی‌خواهد به توافق برسد و اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها است تا او را برای توافق تحت فشار بگذارد».

پیش‌تر یک منبع به رویترز گفته بود که علت عدم مشارکت اسرائیل در مذاکرات این بود که حماس درخواست اسرائیل برای ارائه لیستی از تمام اسرایی که هنوز زنده هستند را رد کرده است. نعیم گفت که این کار بدون آتش‌بس ابتدایی غیرممکن بوده، زیرا اسرا در سراسر منطقه جنگی پراکنده شده و توسط گروه‌های دیگر نگهداری می‌شوند.

مذاکرات قاهره به عنوان آخرین مانع دستیابی به اولین آتش‌بس طولانی در جنگ به شمار می‌رفت که می‌توانست به توقفی ۴۰ روزه برای آزادی ده‌ها اسیر در ازای ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان غزه منجر شده و قرار بود از ابتدای هفته آینده آغاز شود.

روز دوشنبه، منابع امنیتی مصر گفتند که همچنان با اسرائیلی‌ها در تماسند تا اجازه دهند مذاکرات بدون حضور هیئت اسرائیلی ادامه یابد. واشنگتن که هم نزدیک‌ترین متحد اسرائیل و هم حامی مذاکرات آتش‌بس است، ادعا کرده که در حال حاضر توافق مورد تأیید اسرائیل روی میز بوده و این به حماس بستگی دارد که آن را بپذیرد. حماس این روایت را تلاشی برای رد تقصیر از سوی اسرائیل در صورت شکست مذاکرات می‌داند.

ایالات متحده همچنین از اسرائیل خواسته تا برای کاهش فاجعه انسانی در غزه، اقدامات بیشتری انجام دهد.