به گزارش اکوایران، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان در مصاحبه روز پنجشنبه با رویترز گفت که توقف درگیری در نوار غزه تا اوایل هفته آینده می‌تواند مذاکرات غیرمستقیم برای پایان‌دادن به خصومت‌ها در امتداد مرز جنوبی لبنان با اسرائیل را نیز آغاز کند.

او ابراز اطمینان کرد که در صورت توقف حملات اسرائیل، حزب‌الله نیز دستور آتش‌بس خواهد داد و پنج ماه بمباران و حملات هوایی از دو طرف مرز پایان خواهد یافت.

میقاتی گفت که توافقی برای توقف اقدامات نظامی در غزه «در افق» دیده شده و ممکن است از اوایل هفته آینده آغاز شود. او خاطرنشان کرد: «اگر بتوانیم به توقف عملیات نظامی در غزه برسیم، پس هفته‌های پر از مذاکره‌ای پیش روی خواهیم داشت تا به آنچه همیشه ثبات بلندمدت در جنوب نامیده‌ام، دست یابیم».

میقاتی گفت که در ماه فوریه، با آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه آمریکا دیدار کرده و «به زودی برای سفر به لبنان آماده می‌شود».

هوخشتاین که آخرین‌بار در اواسط ژانویه در بیروت بود، در سال ۲۰۲۲ و با تأیید حزب‌الله، برای پایان‌دادن به اختلاف دیرینه مرزی دریایی میان لبنان و اسرائیل، نقش میانجیگر را ایفا کرد. او گفته که امیدوار است همین کار را برای مرزهای زمینی انجام دهد.

زمانی که از میقاتی پرسیده شد که آیا حزب‌الله نیز تمایلی برای پیشبرد مذاکرات نشان داده یا خیر، او گفت که «همکاری همه طرفین» برای تسهیل توافق دریایی می‌تواند برای توافق مرزی زمینی نیز تکرار شود.

او افزود: «من مطمئنم لحظه‌ای که اسرائیل تجاوزات خود علیه لبنان را متوقف کند، حزب‌الله نیز توافق آتش‌بس را نقض نخواهد کرد».

خود حزب‌الله اعلام کرده که در صورت برقراری آتش‌بس در غزه، آماده است حملات مرزی خود را متوقف کند.

حسن فضل‌الله، سیاستمدار ارشد حزب‌الله گفت: «جنگ جنوب از یک طرف به تجاوز به غزه و از طرف دیگر، به تضمین امنیت کشورمان مرتبط است».

او افزود: «وقتی اشغالگر (اسرائیل) تجاوز خود به غزه را متوقف کند، جبهه لبنان نیز متوقف می‌شود؛ زیرا این جبهه در حمایت از غزه است».

فرانسه نیز با پیشنهادهایی از جمله عقب‌نشینی نیروهای نخبه حزب‌الله به فاصله ۱۰ کیلومتری از مرز و مذاکراتی برای تعیین مسیر مرز مورد مناقشه، به دنبال کاهش تنش‌ها بوده است.

میقاتی از گمانه‌زنی درباره اینکه حزب‌الله حاضر است چه اقداماتی برای حفظ آتش‌بس انجام دهد، خودداری کرد.

او با اشاره به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که به جنگ سی‌روزه سال ۲۰۰۶ میان حزب‌الله و اسرائیل پایان داد، گفت: «این سؤال را باید از حزب‌الله پرسید. من به نمایندگی از لبنان صحبت می‌کنم و ما آماده اجرای کامل ۱۷۰۱ هستیم».

این قطعنامه خواستار توقف فعالیت‌های نظامی فرامرزی، عقب‌نشینی گروه‌های مسلح غیر‌دولتی از جنوب لبنان (با اشاره به حزب‌الله و سایر گروه‌ها) و افزایش استقرار نیروهای ارتش لبنان در جنوب است.

میقاتی گفت که برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱، ارتش به کشورهای متحد نیاز دارد تا در همه چیز از «سوخت گرفته تا تجهیزات، وسایل حمل‌ونقل برای پادگان‌ها و حتی تسلیحات و هر چیزی که ارتش نیاز دارد»، کمک کنند.

ارتش لبنان، مانند سایر نهادهای دولتی، از زمان فروپاشی اقتصادی حدود پنج سال پیش، در بحران مالی شدیدی قرار دارد.